Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vakumpumpe bremsen

Startet av Doggie35, torsdag 02. januar 2020, klokken 13:52

« forrige - neste »

Doggie35

Hei. Bremsene på Imiev sviktet i romjula. Viste seg å være vakuumpumpen. Fikk beskjed at min 2013 mod ikke var dekket av garantien selv om bilen ikke engang har passert 100.000 km. Har ringt rundt på delebilder hvor de enten er allerede ødelagt eller solgt, så det er rimelig vanskelig del å skaffe. Orginaldelen er kr 8000+ og utgjør nesten mer en verdien på bilen. Imiev har relativt få uorginale deler på marked, men det finnes drøssevis av billige vakumpumper til de mer "numeriøse" merkene. Hva om en installerer disse. Det eksakte vakuum trykket er vel ikke så veldig viktig for bremsene?     


engolf

Jag hade köpt en billig "kina"pump på t ex ebay, trycket har nog inte så mycket att säga.
Det enda som kanske måste göras är att anpassa fästet till pumpen och eventuellt strömkontakten.
Kostnadsmässigt är det svårt att slå en del till ca 600 inkl frakt:)

elekTrond

Prøv igjen og henvis denne nye innkallingen/kampanjen i 2020:
SitatFYI brake vacuum pump recall for early 2020 Tue Dec 10, 2019 7:16 pm

Mitsubishi Motors North America, Inc. is recalling an estimated 2,106 2012-2017 i-MiEV vehicles because water may penetrate the brake assist vacuum pump. This scenario can cause corrosion and result in failure of the brake vacuum pump.

If the brake vacuum pump malfunctions, the driver will experience a sudden loss of braking assist. This lengthens the distance needed to stop the vehicle, increasing the likelihood of a collision.

To fix the problem, MMNA will notify owners, and dealers will replace the brake vacuum pump, at no cost to owners.

The recall begins Jan. 7, 2020. Owners can reach MMNA customer service at (888) 648-7820.

MMNA's reference number for this recall is SR-19-002.


Kilde:
'13 Mjau

elekTrond

Bilder av gammel og ny type pumpe:

Re: Brake Recall:Mitsubishi recalls 14700 electric cars glob

       
  • Quote
Wed Mar 06, 2013 6:40 pm
Since the photos BlueLightning requires registering and logging into a French-language server, I'm going to repost them here.

The first photo shows the old brake pump (silver, far right):

Image

The second photo shows the new pump. It's a lot smaller and quieter. (I noticed my new pump is very quiet too.)

Image

Finally, the last picture shows a close-up of the new brake pump:

Image
'13 Mjau

elekTrond

I tillegg til inntrengende vann og korrosjon, leste jeg også et sted at det samler seg guffe og gædd i utløpet på pumpa. Så det kan være verdt å ta opp og gjøre rent der også.
'13 Mjau

Marecat

Jeg postet et innlegg om dette samme problemet på min I-miev 2013 modell 14.desember, siden pumpen blir skiftet kostnadsfritt i USA ville det jo vært naturlig at Mitsubishi  dekker kostnadene her også. Betalte en heftig sum for å bytte den hos Mitsubishi i Sandefjord rett før jul. Bilen min har gått kun 50000, stått i garasje siden ny.

Beamer Screamer

Sitat fra: Marecat på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:31
Jeg postet et innlegg om dette samme problemet på min I-miev 2013 modell 14.desember, siden pumpen blir skiftet kostnadsfritt i USA ville det jo vært naturlig at Mitsubishi  dekker kostnadene her også. Betalte en heftig sum for å bytte den hos Mitsubishi i Sandefjord rett før jul. Bilen min har gått kun 50000, stått i garasje siden ny.

Er det lov å spørre hva du betalte? Bare så jeg er mentalt forberedt.
2014 Peugeot iOn med største motor og ALT utstyr (dvs. gulvmatter, parkeringsvarmer og ettermontert navi...)
2017 Fossil med største motor og alt utstyr

Marecat

Ca kr.11300 !!!    Sendte mail til Mitsubishi i Oslo sist mandag for å høre om de visste om noen recall på I-miev, men de ville ikke svare- henviste meg til forhandler.

arthur

Jeg har sendt en forespørsel til Motorforum i Asker og Bærum hvor vi kjøpte vår bil og melder tilbake når/hvis jeg får svar.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Samtronic

Måske kan du tjekke kampanjer på den danske side: http://www.autonet.dk/mitsubishi/vin/
På min (danske) 2011 iMiEV var der 7 punkter ialt - 3 angående bremser.

Marecat

Forsøkte denne , fikk beskjed om at mitt chassisnummer ikke var omfattet av noen kampanje.Gjelder kanskje kun  danskregistrerte biler?

arthur

Jeg har fått bekreftet at det ikke gjelder mitt chassisnummer, men på mitt spørsmål om hvorfor det gjelder i USA og ikke i Norge så hadde de ( Motor Part AS Postboks 4003 Gulskogen3005  DRAMMEN) ikke noe svar. Ble anbefalt å henvende meg til Mitsubishi Motors Norge og venter på beskjed om mailadresse og kontaktperson der for å stille de samme spørsmålene.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

arthur

Nå har jeg holdt på i mer enn to døgn for å få svar på denne problematikken og blitt sendt rundt i "systemet" uten at jeg skal bry dere med alle detaljene og antall mailer/telefoner. For å gjøre en laaang historie kort så fikk jeg nå både en mail og telefon fra Motorforum i Asker og Bærum som kan bekrefte at det har vært en kampanje på denne og for min del ble denne skiftet i august ifjor da jeg hadde bilen på service. Jeg fikk aldri noen beskjed/informasjon om dette! De hadde da også byttet airbag på den ene siden, men akkurat det fikk jeg beskjed om på forhånd.

Så ja, det har vært kampanje på denne vakumpumpen, og ja den skal skiftes på selgers regning!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Marecat

Hei, fint at du har tatt tak i dette. Har du en mulighet for å poste en kopi av mailen fra Motorforum om denne kampanjen? Kan godt tenke meg å få refundert de over kr.11000 som ble betalt for å skifte pumpen på min 2013 I- miev. Fint å ha en bekreftelse i hånden når jeg henvender meg til mitt lokale Mitsubishiverksted i Sandefjord (Øyans)

arthur

Følgende mail mottatt 13.54 i går fra jarle.Hansen@motorforum.no (Asker og Bærum)

Hei .....


Jeg så eposten du hadde sendt oss angående vakuum pumpe til bremsene,
denne ble byttet på din bil hos MotorForum Drammen 20/08-18

Med vennlig hilsen

Jarle Hansen
Kundemottak verksted


Si ifra hvis du trenger noe mer!


Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA