Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla X75 på finn, ok pris?

Startet av kesk, mandag 06. januar 2020, klokken 17:34

« forrige - neste »

kesk

Hva tenker dere Tesla spesialister ang prisen på denne?

Noen synspunkter?  :)

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=163398424

z4rd

Personlig synes jeg den er stivt priset. Men markedet bestemmer. Og etter min smak er ikke 22" optimalt på X75D. Vil si at 650k er en mer passende pris, men spørs hva som er alternativene ute nå.

Til info ble tilsvarende bil solgt før jul for 40k lavere.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

z4rd

Er nok litt diverse meninger der ute, men ja, rekkevidden går ned. Vanskelig for meg å si nøyaktig hvor mye. Men 5% er nok et forsiktig anslag. Kommer selvfølgelig ann på gummien også, så det trenger ikke nødvendigvis å bli særlig mer støy. Må bare testes..

Spørs hva du liker osv. Uansett, så synes jeg den var optimistisk priset. Så ellers ut som et fint eksemplar.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Stig-Arne

Hadde det vært 6 eller  7 seter så kunne nok prisen kunne forsvares tenker jeg.

Kires

Har fulgt med en stund på markedet og til den prisen får du en 2018 med MCU 2, den du henviser til var stivt priset.
2024 VW ID.3
2022 VW ID.4 GTX

AndreasRingdal

Som andre før meg har sagt så ville jeg prøvd å finne en med MCU 2. Uten så går du glipp av alt mye av ekstrainnholdet i bilen.

Ser en ting som er viktig å få med når du ser etter tesla. De fremhever at den har metallic lakk.
Biler som har Total black (som min) riper bare du kjører i dårlig vær. Biler med Total black som ikke har beskyttelse på ser garantert crap ut
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

geear

#6
22" er et valg du må ta. Jeg syns det er fetere, spesielt i forbindelse med senk. Det er også en betydelig dyrere konfigurasjon, så det må tas høyde for når man sammenligner priser. Samme gjelder vinterhjul, du får best forbruksøkonomi med 19" kontra 20". Forbruksøkningen er lik enten bilen heter 60, 75, 90 eller 100, så det handler om å kjøpe riktig bil til sitt bruk. Skulle du angre på 22" og ønske å bytte er jeg sikker på at det finnes mange med originale 20" som hadde byttet med deg pluss noen tusenlapper i mellomlegg. Originale 20" går for kanskje 15k på Finn, mens 22" går for 30k.

Vil anta den konfigurasjonen der kostet rett rundt 800k ny (startet vel på ca. 690k i den tiden), så det er viktig å ta med alle faktorer. MEN, den bilen der har ikke AP2.5 (dvs. mangler sentry mode som tar opp video), to måneder nyere så får du AP2.5... og noen måneder til så får du MCU2.

Uoriginale vinterhjul kan slå negativt ut, ikke fordi Tesla sine har god kvalitet, men fordi de kan forlange originale hjul for å ta visse reklamasjoner.

Daniel80

Jeg synes den X75D`en virker som et bra kjøp. Og etter min mening er 22" hjul noe man MÅ ha på model x. Jeg kjørte en stund med 20", og ble fysisk sjøsyk på langtur. Tung bil med luftfjæring og høy dekkprofil gynger rett og slett for mye på langtur til at det ble greit å kjøre med. Jeg har derfor 22" både sommer og vinterhjul, og er endelig blitt fornøyd med bilen!
Jeg merker også veldig lite endring i rekkevidde, men det kan være fordi jeg gikk fra Michelin 20" til Landsail 22" som er ett dekk med mindre rullemotstand, og derfor bedre rekkevidde.
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

Rævedilter

Tung bil? Den veier jo ikkje meir ein vanleg SUV på samme størrelse. Kjørte TLC100 i mange år på 275/70, så 255-275/45 profil er jo som å kjøre på rein gummi i forhold.
Eg er misfornøyd med 20", sporer og slår på dårlige veier så eg går over til 19" nå.
Mine 22" som er bestillit (refferal) går ut på finn fsbf.

Daniel80

Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:17
Tung bil? Den veier jo ikkje meir ein vanleg SUV på samme størrelse. Kjørte TLC100 i mange år på 275/70, så 255-275/45 profil er jo som å kjøre på rein gummi i forhold.
Eg er misfornøyd med 20", sporer og slår på dårlige veier så eg går over til 19" nå.
Mine 22" som er bestillit (refferal) går ut på finn fsbf.

Ja andre SUV`er på samme størrelse er jo også tunge biler. Det er jo ikke akkurat en 1200kg småbil med spiralfjærer vi snakker om :)
Om Teslaen din sporer og slår med 20" original hjul må det være noe galt med bilen din tror jeg, for min X er helt nydelig å kjøre , uten sporing eller "slag" av noe slag, og jeg har til og med breiere framhjul en originalt! Kjører 285/30-22 på 10,5" felger både forran og bak. Både sommer og vinter. Og det passer bilen helt perfekt. Meget godt å kjøre med :)  :+1:  Kommer aldri til å vurdere å kjøre 20" eller mindre på denne bilen igjen. 
MEN!  Jeg lurer på om det kan ha vært en endring i understellet på Model X, fordi jeg har hørt andre med eldre biler klage på at de er for stiv, men har aldri hørt noen med 2019model som meg klage på det (snarere motsatt), så det kan være en forskjell av betydning der, uten at jeg har noe bekreftet info om det..
Model 3 LR AWD Boost, H&R senk, 9,5x20 ET30 245/35-20 square,

jkirkebo

Sitat fra: Daniel80 på tirsdag 07. januar 2020, klokken 22:31
Jeg synes den X75D`en virker som et bra kjøp. Og etter min mening er 22" hjul noe man MÅ ha på model x. Jeg kjørte en stund med 20", og ble fysisk sjøsyk på langtur. Tung bil med luftfjæring og høy dekkprofil gynger rett og slett for mye på langtur til at det ble greit å kjøre med. Jeg har derfor 22" både sommer og vinterhjul, og er endelig blitt fornøyd med bilen!
Jeg merker også veldig lite endring i rekkevidde, men det kan være fordi jeg gikk fra Michelin 20" til Landsail 22" som er ett dekk med mindre rullemotstand, og derfor bedre rekkevidde.

Der er jeg helt uenig med deg, jeg kjører på 19" både sommer og vinter. Byttet faktisk bort de originale 20" felgene til sommerdekkene mot et sett originale 19" (samme som jeg har på vinterhjulene). Synes bilen er bedre å kjøre nå.

Men jeg har en ganske rolig kjørestil da, holder fartsgrensene og pusher ingen andre grenser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kodax

Sitat fra: Daniel80 på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:36...
MEN!  Jeg lurer på om det kan ha vært en endring i understellet på Model X, fordi jeg har hørt andre med eldre biler klage på at de er for stiv, men har aldri hørt noen med 2019model som meg klage på det (snarere motsatt), så det kan være en forskjell av betydning der, uten at jeg har noe bekreftet info om det..
Jeg har samme versjon som deg. Husker ikke hvilke dekk som satt på da jeg testet med 22", men jeg ble i hvert fall overbevist om at jeg ikke skulle ha det, både støy og komfort syns jeg ble mye bedre med 20", og når de både var billigere og gir bedre rekkevidde, så var det en no-brainer. Har forøvrig 19" på vinterhjulene, men testet ikke med 19" på sommerhjul.
22" er vel et must dersom man skal se tøff ut og har en (over?) -aktiv kjørestil, men for de fleste av oss tror jeg nok 19" eller 20" er det beste valget:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

daktari

Sitat fra: Daniel80 på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:36
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:17
Tung bil? Den veier jo ikkje meir ein vanleg SUV på samme størrelse. Kjørte TLC100 i mange år på 275/70, så 255-275/45 profil er jo som å kjøre på rein gummi i forhold.
Eg er misfornøyd med 20", sporer og slår på dårlige veier så eg går over til 19" nå.
Mine 22" som er bestillit (refferal) går ut på finn fsbf.

Ja andre SUV`er på samme størrelse er jo også tunge biler. Det er jo ikke akkurat en 1200kg småbil med spiralfjærer vi snakker om :)
Om Teslaen din sporer og slår med 20" original hjul må det være noe galt med bilen din tror jeg, for min X er helt nydelig å kjøre , uten sporing eller "slag" av noe slag, og jeg har til og med breiere framhjul en originalt! Kjører 285/30-22 på 10,5" felger både forran og bak. Både sommer og vinter. Og det passer bilen helt perfekt. Meget godt å kjøre med :)  :+1:  Kommer aldri til å vurdere å kjøre 20" eller mindre på denne bilen igjen. 
MEN!  Jeg lurer på om det kan ha vært en endring i understellet på Model X, fordi jeg har hørt andre med eldre biler klage på at de er for stiv, men har aldri hørt noen med 2019model som meg klage på det (snarere motsatt), så det kan være en forskjell av betydning der, uten at jeg har noe bekreftet info om det..
Hvor gammel er bilen din? F.eks. første tre siffer av VIN? Raven kom jo ca. sommer 2019, og en av de store nyhetene var nye adaptive dempere.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: daktari på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:40
Sitat fra: Daniel80 på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:36
Sitat fra: Rævedilter på tirsdag 07. januar 2020, klokken 23:17
Tung bil? Den veier jo ikkje meir ein vanleg SUV på samme størrelse. Kjørte TLC100 i mange år på 275/70, så 255-275/45 profil er jo som å kjøre på rein gummi i forhold.
Eg er misfornøyd med 20", sporer og slår på dårlige veier så eg går over til 19" nå.
Mine 22" som er bestillit (refferal) går ut på finn fsbf.
Ja andre SUV`er på samme størrelse er jo også tunge biler. Det er jo ikke akkurat en 1200kg småbil med spiralfjærer vi snakker om :)
Om Teslaen din sporer og slår med 20" original hjul må det være noe galt med bilen din tror jeg, for min X er helt nydelig å kjøre , uten sporing eller "slag" av noe slag, og jeg har til og med breiere framhjul en originalt! Kjører 285/30-22 på 10,5" felger både forran og bak. Både sommer og vinter. Og det passer bilen helt perfekt. Meget godt å kjøre med :)  :+1:  Kommer aldri til å vurdere å kjøre 20" eller mindre på denne bilen igjen. 
MEN!  Jeg lurer på om det kan ha vært en endring i understellet på Model X, fordi jeg har hørt andre med eldre biler klage på at de er for stiv, men har aldri hørt noen med 2019model som meg klage på det (snarere motsatt), så det kan være en forskjell av betydning der, uten at jeg har noe bekreftet info om det..
Hvor gammel er bilen din? F.eks. første tre siffer av VIN? Raven kom jo ca. sommer 2019, og en av de store nyhetene var nye adaptive dempere.
Signaturen hans sier april, dvs ikke-Raven/ikke adaptive dempere.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Rævedilter

Sitat fra: Daniel80 på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:36
Om Teslaen din sporer og slår med 20" original hjul må det være noe galt med bilen din tror jeg, for min X er helt nydelig å kjøre , uten sporing eller "slag" av noe slag, og jeg har til og med breiere framhjul en originalt!
Bilen sporer ikkje (eller slår) på gode veier, men gode veier er mangelvare her på vestlandet.
19" dekk er langt bedre på dårligere veier, og eg vil ha smalere enn 265 også neste gang.
Kjørte 70 km (med 20") på ein grusvei i sommer med tilhørende hull, og da slår det så eg kjenner det enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA