Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla X75 på finn, ok pris?

Startet av kesk, mandag 06. januar 2020, klokken 17:34

« forrige - neste »

tornaldo

Sitat fra: nie på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:55
Som X-eier fryktet også jeg at Model Y skulle presse prisen på X.
Var derfor avgårde og prøvekjørte Model 3 med et desperat håp om at familien kunne leve med denne bilen noen år.
Kjekk bil, tight og fin å kjøre og definitivt ingen blikkboks.

Men den faller gjennom på størrelse. Når vi er vant med X som familiebil så er det bare helt uaktuelt å presse to voksne og to barn med bagasje inn i en Model 3. Mulig andre får det til, men det blir ikke løsningen for oss.

Model Y kan jo ikke bli nevneverdig større enn 3 innvendig, iallfall ikke slik jeg vurderer bildene jeg har sett av bilen. Så jeg er beroliget med tanke på at Y skal ødelegge markedet for X. Bilene er rett og slett for ulike og appellerer til helt ulike kundegrupper.

Så nå vurderer jeg å, for første gang, fortsette som Tesla-eier også på andre siden av 100000km. Det kan jo bli et spennende liv men ny X er utenfor rekkevidde og det er rett og slett ingen andre biler som frister🤔

Dette er nøyaktig det samme argument som Model S eiere hadde. Det er ikke slik at alle som kjører rundt i Model X er familier på 6-7, med voldsomt plassbehov. Ja, for mange så vil ikke Model Y passe, akkurat det samme som med Model S og Model 3. De to er også veldig forskjellige i størrelsen, men det hindret ikke en stor mengde Model S eiere å bytte til Model 3. For mange vil Model Y være et bedre alternativ enn X, og da vil det bli flere X på bruktmarkedet, og tilsvarende eller lavere etterspørsel. Det betyr fallende priser.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

nie

Sitat fra: tornaldo på fredag 17. januar 2020, klokken 20:13
Sitat fra: nie på torsdag 16. januar 2020, klokken 20:55
Som X-eier fryktet også jeg at Model Y skulle presse prisen på X.
Var derfor avgårde og prøvekjørte Model 3 med et desperat håp om at familien kunne leve med denne bilen noen år.
Kjekk bil, tight og fin å kjøre og definitivt ingen blikkboks.

Men den faller gjennom på størrelse. Når vi er vant med X som familiebil så er det bare helt uaktuelt å presse to voksne og to barn med bagasje inn i en Model 3. Mulig andre får det til, men det blir ikke løsningen for oss.

Model Y kan jo ikke bli nevneverdig større enn 3 innvendig, iallfall ikke slik jeg vurderer bildene jeg har sett av bilen. Så jeg er beroliget med tanke på at Y skal ødelegge markedet for X. Bilene er rett og slett for ulike og appellerer til helt ulike kundegrupper.

Så nå vurderer jeg å, for første gang, fortsette som Tesla-eier også på andre siden av 100000km. Det kan jo bli et spennende liv men ny X er utenfor rekkevidde og det er rett og slett ingen andre biler som frister🤔

Dette er nøyaktig det samme argument som Model S eiere hadde. Det er ikke slik at alle som kjører rundt i Model X er familier på 6-7, med voldsomt plassbehov. Ja, for mange så vil ikke Model Y passe, akkurat det samme som med Model S og Model 3. De to er også veldig forskjellige i størrelsen, men det hindret ikke en stor mengde Model S eiere å bytte til Model 3. For mange vil Model Y være et bedre alternativ enn X, og da vil det bli flere X på bruktmarkedet, og tilsvarende eller lavere etterspørsel. Det betyr fallende priser.
I såfall er vi uenige og det er jo helt greit.
S sliter i forhold til 3 ved at 3 tilbyr endel egenskaper som S ikke har, bl.a. lovlig hengerfeste.
Men vi får se....jeg ville jo svært gjerne at 3/Y-formatet skulle være til å leve med men det gikk ikke.
PS! Vi er bare fire...

tornaldo

Det er jo en del som ikke er helt fastlåst til Tesla, så da finnes det jo også biler i løpet av det neste året som kan løse plassbehovet for en storfamilie på fire  ;)

Tilgangen til nye og flere alternativer vil være med på å normalisere bruktprisene, og det gjelder alle merker/modeller. Det er jo på tide, og egentlig veldig bra. Frem til nå har det jo vært fullstendig bingo når man skal kalkulere kostnaden av bilholdet. Noen sitter med gevinst etter et år eie, andre får påført verditap på 100000 over natta når produsent kutter nybilprisene.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

nie

#33
Er ikke så fastlåst men ladenettverket til Tesla er sterkt vanedannende...du burde prøve :)

Jada, EL-biler kommer på løpende bånn i 2020 men de må ha strøm.....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA