Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla X75 på finn, ok pris?

Startet av kesk, mandag 06. januar 2020, klokken 17:34

« forrige - neste »

tornaldo

Hva kostet denne ny? 750-800? Bilen er nesten 2.5 år, noe som betyr at den ut fra alder egentlig er verdt +- 550000 kr, historisk sett mtp verdifall på bil. Når den er 5 år, er den rimelig sikkert der den skal være, dvs prisen vil ligge på drøye 400000. Kjøper man den til dagens pris, betyr det at den fort vil tape seg 250000 neste 2.5 år.

Men som noen andre skriver, så er det jo markedet nå som bestemmer uansett. Likevel må man være forberedt på å være den som eier bilen når den synker til normalt nivå når markedet er normalt igjen, kanskje til høsten 2020/våren 2021 når Model Y kommer. Det har man sett på Model S tidligere, og dette vil nok gjelde for Model X og Model 3 nå innen rimelig tid.

Uansett virket prisen stiv. Men kjøper man av forhandler, så er vel noe av sjarmen å betale ekstra for ingenting, kontra privatkjøp.  ;)
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

1000kwh

Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. januar 2020, klokken 07:32
Hva kostet denne ny? 750-800? Bilen er nesten 2.5 år, noe som betyr at den ut fra alder egentlig er verdt +- 550000 kr, historisk sett mtp verdifall på bil. Når den er 5 år, er den rimelig sikkert der den skal være, dvs prisen vil ligge på drøye 400000. Kjøper man den til dagens pris, betyr det at den fort vil tape seg 250000 neste 2.5 år.

Men som noen andre skriver, så er det jo markedet nå som bestemmer uansett. Likevel må man være forberedt på å være den som eier bilen når den synker til normalt nivå når markedet er normalt igjen, kanskje til høsten 2020/våren 2021 når Model Y kommer. Det har man sett på Model S tidligere, og dette vil nok gjelde for Model X og Model 3 nå innen rimelig tid.

Uansett virket prisen stiv. Men kjøper man av forhandler, så er vel noe av sjarmen å betale ekstra for ingenting, kontra privatkjøp.  ;)
Tror X75 vil holde seg bedre enn som så. Det er utrolig praktisk bil mange ønsker seg.

Angrer på at jeg ikke bare kjøpte X i stedet for S, for verdifallet ville være mindre på X tross dyrere kjøpspris.

tornaldo

Verdifallet på Model S har vært stort den siste tiden pga inntoget til Model 3. Det ble spådd på forhånd. Og det er ingen grunn til å tro at inntoget til Model Y ikke vil ha noe av den samme påvirkning på Model X. Og spesielt ikke når de nærmer seg 5 år, uten garanti. Men det er klart Model X kan holde seg bedre, men det blir litt bingo å satse på at den skal trosse tyngdekraften.

Det at bilen er praktisk og populær blant mange, betyr ikke at folk er villig til å betale overpris så snart det er aktuell konkurrent på markedet, til og med av samme merke. Det er helt åpenbart at Model Y og etterhvert flere andre små og store SUV vil dekke behovet til veldig mange Model X eiere i dag, og det betyr fort flere bruktbiler til salgs, færre interesserte (siden det er flere andre aktuelle modeller å velge), og naturlig korreksjon av prisene.

Og jeg tror på Musk når han sier at etterspørselen etter Model Y vil overgå alle de tre andre modellene til samme. Det bør gi et lite hint om hva som skjer da.

Avslår ikke at Model X kan holde seg rimelig godt i pris, mtp at det sikkert ikke blir produsert tilsvarende store biler med såpass «lav» innstegspris som 75D, og at det slik sett er en attraktiv storbil, men noe likhet med normal bruktbilverdi vil den nok ha etterhvert.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

turfsurf

Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. januar 2020, klokken 08:58

Og jeg tror på Musk når han sier at etterspørselen etter Model Y vil overgå alle de tre andre modellene til samme. Det bør gi et lite hint om hva som skjer da.

Det betyr jo ikke noe annet enn at salget av Y vil være noen brøkdeler større enn for 3. Salget av S og X er jo marginalt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tornaldo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 11. januar 2020, klokken 09:35
Sitat fra: tornaldo på lørdag 11. januar 2020, klokken 08:58

Og jeg tror på Musk når han sier at etterspørselen etter Model Y vil overgå alle de tre andre modellene til samme. Det bør gi et lite hint om hva som skjer da.

Det betyr jo ikke noe annet enn at salget av Y vil være noen brøkdeler større enn for 3. Salget av S og X er jo marginalt.

Brøken var ikke poenget mitt i innlegget, bare det at Model Y er en slags game-changer. Tiden vil vise, men kom gjerne med argumenter for hvorfor Model X vil oppføre seg annerledes enn andre biler i bruktbilmarkedet fremover.

Lignende tanker i Model S gruppa for en tid tilbake. Veldig mange som ikke trodde Model 3 ville påvirke bruktprisene på Model S i særlig grad. Model S holdt seg også veldig godt i pris en stund, men der falt prisen betydelig over natta for de modellene som var 4-6 år.

Og så er det jo gjerne slik at det er vanskelig å være objektiv da, hvis man eier en bil som kanskje vil bli påvirket. Jeg hadde heller ikke kjørt på med argument for en fremtidig prisnedgang for modellen jeg kjørte selv, akkurat som jeg lett argumenter for prisnedgang på en modell jeg kanskje kunne tenkt meg selv.  ;)

Men hvis man skal være helt objektiv og se det i et historisk perspektiv mtp bruktbilpris, er det tydelige indikasjoner på at prisene pr nå er kunstig høye for enkelte versjoner, og at det er sannsynlig at det vil komme en korreksjon.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Kim-

Kommer litt an på hengerfeste på Y tror jeg. Prisen på X75 har holdt seg bra, men det skyldes nok at det ikke er så mange som kan konkurrere mot X'n. Tror også at når Y kommer så kommer prisene til å dette til en viss grad, når man kan velge mellom en helt ny bil med 5 års garanti, vs en kanskje 5 år gammel X burde valget være lett. Eneste måten for å unngå dette er at prisen på X går ned.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jokke

Spørs vel på plass behov. Y blir en liten bil i fht X

spirrevipp

Hvordan det blir med mva når Model Y er på markedet blir jo også en joker i det hele... blir det fritak til en viss grense slik at Y slipper unna, gradvis innføring, brå innføring...

Ser man bort fra det så tror jeg i utgangspunktet Model Y vil presse bruktprisen på X ned. Har ikke følgt så nøye med på Y siden levering er et stykke unna her til lands og mva er uavklart, men godt mulig den dekker midt behov helt fint. Så spørs det jo bare hvor kjipt det vil være å gå "ned" fra X til Y.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

geear

Det siste kommet an på innstillingen din. Når jeg setter meg inn i 3 nå, som daglig bruker av X, så føles det som å sette seg inn i en blikkboks. Det smeller i dører (og de må lukkes selv..  :o) og føles billigere og trangere fra ende til annen, men er du inneforstått med at det er en billigere bil og opplevelsen ikke blir den samme, eller til og med prioriterer kjøreegenskapene i 3, så er det null problem å forsvare en overgang til 3 og også ha 2-3-400k ekstra på kontoen.

kesk

Droppet og kjøpe brukt, så ble rett og slett en 2020 Raven X  :D :D :D

z4rd

Enig i gr sitt siste innlegg, dog ville jeg ikke brukt uttrykk som "blikkboks" :)

Det er definitivt andre fordeler med TM3 utover økonomiske sammenlignet med TMX, men forventninger er en vesentlig faktor opp i det hele.

Gratulerer med ny X, kesk. Du blir nok fornøyd med den :)
Fikk du med gratis supercharging også da?

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

k1

Er du fan av 6-seter oppsettet er det kun X som har den muligheten.

k1

Sitat fra: kesk på torsdag 16. januar 2020, klokken 18:18
Droppet og kjøpe brukt, så ble rett og slett en 2020 Raven X  :D :D :D
Grattis med ny bil  :+1:

nie

Som X-eier fryktet også jeg at Model Y skulle presse prisen på X.
Var derfor avgårde og prøvekjørte Model 3 med et desperat håp om at familien kunne leve med denne bilen noen år.
Kjekk bil, tight og fin å kjøre og definitivt ingen blikkboks.

Men den faller gjennom på størrelse. Når vi er vant med X som familiebil så er det bare helt uaktuelt å presse to voksne og to barn med bagasje inn i en Model 3. Mulig andre får det til, men det blir ikke løsningen for oss.

Model Y kan jo ikke bli nevneverdig større enn 3 innvendig, iallfall ikke slik jeg vurderer bildene jeg har sett av bilen. Så jeg er beroliget med tanke på at Y skal ødelegge markedet for X. Bilene er rett og slett for ulike og appellerer til helt ulike kundegrupper.

Så nå vurderer jeg å, for første gang, fortsette som Tesla-eier også på andre siden av 100000km. Det kan jo bli et spennende liv men ny X er utenfor rekkevidde og det er rett og slett ingen andre biler som frister🤔

1000kwh

Sitat fra: kesk på torsdag 16. januar 2020, klokken 18:18
Droppet og kjøpe brukt, så ble rett og slett en 2020 Raven X  :D :D :D
Gratulerer. Jeg hadde en 2018 X 6-seter som lånebil i 2 dager og det var definitivt en fantastisk familiefrakter! Når det gjelder plass så er X kongen. Jeg ble positivt overrasket over støy i forhold til en X jeg kjørte i 2017. Vet ikke om det er gjort støytiltak mellom 2017 og 18.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA