Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Håvar på fredag 10. januar 2020, klokken 00:27
Samme brannsjef presiserte i dag at dette var hans teori at det ikke var noen batteripakker som antente, og at dette er noe som en brannteknisk etterforskning må avdekke når det blir mulig .
Men varabrannsjefen bekreftet til TU at dette var hovedteorien, med den enkle forklaringen at hvis elbilbatterier hadde tatt fyr så skulle de fortsatt brenne.
https://www.tu.no/artikler/brannvesenets-hovedteori-ingen-elbil-batterier-tok-fyr-i-sola-brannen/482503?key=S1zzyICQ

Det skal uansett litt til før en batteribrann sprer seg.  Her hevder Tesla at selv om de forreste modulene sto i brann, så tok ikke modulene lenger bak i batteriet fyr. https://www.tesla.com/no_NO/blog/model-s-fire?redirect=no


2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Espen Hugaas Andersen

En brann vil spre seg, sakte, i hvert fall hos Tesla, så fremt man ikke kjøler ned batteripakken med vann. Dette ble gjort i den linkede Model S saken, og de hadde en og annen vannkanon ved Sola også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Ingeniøren

Sitat fra: Håvar på fredag 10. januar 2020, klokken 00:27
Sitat fra: gr på torsdag 09. januar 2020, klokken 23:23
Personlig har jeg vansker med å tro på at de vet det på nåværende tidspunkt. For å si det sånn så var det ikke en sjel inne i den delen av p-huset det har brent i. Det var ikke engang en brannmann å se i dag, før det blusset opp igjen nå i kveld åpenbart, og selv da slukket de kun fra utsiden. Hvordan kan de vite at ingen av batteripakkene der det ligger fire etasjer med betong og biler omtrent helt jevnet med jorden? Og på toppen av det hele så skjedde alt dette mens det var mørkt, blåste omtrent kuling og regnet.

Samme brannsjef presiserte i dag at dette var hans teori at det ikke var noen batteripakker som antente, og at dette er noe som en brannteknisk etterforskning må avdekke når det blir mulig .

Ikke så greit å være brannsjef vil jeg anta. De pumpes vel av journalister som må ha svar i dag, om en uke her det null interesse...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

DagfinnN

Sitat fra: Hetlsh på torsdag 09. januar 2020, klokken 23:18
Ingen elbilbatterier tok fyr i brannen i parkeringshus på Sola flyplass iht. brannsjefen. Se 4:40 ut i nyhetssending fra NRK Rogaland https://www.nrk.no/rogaland/se-tv-nyhetene-her_-1.14851481
Jeg skal kreve avslag i min forsikring hos Gjenstridige😂👌👍
Jeg flytter alt til Codan nå. Vil ikke betale penger til et forsikringsselskap hvor en representant sprer løgn om elbiler og brann.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

Sitat fra: Elmo på torsdag 09. januar 2020, klokken 23:47
Sitat fra: Handyman på torsdag 09. januar 2020, klokken 21:14
Sitat fra: Elmo på torsdag 09. januar 2020, klokken 19:43
"Alle vet jo at bensintanken på fossilbiler bare eksploderer på film" . . . . . men dette er jo film  ;) 
https://www.nrk.no/nyheter/storbrann-ved-stavanger-lufthavn-1.14850161
Smellene i bilbranner er "alltid" bildekkene, støtdemperne ol. som eksploderer. I starten av klippet du linker til er det lett å se at det er dekk som smeller og bilen synker ned. Drivstofftanker skal ikke kunne bygge opp stort trykk, de punkterer ofte med et boff og et stort flammehav med en enorm bannenergi!
Det du ser helt på starten er dekk som eksploderer - ja.
Men det som skjer etter ca 10sekunder er drivstofftanken som tar fyr. Det behøves ikke trykk for at bensin skal brenne eksplosjonsartet.
Hvordan vet du det?
Smellet på ca 10 sek virker også å være et dekk lengre til venstre for der det brenner mest.
At det øker i intensitet til høyre kan godt være drivstoff, men jeg er fortsatt rimelig sikker på at smellet ikke kommer fra en drivstofftank. Som sagt... det skjer bare i (spille)filmer ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ksb

Sitat fra: gr på torsdag 09. januar 2020, klokken 22:28
"Forøvrig syns jeg det er helt vilt hva folk lirer av seg i denne debatten. Hva er det som får tålig oppegående folk til å hate elbiler så intenst? Klarer ikke fatte det. Selv bekjente og kollegaer deler helt håpløse innlegg om dette. For eksempel konspirasjonsteorier om sterke grønne makter og så videre, basert på at diesel ikke kan brenne.

Det er nok den berømmelige kulturkrigen i kommentarfeltene som nå har nådd brannfare i motorkjøretøyer. Leser bl.a. at det i stor stil likes og deles videoer på fb som skal bevise hvor vanskelig det er å få diesel til å antenne. Elbiler symboliserer det liberale, det "miljøhysteriske" og denne såkalte "venstresiden" som så mange tastaturkrigere elsker å hate.....

Ferry

Sitat fra: ksb på fredag 10. januar 2020, klokken 10:48
Leser bl.a. at det i stor stil likes og deles videoer på fb som skal bevise hvor vanskelig det er å få diesel til å antenne.

Da er det på tide å komme seg ut og prøve i praksis! En skvett diesel på et papir er ikke veldig vanskelig å antenne. Litt verre om det flyter på vann. Der er bensin bedre. PS: Don't ask.

kzh

Det var vel nevnt her i tråden at det ofte var lekkasje i CommonRail systemet på Opel'ene.

Forstøvet diesel er vel enklere å tenne på enn diesel i en bøtte?
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

Ferry

Sitat fra: kzh på fredag 10. januar 2020, klokken 14:16
Forstøvet diesel er vel enklere å tenne på enn diesel i en bøtte?

Veldig mye enklere! Fyll ei dusjekanne og prøv. Eller en sprayboks WD-40. Brenner intenst om du sprayer i bålet. Kjekt å ha i sekken på jakt. Kan både olje børsa og tenne bål. Blir det for kjedelig, så sett boksen inntil bålet og skyt på den ;)
Før tennbriketter, poser etc. så brukte vi parafin i sagflis til å tenne opp i vedovnen. Parafin i bøtte er heller ikke så lett å antenne. Men blandet med et eller annet som kan fungere som veke, så går det lett. Stearin brenner heller ikke lett alene. Ikke sukkerbiter heller. Men ei lita veke hjelper mye.

geear

Det handler om varme. Små mengder blir fort varmt = brenner godt. Den ene videoen på FB er en kar som fyller ei stor rustfri skål med diesel, og prøver å tenne på. Da må jo omtrent hele driten varmes til 55 grader før det brenner... Dessuten er det ingen som vet om det var diesel som begynte å brenne, eller noe annet.

Hetlsh

#220
Da brannvesen hadde slukket med skum, var det ingen typisk batteribrann gjennom skummen samme kveld👍 For å forstå risikoen for antenning og brann i bil generelt; Jeg hadde brann i en Mercedes diesel E280CDI 2007 for noen få måneder siden. Da var det varmetråder i vindusspyler slangene og dysene som kortsluttet, smeltet plast og antente plasten når spylervæsken rant ut. Systemet aktivertes automatisk når temperatur nærmet seg frysepunktet og bil stod parkert. Brannen spredde seg raskt til spylertank, som ligger i innerskjerm, videre, så tok innerskjerm i plast fyr, dekk og gummislanger til lyktespyling, før jeg fikk slukket og koblet av strøm til varmetråder. Skremmende😬

cra

Sitat fra: kzh på fredag 10. januar 2020, klokken 14:16
Forstøvet diesel er vel enklere å tenne på enn diesel i en bøtte?

Det meste er enklere å antenne når det er forstøvet. metallspon over flamme blir stjerneskudd. Vanlig mel antennes også lett når det er forstøvet i riktig forhold sammen med luft. Eksplosjoner i kornsiloer er ikke uvanlig; forstøvet korn og en statisk gnist, så er du igang.  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Counterpointer

Når en blander diesel og bensin så får en en blanding som ligner napalm og brenner under vann. Tok tankvognførerebevis i militæret og der hadde vi kurs hvor de brukte dette for å trene på vanskelig slukking. Vi hadde noen få liter i et lavt fat og skulle slukke dette med 12 kilos pulverapparat. Veldig mange som selv etter demonstrasjon ikke klarte dette med hverken ett eller to pulverapparater, og dette var bare en liten skvett. Jeg har stor respekt for brann generelt og veldig stor hvor disse veskene er involvert.

Bensin i gassform er ekstremt brennbart og i lave konsentrasjoner eksplosivt. Til tross for dette kan du slukke en brennende fyrstikk i flytende bensin. Det er lett å lage eksperimenter som viser begge deler.

Derfor er virkeligheten en grei sjekk. Ulykken på Sola viser overraskende og gledelig stor sikkerhet med elbilbatterier  når de står parkert.

Ferry

Sitat fra: knut.aulie på fredag 10. januar 2020, klokken 23:51
Når en blander diesel og bensin så får en en blanding som ligner napalm og brenner under vann.

Øøhh. Hvor kommer oksygenet fra? Hvordan får en denne blandingen under vann i utgangspunktet? Flyter den ikke oppå?

Counterpointer

Sitat fra: Ferry på lørdag 11. januar 2020, klokken 00:44
Sitat fra: knut.aulie på fredag 10. januar 2020, klokken 23:51
Når en blander diesel og bensin så får en en blanding som ligner napalm og brenner under vann.

Øøhh. Hvor kommer oksygenet fra? Hvordan får en denne blandingen under vann i utgangspunktet? Flyter den ikke oppå?
En grei påpekning, det slukker ikke ved å bruke vann, men det produserer selvfølgelig ikke oksygen. Det er likheten med Napalm som er det viktige.
Takk for klargjøring

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA