Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Trist service-opphold.

Startet av Fozzy, mandag 13. januar 2020, klokken 22:00

« forrige - neste »

Fozzy

Hadde min E-up! 2017 på service idag, Møller Trondheim. Bilen skulle inn kl. 08.00, men fikk ikke beskjed om å hente den før kl.15.50, via sms. Da hadde jeg 40 min på å komme meg dit via rushtrafikk m.m. Aldeles for dårlig service.

Der kunne de bestemt fastslå at jeg måtte bytte bremseskiver og klosser, til den nette sum av 5500,-
Bilen har gått 11000 km og er 2 1/2 år gammel. Antydninger om rust på bremsene.

Kan dette være normalt? Jeg vet at Møller Trondheim har et forferdelig dårlig rykte på seg.

Typhoon7

Dessverre ikke unormalt, men kr 5500 er helt vilt.

Jeg betalte ca 2500,- på et lokalt verksted i Bærum. Det er ikke akkurat store jobben.

Jeg har også fått dekket bremseskiver etter ca 27000 km, men det var hos Ford.

khh48

3-4 harde oppbremsinger 100++ når du ikke har biler bak og skivene er blanke og fine igjen

elektrolux

#3
Ja. Bremser ruster, og rust kan enkelt pusses vekk.

Som regel bruker en mindre tid, og ikke minst mindre penger på å fikse bremsene selv. Denne videoen viser prosessen på en lignende bil.

https://www.youtube.com/watch?v=-ua7hayVMEU

Beste er å ta denne i forbindelse med bytte tilbake til sommerdekk en ellers kjedelig påskedag. Pengene spart kan f.eks brukes på sommerferien med familien.

Som regel trenger en ikke nye skiver eller klosser på en bil før etter svært mange år. Bruk i stedet en flapdisc til å slipe vekk rust, og mål deretter minimum tykkelse på skiven for å se om den fremdeles er innenfor spesifikasjonene:  https://www.biltema.no/verktoy/sliping/slipetilbehor/flapdisc-2000017845

Trenger du likevel nye deler koster komplett sett med bremser til e-Up under 1500 kr: https://www.bildeler.no/bremsesett/v/79427/volkswagen/up?arsmodell=2014&drivstoff=e&karosseri=1650&motorkode=eaba

Det betyr at verkstedet ditt har beregnet å bruke 1,5t på en jobb som du hadde klart selv på 15 min. pr. hjul
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nilsen33

Bilen har vært kjørt alt for lite, og rusten har sikkert fått utvikle seg (uten at skivene har blitt bremset rene og tørre med jevne mellomrom. Høres likevel litt snodig ut at de må byttes.

Typhoon7

Ta heller ikke verkstedets vurdering for god fisk.

Jeg fikk samme beskjed på en annen bil ved EU-kontroll. Begynte å stille spørsmål om type rust (overflate o.l.) og hvor det var lokalisert. Da skulle de plutselig ta en revurdering. Bilen ble EU-godkjent. Jeg hadde skiftet hjul uken før, så jeg visste akkurat hvordan tilstanden var.

aageaasved

har sagt d før spyl m høytrykkspyler ofte på vinteren,har aldri gjort noe m bremsene på 78000 km nå  like fint å jeg bruker nesten aldri bremsene å har aldri brukt handbrekket

Typhoon7

Sitat fra: aageaasved på tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:38
har sagt d før spyl m høytrykkspyler ofte på vinteren,har aldri gjort noe m bremsene på 78000 km nå  like fint å jeg bruker nesten aldri bremsene å har aldri brukt handbrekket
Støttes!!

turfsurf

Sitat fra: aageaasved på tirsdag 14. januar 2020, klokken 10:38
har sagt d før spyl m høytrykkspyler ofte på vinteren,har aldri gjort noe m bremsene på 78000 km nå  like fint å jeg bruker nesten aldri bremsene å har aldri brukt handbrekket
Jepp, vask ofte, men i tillegg, bruk bilen (og bremsene) ofte. La aldri bilen stå lenge med skitne hjul på vinteren (der det er saltede veier).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA