3-fase lading

Startet av rsp, fre 03. jan 2020, kl. 13:00

« forrige - neste »

rsp

Fikk nettopp denne eposten fra Hyundai

Hei,

11kw 3-fas ombordlader som kan bestilles til 2020 Kona kan også lade på 1-fase med lik effekt som tidligere (7,2kW).

På 1-fase lading spiller det ingen rolle om det er 230V IT nett eller 400V TN nett inn til den veggmonterte ladeboksen eller ladestolpen. Skal du derimot utnytte full effekt (11kw) av ombordladeren, er du avhengig av 400V TN nett inn til ladeboksen eller ladestolpen. Om du kun har 230V IT nett hjemme, må det monteres en transformator, da man er avhengig av 400V på 3-fas lading.

Håper dette var til hjelp.

God helg 😊

Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다

Cecilie

Kundeservice Hyundai

T +47 22 70 60 10
kundeservice@hyundai.no www.hyundai.no

Amoss

... noe som står litt i kontrast til tidligere svar fra Hyundai:
Sitat fra: tolapet på tor 21. nov 2019, kl. 16:24
Svaret fra HN:

"Nødladekabel» med schuko kontakt er uforandret og ligger i bilen sammen med en type 2 kabel.

Med type 2 kabel kan man max lade på 1-fas 230V med 7,2kW om man ikke oppgraderer til 3-fas 400V 11kW ombordlader. I bilen har man da altså enten 7,2kW ombordlader eller 11kW, ikke begge to.

NB! 11kW ombordladeren lader kun med 3,6kW om kun den ene fasen benyttes via 1-fas ladestasjon.

Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다

Kundeservice Hyundai
Model S 85D

RJK

Sitat fra: Amoss på fre 03. jan 2020, kl. 13:46
... noe som står litt i kontrast til tidligere svar fra Hyundai:

Det andre svaret høres jammen mest logisk ut, og slik jeg trodde det ville være. Det gir jo ingen mening i å lage noe som ikke fungerer på lavere effekter enn toppeffekten.

Men siden det er motstridende meldinger, så får vi se hva faktiske tester sier, alternativt når offisielle spesifikasjoner publiseres.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Amoss

Sitat fra: RJK på fre 03. jan 2020, kl. 22:43
Det andre svaret høres jammen mest logisk ut, og slik jeg trodde det ville være. Det gir jo ingen mening i å lage noe som ikke fungerer på lavere effekter enn toppeffekten.

Men siden det er motstridende meldinger, så får vi se hva faktiske tester sier, alternativt når offisielle spesifikasjoner publiseres.

Helt enig i begge avsnitt :)
Model S 85D

RJK

Sitat fra: Amoss på lør 04. jan 2020, kl. 10:46
Sitat fra: RJK på fre 03. jan 2020, kl. 22:43

Helt enig i begge avsnitt :)

Helst hadde jeg sett at de gikk inn for full styrke, og dermed 22 kW. Samt gjort den standard. Håper og at de finner at batteripakkene tåler mer enn de tenkte, og gir oss den lovte effekten på 100 kW,  og at den kan få holde seg på toppeffekten lengre.

Av og til ønsker man seg bare videre, og da er 54 minutter (best case) til 80 % for tregt. Har man tiden, kan man heller stille seg på en 50 kW lader, eller om de kom med 22 kW ombordlader, stille seg på en av disse tilnærmet ubrukte AC-laderne. Per i dag er dette et dyrt og dårlig alternativt.

Med mer faktisk effekt oppnådd og litt lavere pris, så hadde de faktisk vært et langt bedre alternativ i svært mange sammenhenger. Gir mer mening i at et kjøpesenter eller tilsvarende, som allerede får inn 400V i inntaket sitt, setter opp slike til kundene sine enn rene hurtigladere.

De burde i tilfelle bare være et supplement for de som kommer langveisfra og har begrenset med tid på seg. For alle andre ville man fått tilstrekkelig med kraft på 2-3 timer. Ja, svært mange av dagens elbiler ville blitt fulladet på såpass lang tid, inkludert Kona.

Men klart, 11 kW vil også duge lenge, men fremdeles vil det være en irritasjon over at man ikke kan utnytte stolpens fulle hastighet. Og begrenser kjøpesenterne og andre steder der slike ville ville falle naturlig på sette opp, til 11 kW effekt, så kan de jo sette opp dobbelt så mange ladere. Og de fleste kommer vel uansett med minst 10 % batteri uansett.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

masam

Det første svaret er riktig. Jeg har en Kona 2020 med 3-fas 11kW ombordlader og 230V IT-nett hjemme. Med en 32A sikring, og Wallbox Pulsar, får jeg ifølge Wallbox ca. 7.8 kW og bilen rapporterer 7.6 kW.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA