Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Større batteri, 450 km rekkevidde

Startet av Myrvang, mandag 20. januar 2020, klokken 13:59

« forrige - neste »

offpist

Etter å ha fått tilsendt noen kabler som gjør det mulig å koble PC direkte til OBD og Gateway så har de lyktes med å legge inn riktig serie nr på boksen. Så nå skal det i teorien være bare å montere batteriet, og det skal vi prøve å få gjort i kveld.

Vistnok så har Euro-Leaf litt anderledes måte å presentere årstallet den ble produsert og derfor greide ikke Gateway å registrere seg automatisk. Dette skal de fikse i fremtidige software versjoner.

Kommunikasjonen i 40KWH og 60KWH er vistnok helt likt så man kan veksle mellom disse to variantene i ettertid uten noen endringer.

Jeg lærte forøvrig også hvordan trikset er hvis man vil resette Gateway for å flytte den til en annen bil. Men det bør jeg nok ikke publisere her ;)

Nå har jeg også fått notert meg serienr på BMS i tilfelle de må reprogrammere Gateway eller sende ny på et senere tidspunkt. Så da trenger jeg ikke åpne gamle batteriet for å notere det ned.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

leafnor

 :+1: progress. Det her er plug&play, så og si. Litt kyndighet må dog til. Ellers, det beviser hva "noen", bl.a meg, mente for "mange" år siden, at det kommer løsninger som vil gjøre det forsåvidt rimelig å få nytt batteri i en Leaf.
Forøvrig, godt jobbet i riktig pionerånd av Offpist.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Kjell Leaf

Er dette lov? Hva om bilen tar fyr og forårsaker skader for millioner av kroner?
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

E_S

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. februar 2020, klokken 15:40
Er dette lov? Hva om bilen tar fyr og forårsaker skader for millioner av kroner?

For det første er det lov å gjøre alle reparasjoner på egen bil.
For det andre er det kommunikasjonen man kobler seg innpå her, ikke de store strømkablene.
:)

Kjell Leaf

Sitat fra: E_S på onsdag 12. februar 2020, klokken 15:50
Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. februar 2020, klokken 15:40
Er dette lov? Hva om bilen tar fyr og forårsaker skader for millioner av kroner?

For det første er det lov å gjøre alle reparasjoner på egen bil.
For det andre er det kommunikasjonen man kobler seg innpå her, ikke de store strømkablene.
Men dette er ikke reperasjon,det er ombygging. Forskringselskapene vil jo helst slippe å betale....
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

E_S

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. februar 2020, klokken 15:54

Men dette er ikke reperasjon,det er ombygging. Forskringselskapene vil jo helst slippe å betale....

Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften), § 7-2, punkt 3 - Ombygging av kjøretøy har følgende underpunkt:

3.1   Kjøretøy skal framstilles for Statens vegvesen til ny godkjenning dersom det foretas ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for kjøretøyets miljø-, trafikksikkerhets- eller brannsikkerhetsegenskaper.

3.2.5   det på elektrisk drevet motorvogn foretas endring av batterikjemi eller bytting til batteri med lavere eller høyere spenning enn originalt.


Sånn jeg tolker dette går man klar, da det ikke endrer noen vognkortdata, ei heller påvirker miljø, trafikksikkerhet eller brannsikkerhet, hverken batterikjemi eller spenning er endret. Det blir som å bytte drivstofftanken på en fossilbil fra en på 60 til en på 90 liter.
:)

Kjell Leaf

Ja,du kan gjerne tolke det hvordan du vil, men har du byttet fra 24 kw batteri til 40 kw hjemme i garasjen +et 17 kw i bagasjen,da vil jeg gjerne se det forsikringsselskapet som er enig med deg når du har brent ned et helt parkeringshus
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

Counterpointer

Sitat fra: Kjell Leaf på onsdag 12. februar 2020, klokken 16:37
vil jeg gjerne se det forsikringsselskapet som er enig med deg når du har brent ned et helt parkeringshus
Tenker du på Gjensidige?
Det er foresten ikke brent ned noe parkeringshus, det nyligste ble brent ned av en diesel (Sola).

offpist

Kjell Leif: fint om du kan opprette en egen tråd for dette emnet.

Status er som følger, 40 KWH batteriet er montert og alt ser ut til å fungere!
Det første jeg gjorde var å montere Gateway mellom bil og gammelt batteri, når jeg så at dette fungerte, byttet jeg batteri. Alt av plugger og skruehull er likt så det var rimelig plug`n play. Demontering av deksler og montering av Gateway tok ca en time, også 3 timer til på selve byttet av batteri.

Har man ordentlig løftebukk og verksted er det nok gjort unna på halve tiden.

SOH på det nye batteriet er 96%. Blir spennende å prøve det ut litt i praksis fremover, men som sagt alt ser ut til å fungere normalt, og ingen feilmeldinger så langt.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Cned86

Meget bra! :) Blir spennede å høre hvordan bilen fungerer med det nye batteriet.
Topp at du legger ut informasjonen her på forumet slik at vi andre som lurer på et prosjekt kan lære av deg.

Lurer på om det er omtrent samme operasjon med en 200.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Sjalabais

2012 Leaf Tekna

offpist

Her er et bilde av hvordan vi stilte opp bilen.
Brukte en gaffeltruck til å løfte både bil og batteri opp og ned.

Det gikk på 34.6 kwh med strøm i natt så det tok ca 10 timer å lade opp på 16A kurs.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Counterpointer

Sitat fra: offpist på torsdag 13. februar 2020, klokken 06:01
Det gikk på 34.6 kwh med strøm
Kult

Blir interessant å høre hvordan det fungerer og hva praktisk rekkevidde blir.

Hva ble sånn ca totalkostnad på oppgraderingen?

z4rd

Artig lesing  :+1:

Det er bare å gratulere med oppgraderingen :)

Tenker at det er nødt til å være et foreløpig lite marked (men voksende) for dette i landet, og at mange hadde vært villige til å betale for denne jobben.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

offpist

Jeg kjøpte batteriet for 35 000 kr (uten mva siden det skulle inn i en bil igjen).
Så har jeg allerede solgt det gamle batteriet for 25 000 kr, blir hentet i morgen. Det skal inn i en hytte.

Boksen kostet meg ca 7500 kr.

Total kost 17 500 kr.

Men det skal sies.. Det er på ingen måte lett å finne et batteri til den prisen, det er rift om de 40 KWH batteriene.
Og det blir vel ikke noe mindre nå med denne tråden ;)

Men på sikt vil det jo bli flere batterier og lavere priser vil jeg tro, selv om det kan ta litt tid.


Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA