Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservere eller la være

Startet av Chris Neumann Ruud, torsdag 16. januar 2020, klokken 09:53

« forrige - neste »

Chris Neumann Ruud

Vi kommer nok til å bytte ut vår S med en Y når den tid kommer, men jeg har aldri kjøpt ny Tesla før så er usikker på hvorvidt det er nødvendig å forhåndsreservere.
Nå er jeg klar over at Tesla ofte endrer innhold og konfigurasjoner fra dag til dag alt etter høyvekta på Moss, men dersom jeg reserverer en Y id ag er "det meste" inkludert, bl a premium interiør, HomeLink, premium lyd osv, og f-eks HomeLink ser det ikke ut til at kan bestilles på ny model 3 dersom man kjøper den i dag. Men hvordan blir dette når man bestiller etter at bilen er sluppet?
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

Espen Hugaas Andersen

Model Y blir neppe dyrere i forhold til utstyr. Den kan bli billigere, men dette vil i så fall trolig også komme dagens reservasjonsholdere til gode, så man kan nok stort sett se bort i fra pris på dette spørsmålet.

Det man får med å reservere er som regel tidligere levering.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

fonberg

Etter min mening er det ett godt argument for å reservere: "Prisgaranti": Dersom dollarkurs eller andre forhold gjør at prisen stiger fra du reserverer og frem til levering, får du prisen som var oppgitt ved reservasjon. Dette er det i hvert fall historisk belegg for at Tesla har praktisert tidligere. Nå skal det vel godt gjøres om kronekursen blir mye lavere fremover, men uansett - lite å tape på å reservere. Man kan jo kansellere med full tilbakebetaling når som helst.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

RuneW

Skal ha Model Y, men gidder ikke å reservere før jeg kan reservere med hengerfeste. Har brent meg på det en gang før med min Model 3  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Sitat fra: RuneW på torsdag 16. januar 2020, klokken 13:28
Skal ha Model Y, men gidder ikke å reservere før jeg kan reservere med hengerfeste. Har brent meg på det en gang før med min Model 3  :laugh:
Du får altså brannskader av å legge inn et depositum som du får tilbake når som helst..?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Magnus Hansen

Sitat fra: fonberg på torsdag 16. januar 2020, klokken 10:24
Etter min mening er det ett godt argument for å reservere: "Prisgaranti": Dersom dollarkurs eller andre forhold gjør at prisen stiger fra du reserverer og frem til levering, får du prisen som var oppgitt ved reservasjon. Dette er det i hvert fall historisk belegg for at Tesla har praktisert tidligere. Nå skal det vel godt gjøres om kronekursen blir mye lavere fremover, men uansett - lite å tape på å reservere. Man kan jo kansellere med full tilbakebetaling når som helst.

Dessverre funket ikke det denne gangen. De har allerede justert opp prisen for oss som bestilte umiddelbart. Dvs de lot prisen på selve bilen stå uforandret, men økte kraftig leveringsgebyret..

RuneW

Sitat fra: kodax på torsdag 16. januar 2020, klokken 15:02
Sitat fra: RuneW på torsdag 16. januar 2020, klokken 13:28
Skal ha Model Y, men gidder ikke å reservere før jeg kan reservere med hengerfeste. Har brent meg på det en gang før med min Model 3  :laugh:
Du får altså brannskader av å legge inn et depositum som du får tilbake når som helst..?

"Brannskaden" var vel at jeg tok ut bilen jeg hadde reservert og dermed gikk glipp av hengerfeste. Siden jeg vil ha hengerfeste på min Y, finner jeg det helt meningsløst å reservere nå. Jeg tipper de kommer i bøtter og spann når de først blir produsert.

I tillegg var det jo slik med Model 3 at det var ekstremt lite å hente på å reservere mange år i forveien, Man fikk bilen omtrent like fort om man bestilte etter at den var kommet.

Så jeg gidder ikke denne gangen.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

kodax

Så det var altså ikke reservasjonen du brant deg på ;D
Om man nå får med hengerfeste vites jo ikke ennå, men det får man nok vite før man evt bestiller.
Og selv om det ikke var noe å tjene tidsmessig på å reservere TM3, så betyr ikke det at det ikke vil lønne seg med TMY. Det er jo ikke sikkert at den vil bli levert i like store kvanta til Norge med det første.
Så selv om du ikke gidder å reservere denne gangen, kan det allikevel hende det er lurt av andre som ønsker å få bilen raskest mulig :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Har kansellert reservasjon. har nå vært betatester for Tesla, Jaguar og Audi. Ønsker mer stabil produkt før kjøp. Ser ikke at det blir leveringsutfordringer lenger heller.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ToWalkOrDrive

Jeg har reservert, og vil bestille når muligheten kommer. Jeg kjøpte både Model S tidlig (i 2014)....det var veldig mange feil......og så kjøpte jeg Model 3 tidlig...med 16.000km uten en eneste feil...men da hadde de allerede levert godt over 100.000 biler i USA, og fått endret på litt ting...men er mulig de har ekstra fokus på kvalitet på Performance-utgavene, siden jeg ofte ser at de som har fått halvdårlige ting ikke har bestilt Performance. Har ikke tenkt å ha Performance på Y, siden det sikkert ødelegger sjansen for en skikkelig krok.
Dersom det viser seg at jeg ikke kan få krok, siden jeg bestiller tidlig (som jeg finner usannsynlig for Y), så blir det kansellering, som kontrakten åpner for.
Poenget er at jeg tror de kommer til å levere noen hundre tusen før første bil kommer til Norge. Ser og at de har mange flere test-biler ute på veiene nå enn de hadde av Model S og Model 3. Sånn at første mann i køen ikke er så beta-tester som e-tron-kunder eller Model S-kunder var. I tillegg er veldig mye av det som skapte problemer i Model S ikke ny teknologi på Model Y, som app, dørhåndtak, lykter, panoramatak, drive unit, batteri (tror jeg), CPU og software til skjermen....alt dette er ganske likt som på Model 3. Så jeg ser absolutt ikke store risikoen. På den annen side så kommer det jo til å bli hastverksarbeid, og sykt tidspress på de som skal bygge bilen, men mer er automatisert nå (blant annet karosseri-rammen er mer helstøpt), så kan jo være litt dårlig finish og panel gaps osv...men det er litt av sjarmen med Tesla...som en gammel britisk bil...
Tesla Model Y                         2021-

Chris Neumann Ruud

Så alt koker ned til hvorvidt ønsket om å få bil fortest mulig trumfer alt annet jeg kan bruke reservasjonepengene på i mellomtiden :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

kodax

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 17. januar 2020, klokken 09:40
Så alt koker ned til hvorvidt ønsket om å få bil fortest mulig trumfer alt annet jeg kan bruke reservasjonepengene på i mellomtiden :)
Potensielt kan du også spare penger på det, dersom det blir innført avgifter og du har en reservasjon gjør at du får levert bilen før de slår inn.
(Det helt foreløpig helt ukjent når avgifter vil blir innført, og kanskje det da først bare blir på en pris høyere enn det man må betale for en TMY.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

anton

Om man får depositumet tilbake når som helst kan nok diskuteres. Venter fortsatt på 15.000 for kansellering i begynnelsen av juli 2019....

1000kwh

Sitat fra: anton på fredag 17. januar 2020, klokken 20:07
Om man får depositumet tilbake når som helst kan nok diskuteres. Venter fortsatt på 15.000 for kansellering i begynnelsen av juli 2019....
Høres ikke ut som om de fikk riktig info. Har du forsøkt på nytt?

Tin

Sitat fra: anton på fredag 17. januar 2020, klokken 20:07
Om man får depositumet tilbake når som helst kan nok diskuteres. Venter fortsatt på 15.000 for kansellering i begynnelsen av juli 2019....

Såpas. Jeg kansellerte forrige uke. Fikk tilbake pengene etter to dager.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA