Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona 2020 fra 309 900?

Startet av ExitFosil, torsdag 14. november 2019, klokken 16:22

« forrige - neste »

automat

Sitat fra: tolapet på onsdag 20. november 2019, klokken 20:47
[b]Tror[/b] at med 400V, 11kW, så kan en enten lade med 3-fas 400V, eller med kladden på 230V, på bilens ombordlader. Og kladden er vel begrenset til 8-10 Amp.


Legg merke til at jeg skrev "Tror", det vil si at jeg vet ikke, men antar, tror, kansje etc etc

Og da er det ikke "Bare 400V, men også kladden på 230V i tillegg  hjemme
Løsningen du skisserer gir ingen mening, hverken teknisk eller markedsmessig.

Den eneste grunn til at de skulle gjøre det sånn, er jo at de egentlig ikke vil levere 11kW lading, og da kunne de jo bare droppe å lansere det.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: tolapet på onsdag 20. november 2019, klokken 20:47
Legg merke til at jeg skrev "Tror", det vil si at jeg vet ikke, men antar, tror, kansje etc etc

Og da er det ikke "Bare 400V, men også kladden på 230V i tillegg  hjemme

Det er altså feil, bare så vi er helt sikre på det. Alle biler som kan lade på 400 V trefas kan også lade på 230 V enfas.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

TB

3 fas TN kreves for raskere lading enn 7 kW.
En fordel er at 3 fas TN 16A = 11 kW.

Noen biler kan også lade på 3 fas IT nett: Tesla Model S, X, og 3, Audi e-tron, Volkswagen e-golf (nyere modeller)

Alle kan lade på en fase, bare Zoe som er vrang der med å kreve TN også der.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

tolapet

Svaret fra HN:

"Nødladekabel» med schuko kontakt er uforandret og ligger i bilen sammen med en type 2 kabel.

Med type 2 kabel kan man max lade på 1-fas 230V med 7,2kW om man ikke oppgraderer til 3-fas 400V 11kW ombordlader. I bilen har man da altså enten 7,2kW ombordlader eller 11kW, ikke begge to.

NB! 11kW ombordladeren lader kun med 3,6kW om kun den ene fasen benyttes via 1-fas ladestasjon.

Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다

Kundeservice Hyundai

Vil påstå at jeg ikke var HELT på jordet.......

jkirkebo

Sitat fra: tolapet på torsdag 21. november 2019, klokken 16:24
Svaret fra HN:

"Nødladekabel» med schuko kontakt er uforandret og ligger i bilen sammen med en type 2 kabel.

Med type 2 kabel kan man max lade på 1-fas 230V med 7,2kW om man ikke oppgraderer til 3-fas 400V 11kW ombordlader. I bilen har man da altså enten 7,2kW ombordlader eller 11kW, ikke begge to.

NB! 11kW ombordladeren lader kun med 3,6kW om kun den ene fasen benyttes via 1-fas ladestasjon.

Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다

Kundeservice Hyundai

Vil påstå at jeg ikke var HELT på jordet.......

Oj, det var ikke bra. Så vidt jeg vet har ALLE andre produsenter klart å sørge for at deres biler med 11kW lader også klarer å lade på 1x32A ved behov (MB B250 må riktignok ha lasket ladestasjon, men den klarer det). Dette var dårlig av Hyundai. Da får vi håpe den klarer 2x16A på 3-fase 230V...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tolapet

Enda ett svar fra HN

"Hei,

Om du har 3-fas 230V IT eller TT nett, så har du ingen nøytralleder. Du får du ikke mulighet for å koble i stjerne i ladestasjonen. Kona (og de fleste andre) kan ikke lade på trekant koblede faser. En annen sak som er verdt å nevne er at om du skulle ha 3 –fas 230V TN nett, så er det mellom fase og nøytral bare 120-130V, mens på 400V TN nett som er nødvendig for 3-fas lading av elbil, så er det 230V mellom nøytralleder og faser.

Som svar på spørsmål;

Ingen røyk og smell. Får bare ikke ladet.

3.6kW får en på 11kW ombordlader ny Kona om du lader på 1-fas 230V (uavhengig av om det er 16A eller 32A sikring/3.6kW eller 7.2kW vegglader).

Ha en fortsatt fin dag!

Med vennlig hilsen / Best Regards / 감사합니다

Kundeservice Hyundai "


Jeg synes det belyser ladeproblematikken generelt godt.

andy99

Har ikke helt forstått det, men er det slik at ny 11 kW ombordlader ikke klarer mer en 3,6 kW på 230v?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tolapet

Hei
Ut i fra svarene fra HN, så får du 11kW med 3fas 400V TN nett.
Med 3 fas 230V IT nett får du kun 3.6kW. med en bil med 11kW ombordlader.

andy99

Da er det jo lite poeng med oppgradert lader. 3,6 kW er jo ikke stort. Bedre med "gammel" lader som ihvertfall kan gi 7,2 kW uavhengig av nett.
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tolapet

Hei
Må eventuelt kjøpe en 230V til 400V trafo, da vil oppgradert Kona kunne lades
med 11kW, og fasestrømmene vil bli like..

Limodriver

Alternativt kan en la være å kjøpe 11kw ombordlader og lade med 7kw på En-faset IT nett (230v).

Med 32 amp (7kw) 230v lades bilen fra tom til full på ca 10 timer, jeg vil tro dette holder for de aller fleste. I tillegg sparer en kr 5000 på bilprisen. Dersom en absolutt må ha 11kw må en transformere opp til 400v. Da begynner det å bli vel dyrt og komplisert.

andy99

#41
Sitat fra: Limodriver på tirsdag 26. november 2019, klokken 19:20
Alternativt kan en la være å kjøpe 11kw ombordlader og lade med 7kw på En-faset IT nett (230v).

Med 32 amp (7kw) 230v lades bilen fra tom til full på ca 10 timer, jeg vil tro dette holder for de aller fleste. I tillegg sparer en kr 5000 på bilprisen. Dersom en absolutt må ha 11kw må en transformere opp til 400v. Da begynner det å bli vel dyrt og komplisert.
Nå var det jo dette som @tolapet har svart på. 11 kW lader klarer bare 3,6 kW på 230 volt. Samme om det er 16 eller 32A sikring. Så mitt poeng er at ny 11 kW lader er unødvendig og endel kunder vil bli skuffet hvis ikke hyundai opplyser bedre..
De bilene med 11 kW lader vil kanskje også bli vanskeligere å selge på bruktmarked da de fleste vil foretrekke å heller ha 7,2 kW uansett?
Tesla Model Y Long Range 2019 med sw: 2022.20.6

tolapet

Det er ikke bare Hyundai som må informere bedre. Jeg var innom både Sandven med Jaguar, Audi med e-Tron, Mercedes, BMW, og der var INGEN selgere som hadde kunnskap om hjemme-lading. De blandet Volt, Ampere, Watt, 1-fas/3-fas i hytt og pine.
Så det er ett felt ALLE leverandører må bli bedre på
Jeg nevnte problemstillingen ang. kjøp av 11kW bil/ombordlader, kunnskapsløse selgere til HN, og
de tok det til etterretning.

b4lder

Har alle som har en 2019 modell i bestilling får tilbud om nye 2020 modell med 15000,- i rabatt på Premium pakken ?  - jeg la inn bestilling 10 oktober og har ikke fått dette tilbudet, kun at jeg må ut med full pris for 2020 modellen

jings

Jeg lurer på om ikke  "rabatten" kun gjaldt kunder som tegnet kontrakt før den opprinnelige fristen gikk ut (pluss de fire gangene Hyundai utsatte den)? Var vel i september 2018 som var siste gang det var mulig å tegne seg på for de som stod på den opprinnelige listen. Men: rabatt og rabatt, basically så var det "Betal oss 15000,- ekstra, for den nye modellen, eller så driter vi at du har tegnet kontrakt, og du får ikke bil"

Men noen som bestilte senere enn høsten 2018, kan sikkert bekrefte/avkrefte om min antagelse stemmer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA