Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilbrann stenger Stavanger Lufthavn Sola

Startet av jorgror, tirsdag 07. januar 2020, klokken 16:41

« forrige - neste »

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RJK

Sitat fra: automat på torsdag 09. januar 2020, klokken 16:31
Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:28

Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.


1 meter vanndybde er 1000l pr kvm gulvflate, og veier ett tonn. Det blir mange tonn på gulvflaten av et p-hus! Og er vel nærmest en garanti for kollaps. Og hvordan skal man klare å fylle opp så mye vann på kort tid?

At det er 1 tonn per m2 ved fullt nivå, har jeg allerede skrevet litt lengre opp. Men det må og sees i sammenheng med at man kan lukke inne seksjoner, slik at man gjør det for et begrenset område. Og det er ikke sikkert det er behov for å fylle hele meteren opp når man velger å oversvømme. Og dermed kan man beregne bygningen for å tåle belastningen.

En brannslange har mulighet for å fylle ca 500 liter per minutt ved ett visst trykk og diameter på slangen. Altså hver m2 på 2 minutter. Flere rør gir mere vann. Er og mulighet for å samle vann i tanker på taket eller i tilhørende vanntårn, og sånn sett ha tilgjengelig endel liter utenom det man ellers må hente fra brannhydranter og vanlig vannforsyning.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ok67

Om det skulle brenne i eit elbilbatteri så vil det truleg vere nokk å dekke litt over batteriet. Det ligg som regel nederst, så 30 - 40 cm vatn bør vere nok.
Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

jlan

"Kan ikke slukke brann i elbil". Men har de slukket brannen i noen av de andre bilene i denne brannen, er de ikke stort sett utbrent, eller ikke antent? Står det noen halvfulle bensintanker igjen?  Og hvis de klarer å slukke brann i en brennende bensintank før den er tom, vil ikke det bare øke risiko for spredning og gjenantenning? Halvbrent gassbeholder, har noen hørt om det?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Elmo

"Alle vet jo at bensintanken på fossilbiler bare eksploderer på film" . . . . . men dette er jo film  ;) 
https://www.nrk.no/nyheter/storbrann-ved-stavanger-lufthavn-1.14850161
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Håvar

Sitat fra: RJK på torsdag 09. januar 2020, klokken 19:00
Sitat fra: automat på torsdag 09. januar 2020, klokken 16:31
Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:28

Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.


1 meter vanndybde er 1000l pr kvm gulvflate, og veier ett tonn. Det blir mange tonn på gulvflaten av et p-hus! Og er vel nærmest en garanti for kollaps. Og hvordan skal man klare å fylle opp så mye vann på kort tid?

At det er 1 tonn per m2 ved fullt nivå, har jeg allerede skrevet litt lengre opp. Men det må og sees i sammenheng med at man kan lukke inne seksjoner, slik at man gjør det for et begrenset område. Og det er ikke sikkert det er behov for å fylle hele meteren opp når man velger å oversvømme. Og dermed kan man beregne bygningen for å tåle belastningen.

En brannslange har mulighet for å fylle ca 500 liter per minutt ved ett visst trykk og diameter på slangen. Altså hver m2 på 2 minutter. Flere rør gir mere vann. Er og mulighet for å samle vann i tanker på taket eller i tilhørende vanntårn, og sånn sett ha tilgjengelig endel liter utenom det man ellers må hente fra brannhydranter og vanlig vannforsyning.

For hver p-plass kreves det kanskje ca 15 kvm(10 for selve p-plassen og 5 som bidrag til fellesareal)

Selv et lite område med 50 p-plasser blir 750 kvm. Å fylle 750 kubikk med disse slangene du nevner vil ta 150 min med 10 slanger (750000l/(500l/min•10)=150min)
En slange per 5. p-plass er helt urealistisk i et p-hus som dette med tusenvis av plasser. Et annet problem er om noen har besvimt pga røykforgiftning før de kom seg klar av p-huset. Skal de da druknes fordi bilene skal settes under vann?

Sprinkleranlegg vil kjøle ned omgivelser og konstruksjon slik at det ikke er fare for umiddelbar kollaps, og det er tryggere å sende inn mannskaper for å bekjempe den (isolerte) brannen. Tror et er et mer realistisk sted å begynne
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Handyman

Sitat fra: Elmo på torsdag 09. januar 2020, klokken 19:43
"Alle vet jo at bensintanken på fossilbiler bare eksploderer på film" . . . . . men dette er jo film  ;) 
https://www.nrk.no/nyheter/storbrann-ved-stavanger-lufthavn-1.14850161
Smellene i bilbranner er "alltid" bildekkene, støtdemperne ol. som eksploderer. I starten av klippet du linker til er det lett å se at det er dekk som smeller og bilen synker ned. Drivstofftanker skal ikke kunne bygge opp stort trykk, de punkterer ofte med et boff og et stort flammehav med en enorm bannenergi!
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Handyman

Sitat fra: RJK på torsdag 09. januar 2020, klokken 19:00
Sitat fra: automat på torsdag 09. januar 2020, klokken 16:31
Sitat fra: RJK på onsdag 08. januar 2020, klokken 22:28
Med mulighet for å kunne "drukne" biler inntil en viss høyde, enten i skum eller vann, så vil mye være gjort. 1 meter vil sannsynligvis være nok til å drukne motorrommet til de fleste biler, og med vannet som kommer ut av sprinkleranlegget, så slukker man det meste som stikker over den meteren.
1 meter vanndybde er 1000l pr kvm gulvflate, og veier ett tonn. Det blir mange tonn på gulvflaten av et p-hus! Og er vel nærmest en garanti for kollaps. Og hvordan skal man klare å fylle opp så mye vann på kort tid?
At det er 1 tonn per m2 ved fullt nivå, har jeg allerede skrevet litt lengre opp. Men det må og sees i sammenheng med at man kan lukke inne seksjoner, slik at man gjør det for et begrenset område. Og det er ikke sikkert det er behov for å fylle hele meteren opp når man velger å oversvømme. Og dermed kan man beregne bygningen for å tåle belastningen.

En brannslange har mulighet for å fylle ca 500 liter per minutt ved ett visst trykk og diameter på slangen. Altså hver m2 på 2 minutter. Flere rør gir mere vann. Er og mulighet for å samle vann i tanker på taket eller i tilhørende vanntårn, og sånn sett ha tilgjengelig endel liter utenom det man ellers må hente fra brannhydranter og vanlig vannforsyning.
Ser dere ikke hvor vanvittig uaktuelt dette er?
For å komme på slike ideer, kan man umulig være praktisk anlagt, og heller ikke vite noe om konstruksjoner og  byggekostnader!
Hvorfor tror dere Avinor valgte å ikke installere sprinkleranlegg og at de fikk bygget dimensjonert for brann i 10 minutter i stedet for 15? Det er fordi kostnadene er store.
Løsningen dere diskuterer ville koste enormt mye mer og medført at parkering ville koste mye mer enn flybilletten.
Løsningen er brannisolering av bærende konstruksjoner, og sprinkler-/vanntåkeanlegg.
Vil man gjøre det enda tryggere bør man henvise fossilbiler til utendørsparkering.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


daktari

Litt er fra faktisk.no:

"Tallene er for perioden 2016–2019, og er basert på innrapportering fra alle landets brannvesen.
I denne perioden er det registrert 60 elbilbranner, mens det er registrert 2651 branner i bensin- og dieselbiler."
"Ifølge seksjonssjef Jon Erik Holst i DSB, brenner bensin- og dieselbiler fire til fem ganger så ofte som elbiler, dersom man justerer for størrelsen på bilparken."
"Selv om det er rapportert 60 tilfeller av brann i elbil, betyr ikke det at det er 60 tilfeller hvor batteripakken er årsak til brannen. Det betyr heller ikke at det er 60 tilfeller av at batteripakken har blitt overtent som følge av varmeutviklingen."
"Ifølge Teslas ulykkesveileder skal det over 11 000 liter vann til for å slukke en brann i en Tesla Model S. De anbefaler også at bilen snus på hodet, slik at det er lettere å sprute vann direkte på batteriet."
https://www.faktisk.no/artikler/RQ6/er-elbilen-en-brannbombe
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

geear

#205
"Dessverre" er det plassert byggegjerder et godt stykke unna p-huset, så er svært vanskelig å se noe detaljert på bilene, for eksempel om batteripakker ser hele ut eller ei, men som en sidekommentar så ser det rett og slett ut som det har vært krig. Som et bombenedslag. Helt sykt syn.

Forøvrig syns jeg det er helt vilt hva folk lirer av seg i denne debatten. Hva er det som får tålig oppegående folk til å hate elbiler så intenst? Klarer ikke fatte det. Selv bekjente og kollegaer deler helt håpløse innlegg om dette. For eksempel konspirasjonsteorier om sterke grønne makter og så videre, basert på at diesel ikke kan brenne.

Hetlsh

Ingen elbilbatterier tok fyr i brannen i parkeringshus på Sola flyplass iht. brannsjefen. Se 4:40 ut i nyhetssending fra NRK Rogaland https://www.nrk.no/rogaland/se-tv-nyhetene-her_-1.14851481

Jeg skal kreve avslag i min forsikring hos Gjenstridige😂👌👍

geear

Personlig har jeg vansker med å tro på at de vet det på nåværende tidspunkt. For å si det sånn så var det ikke en sjel inne i den delen av p-huset det har brent i. Det var ikke engang en brannmann å se i dag, før det blusset opp igjen nå i kveld åpenbart, og selv da slukket de kun fra utsiden. Hvordan kan de vite at ingen av batteripakkene der det ligger fire etasjer med betong og biler omtrent helt jevnet med jorden? Og på toppen av det hele så skjedde alt dette mens det var mørkt, blåste omtrent kuling og regnet.

Elmo

Sitat fra: Handyman på torsdag 09. januar 2020, klokken 21:14
Sitat fra: Elmo på torsdag 09. januar 2020, klokken 19:43
"Alle vet jo at bensintanken på fossilbiler bare eksploderer på film" . . . . . men dette er jo film  ;) 
https://www.nrk.no/nyheter/storbrann-ved-stavanger-lufthavn-1.14850161
Smellene i bilbranner er "alltid" bildekkene, støtdemperne ol. som eksploderer. I starten av klippet du linker til er det lett å se at det er dekk som smeller og bilen synker ned. Drivstofftanker skal ikke kunne bygge opp stort trykk, de punkterer ofte med et boff og et stort flammehav med en enorm bannenergi!
Det du ser helt på starten er dekk som eksploderer - ja.
Men det som skjer etter ca 10sekunder er drivstofftanken som tar fyr. Det behøves ikke trykk for at bensin skal brenne eksplosjonsartet. 
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Håvar

Sitat fra: gr på torsdag 09. januar 2020, klokken 23:23
Personlig har jeg vansker med å tro på at de vet det på nåværende tidspunkt. For å si det sånn så var det ikke en sjel inne i den delen av p-huset det har brent i. Det var ikke engang en brannmann å se i dag, før det blusset opp igjen nå i kveld åpenbart, og selv da slukket de kun fra utsiden. Hvordan kan de vite at ingen av batteripakkene der det ligger fire etasjer med betong og biler omtrent helt jevnet med jorden? Og på toppen av det hele så skjedde alt dette mens det var mørkt, blåste omtrent kuling og regnet.

Samme brannsjef presiserte i dag at dette var hans teori at det ikke var noen batteripakker som antente, og at dette er noe som en brannteknisk etterforskning må avdekke når det blir mulig .
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA