Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Reservere eller la være

Startet av Chris Neumann Ruud, torsdag 16. januar 2020, klokken 09:53

« forrige - neste »

Amatøren

Sitat fra: anton på fredag 17. januar 2020, klokken 20:07
Om man får depositumet tilbake når som helst kan nok diskuteres. Venter fortsatt på 15.000 for kansellering i begynnelsen av juli 2019....
Vi hadde en reservasjon på model X en gang som vi kansellerte.

Helt dødt fra avdeling og selger (med unntak av unnskyldninger om at slikt tar tid) helt til jeg truet med politianmeldelse. Skal si pengene kom utrolig raskt på konto da!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Vidar H.

Vekker denne til live igjen. Jeg vurderer sterkt å bytte ut dieselbilen med TMY, men er veldig usikker på hva om er best strategi. Forutsetningen for TMY er bil med ny batteriteknologi, fortrinnsvis levert fra Berlin. Også helst noen måneder ut i produksjonslinjen slik at eventuelle barnesykdommer kan lukes bort (men det er kanskje ikke noen problemstilling med eventuell bestilling nå uansett).

Er det sannsynlig at TMY vil bli levert til Norge med nye battericeller, eller kan vi forvente at det kommer et første parti med gammel teknologi?

Vil det lønne seg å legge en reservasjon nå, eller er prisen så høy at jeg like godt kan vente til bilen er klar eller til det eventuelt foreligger mer informasjon? Er litt engstelig for at de nye batteriene bidrar til at Tesla skrur prisen opp.

Long Range som er mest aktuelt for meg

Magnus Hansen

For det første så er hele poenget med den nye batteriteknologien å spare penger. Så det er ingen grunn til å tro at de vil sette opp prisen på grunn av dette. Jeg kan vel heller ikke si jeg ser den store umiddelbare gevinsten for kundene. På sikt vil det jo gi lavere pris og/eller lenger rekkevidde.

Om de kommer til å levere «gammel» batteriteknologi før de leverer den nye, vet vi ikke. Personlig tror jeg de første bilene blir med dagens batterier og blir levert fra Kina eller USA. Og så vil det bli en gradvis opptrapping av Europabiler med ny teknologi. De vil ha samme pris og samme spesifikasjoner slik at de kan leveres parallelt mens produksjonen trappes opp i Berlin. Som sagt: dette er min gjett og sånn jeg ville gjort det hvis jeg bestemte hos Tesla.


ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vidar H. på torsdag 19. november 2020, klokken 14:43
Vekker denne til live igjen. Jeg vurderer sterkt å bytte ut dieselbilen med TMY, men er veldig usikker på hva om er best strategi. Forutsetningen for TMY er bil med ny batteriteknologi, fortrinnsvis levert fra Berlin. Også helst noen måneder ut i produksjonslinjen slik at eventuelle barnesykdommer kan lukes bort (men det er kanskje ikke noen problemstilling med eventuell bestilling nå uansett).

Er det sannsynlig at TMY vil bli levert til Norge med nye battericeller, eller kan vi forvente at det kommer et første parti med gammel teknologi?

Vil det lønne seg å legge en reservasjon nå, eller er prisen så høy at jeg like godt kan vente til bilen er klar eller til det eventuelt foreligger mer informasjon? Er litt engstelig for at de nye batteriene bidrar til at Tesla skrur prisen opp.

Long Range som er mest aktuelt for meg

Det er nok ganske mange foran deg i køen i Europa, så du vil nok ikke få de verste barnesykdommene. Er jo og litt usikkert hvor mange av delene som faktisk er nye. Dersom det stort sett er karosseristøpet og batteriene så er ikke det så mye å bekymre seg for. Bilbestilling i Tesla er som en opsjon...en rett til å kjøpe til den prisen, men ikke en plikt til å gjennomføre...kan jo kansellere når som helst hvis du ser at du ikke får det du vil ha. Med dette i bakhodet vil nok Tesla akseptere om du ønsker å vente på Berlin-utgave, dersom de plutselig skulle føle for å pøse ut Model Y fra et annet sted. Model Y-prisen som ligger inne nå ble oppdatert med en høyere pris pga valuta, mens dollar og Euro har blitt billigere etterpå. Men nå er det jo en sjanse for at bilen vil bli bedre enn den de selger i USA nå, så da vet en ikke om prisen vil bli satt ned (hvor du da får den lavere prisen uansett), eller om den faktisk går opp (hvor du får den lave prisen du bestilte for).

Så konklusjonen er at Tesla holder kortene tett til brystet, men har offisielt sagt at bilene vil komme fra Berlin, men Tesla er flinke til å snu seg rundt om de må skaffe biler fra et annet sted. Dagens Panasonic-batterier er forøvrig verdensledende og gjennomprøvd.
Tesla Model Y                         2021-

JorEl

Fikk lyst å banne litt i batteri-kjerka. Når jeg kjøpte min modelS med 75kwh-batteri, så var målet å nå fra SuC til SuC (ladestajon). Det går like bra enda, selv om andre Teslaer går lengre..Så mitt råd er å kjøpe det du trenger av batteri. Å eie en Tesla, er en "happening" som man ikke får med andre biler. :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Klykken

Enig med JorEl 😄 selv om jeg bytter fra S til Y. Pga garanti og nyere tech. Full pakke bortsett fra performance-pakken. FSD er den store jokeren nå, og tror det vil øke i pris jevnt og trutt fremover.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

#21
Jeg reserverte uten FSD, det er kanskje 5-10% av tiden det blir brukt og da kun av meg selv. Og får en noe særlig igjen for det ved salg? Den ene turen det var nyttig var over Valdresflya og nedover mot Oslo i et vanvittig torden- og regnvær i tussmørke medio august og da virket det veldig bra og sparte hodet for en slitsom jobb etter 400km kjørt. 
Får se hvordan det virker neste år om Elon får FSD godkjent for Norge slik at det kan rulles ut til våren, så går det sikkert an å etterbestille før levering, gitt at prisen ikke stiger vanvittig mye.
Skal en selge med FSD kan en vel likegodt skrive noe slik som " skal du ha TM3 og ikke er interessert i FSD kan du like godt se etter en annen enn denne" i annonse på Finn ;-)
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Klykken

Prisen har allerede steget i USA samtidig som preview kom ut. Den kommer straks til Norge, og antar samme skjer da. At det ikke fungerte som forventet tidligere er dumt å basere det på, da produktet er i konstant utvikling og forbedring. Nå skyter det fart, virker det som.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Autowinder

Gjenstår å se, når en må holde i rattet likevel, er det like greit å kjøre selv. Et rådyr som sprang rett over veien rett foran bilen på tur til fjellet oppdaget ikke FSD eller autobremssystemet i det hele tatt, og burde fint klart det. Det var under 10 meter unna. Nyvasket bil og klarvær og dagslys. Da lurer man på om det er verd det.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

JorEl

Sitat fra: Autowinder på søndag 22. november 2020, klokken 12:43
Gjenstår å se, når en må holde i rattet likevel, er det like greit å kjøre selv. Et rådyr som sprang rett over veien rett foran bilen på tur til fjellet oppdaget ikke FSD eller autobremssystemet i det hele tatt, og burde fint klart det. Det var under 10 meter unna. Nyvasket bil og klarvær og dagslys. Da lurer man på om det er verd det.
Dette viser jo bare hvor bra systemet virker. Det har jo stålkontroll.  ;)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Autowinder

Sitat fra: JorEl på søndag 22. november 2020, klokken 13:08
Sitat fra: Autowinder på søndag 22. november 2020, klokken 12:43
Gjenstår å se, når en må holde i rattet likevel, er det like greit å kjøre selv. Et rådyr som sprang rett over veien rett foran bilen på tur til fjellet oppdaget ikke FSD eller autobremssystemet i det hele tatt, og burde fint klart det. Det var under 10 meter unna. Nyvasket bil og klarvær og dagslys. Da lurer man på om det er verd det.
Dette viser jo bare hvor bra systemet virker. Det har jo stålkontroll.  ;)

Der er jeg uenig med deg, et dyr som krysser veien under 10 meter foran bilen i 80 km/t uten at bilen reagerer er ikke det jeg kaller stålkontroll.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

JorEl

Du har selvsagt rett Autowinder.

Ser på siden til Tesla at man har Ultrasoniske sensorer, men de rekker vel ikke 10 meter.
Men radaren burde vel ha sjangs til å plukke det opp ; Fremovervendt radar gir lang rekkevidde-visning av fjerntliggende objekter...160meter står det hos Tesla.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Sitat fra: JorEl på søndag 22. november 2020, klokken 21:18
Men radaren burde vel ha sjangs til å plukke det opp ; Fremovervendt radar gir lang rekkevidde-visning av fjerntliggende objekter...160meter står det hos Tesla.
Regner med rådyret ikke kom gående i kjørefeltet. Radaren har ikke veldig bred vinkel fremover, og vil ikke oppdage noe som kommer brått inn fra siden. Vidvinkel kamera er det som kan håndtere slikt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

#28
Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 06:42
Sitat fra: JorEl på søndag 22. november 2020, klokken 21:18
Men radaren burde vel ha sjangs til å plukke det opp ; Fremovervendt radar gir lang rekkevidde-visning av fjerntliggende objekter...160meter står det hos Tesla.
Regner med rådyret ikke kom gående i kjørefeltet. Radaren har ikke veldig bred vinkel fremover, og vil ikke oppdage noe som kommer brått inn fra siden. Vidvinkel kamera er det som kan håndtere slikt.
Nå har jeg jo ikke sett situasjonen, men om dyret er 10m forran bilen, så kunne Teslaen kanskje gjort et forsøk på å bremse litt, eller svingt unna? Edit; Men bilen traff ikke dyret, og det var derfor jeg fleipet med at bilen hadde stålkontroll. Vanskelig å klage på en kollisjon som ikke har skjedd. Men snart har vi FSDbeta og alt blir så meget bedre :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Radial

Sitat fra: turfsurf på mandag 23. november 2020, klokken 06:42
Sitat fra: JorEl på søndag 22. november 2020, klokken 21:18
Men radaren burde vel ha sjangs til å plukke det opp ; Fremovervendt radar gir lang rekkevidde-visning av fjerntliggende objekter...160meter står det hos Tesla.
Vidvinkel kamera er det som kan håndtere slikt.

Håhåhå, da snakker vi bråbrems(fantombrems) for hver eneste hindring man møter langs veien da 😄😂
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA