Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelader til Tesla X, 2020 modell

Startet av kesk, fredag 17. januar 2020, klokken 22:27

« forrige - neste »

kesk

Hei, har bestillt ny X.

Så tenker og få gjort klar en drivstoffstasjon hjemme  :D

Hvilken ladestasjon anbefaler dere til og montere på veggen?


Snakket såvidt med en elektriker, og han anbefalte en ny egen 16a kurs, da kunne en få 3.6 kW pr time. Holder det?

Vi kunne også søke energiverket om og få opp en større kurs for og få mere power, men er det nødvendig?



Stig-Arne

Kan varmt anbefale Easee ladestasjon. Den er enkel å montere, norsk produsert, fremtidsrettet blant annet.
Og få inn så mye strøm som mulig. 3, 6 er i minste laget, du vil jo da bruke over ett døgn på å lade f. Eks 90%

PerBear

Jeg vil gjerne anbefale Zaptec Home.  Den er utviklet og produsert i Norge og har alt du trenger av lastbalansering osv.
Vi har vår Zaptec montert på utsiden av huset og bruker den både på Model 3 som vi lader med 11 kW og eGolf som vi lader med 3,6kW.
Fungerer kjempefint med begge bilene.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

o.b.lix

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 17. januar 2020, klokken 22:31
Kan varmt anbefale Easee ladestasjon

Sitat fra: PerBear på lørdag 18. januar 2020, klokken 05:45
Jeg vil gjerne anbefale Zaptec Home.

"Alle" ladebokser på markedet virker og begge disse bokser har lastbalansering og alle kjekke ting.

Det Easee har fremfor mange;
- mulighet for 3-fase på IT-nett (230-voltsnett),
- OTA-oppdatering (noe som klinger godt i Tesla-ører)
- om du har strøm fra Tibber, smartlading som garanterer 20% billigere ladestrøm da den lader på billigste klokkeslett selv,
- du kan lastbalanasere mot resten av huset, dvs om du bruker mye på oppvarming eller kjøkken en periode, slår den av eller begrenser strøm til ladeboks automatisk
- Du kan også stille på app hvor mange ampere den skal gi manuelt.

Være obs på det finnes Easee med kun wifi eller modell med 4G alt etter om du har wifi-dekning i garasje eller ikke.

Elbilforeningen eller Tibber har rimeligste kjøpspris på boks om du har elektriker i familien, eller trenger du montering, har Cirkle-K gode tilbud. Her i Bergen har B.E.A. det beste tilbudet, de brukte vi på jobben til ladeboks, og det var den kjappeste og beste opplevelsen jag har hatt med elektrikere!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Så har du Tesla wall connector også, som selv om den krever jordfeilbryter type B i sikringsskapet, har noen fordeler over andre. Den er billigst, ser bra ut, har integrert kabel med åpne-lukke knapp for ladeluka på håndtaket, og kan få softwareoppdateringer via bilen. Den har også lastdeling og støtter både 1-fas og 3-fas.

Stig-Arne

Easee har den store fordelen at den kan lastbalanseres mot huset med AMS måler. Oppdateres via 4G, styres via app, lastbalanserer trådløst mot andre Easee enheter om man har. Selv har jeg to stk. Som står på en 32 A kurs 1 fas. Med 50 A hovedsikring i huset er balansering gull verdt.

PerBear

Sitat fra: Stig-Arne på lørdag 18. januar 2020, klokken 14:46
Easee har den store fordelen at den kan lastbalanseres mot huset med AMS måler. Oppdateres via 4G, styres via app, lastbalanserer trådløst mot andre Easee enheter om man har. Selv har jeg to stk. Som står på en 32 A kurs 1 fas. Med 50 A hovedsikring i huset er balansering gull verdt.
Zaptec har alle de samme funksjonene men i tillegg fasebalansering på PRO versjonen (Zaptec patent).
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

Rævedilter

Sitat fra: gr på lørdag 18. januar 2020, klokken 12:49
Så har du Tesla wall connector også, som selv om den krever jordfeilbryter type B i sikringsskapet, har noen fordeler over andre. Den er billigst, ser bra ut, har integrert kabel med åpne-lukke knapp for ladeluka på håndtaket, og kan få softwareoppdateringer via bilen. Den har også lastdeling og støtter både 1-fas og 3-fas.

Støtter TWC nå 3 fase 230V i full trefase? Dette har jo manglet tidligere, og det er mulig ein 2020 X kan dra nytte av det, iallefall TM3.

geear

Tror ikke det, men for S og X har det ikke hatt noen betydning så langt, men selvfølgelig mulig at nye nå kommer med en lignende løsning som Model 3. Kanskje de har fått laderen til Model 3 og nå kun har 11 kW onboard? Kanskje det er derfor nye wall chargeren kun er 11 kW (iallfall i USA)?  :o

Uansett ingen stor forskjell på 8,5 og 11 kW, for X/S sin del.

ethoring

TWC er bra og kul, og 3,6 kW holder 😊 Har selv kjørt X i et par år med "bare" 3,6 kW (på en kjip grå Saltolader som ikke kan stille på uten dyr spesialsoftware og PC med COM-PORT).

Har TWC på 6,6 kW nå da 😎
Som andre sier, har du 3-fas, kjøp Easee.

ethoring

Når elektriker sikrer med 16A så sier de gjerne etterpå at du maks kan trekke 13A kontinuerlig. Noe med at konstant last over tid bør være <90 % av sikringen.

geear

Hos meg sikret elektriker 32 A 3-fas veggboks med 32 A 3-fas automat. Den har aldri røket og jeg kan ikke se noe i manualen om at det skal være noe problem.

Men.. hvis elektriker har sagt at trådstarter kan ha 16 A og potensielt søke energiverket, så er det vel sannsynlig at det er som skjevlast, mens hvis trådstarter har 3-fas inn i huset, så er sjansen stor for at han kan installere større kurs for lading uten å søke. I så fall bare å installere maks av det en får ift. inntaket, liten tilleggskost for 3-fas, en større automat og tjukkere kabel. Jobben er omtrent den samme.

pkhamre

Åpne-/lukke-knappen på ladepistolen er ganske verdifull i det daglige liv for min del. Jeg stemmer for Tesla Wall Connector :)
2018 Tesla Model X75D - Uglen

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: kesk på fredag 17. januar 2020, klokken 22:27Snakket såvidt med en elektriker, og han anbefalte en ny egen 16a kurs, da kunne en få 3.6 kW pr time. Holder det?
Det kommer helt an på dine spesifikke behov. Jeg har en X100D som lades på en 15A kurs, og det holder stort sett for meg. Ja, det tar omkring 30 timer å lade 0-100%, men dette har jeg aldri gjort. Jeg lader bare til 100% før langturer, ellers lader jeg til 70-80%, og det minste jeg har kommet hjem med er 5%.

Jeg kjører opp mot 40.000 km/år, og da merker jeg spesielt på vinteren at ladingen klarer ikke alltid å holde tritt med behovet. Det har hendt at prosentandelen jeg starter med på morgenen er 80% på mandag, 70% på tirsdag, 65% på onsdag, 60% på torsdag og 50% på fredag. Noe i den dur. Og så får jeg først ladet opp bilen til 80% igjen på lørdagen, når jeg har en dag med mindre kjøring.

Det har også hendt at jeg har måtte svinge innom en superlader for å få litt ekstra strøm på batteriet til neste dag. F.eks om jeg ser at jeg vil komme hjem med 5%, og trenger minst 50% neste morgen. Da kan jeg lade ca 30% over natten, og må da lade minst 15% på superladeren.

Men som sagt, det kommer helt an på ditt spesifikke behov. Jeg vet jeg er i det øvre sjiktet når det gjelder kjøreavstand per år. Det er kanskje ikke du.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

kodax

Sitat fra: pkhamre på fredag 24. januar 2020, klokken 10:35
Åpne-/lukke-knappen på ladepistolen er ganske verdifull i det daglige liv for min del. Jeg stemmer for Tesla Wall Connector :)
Er det egentlig så mye vanskeligere å trykke på ladeluken?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA