Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: Doggie35 på torsdag 02. januar 2020, klokken 13:52

Tittel: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: Doggie35torsdag 02. januar 2020, klokken 13:52
Hei. Bremsene på Imiev sviktet i romjula. Viste seg å være vakuumpumpen. Fikk beskjed at min 2013 mod ikke var dekket av garantien selv om bilen ikke engang har passert 100.000 km. Har ringt rundt på delebilder hvor de enten er allerede ødelagt eller solgt, så det er rimelig vanskelig del å skaffe. Orginaldelen er kr 8000+ og utgjør nesten mer en verdien på bilen. Imiev har relativt få uorginale deler på marked, men det finnes drøssevis av billige vakumpumper til de mer "numeriøse" merkene. Hva om en installerer disse. Det eksakte vakuum trykket er vel ikke så veldig viktig for bremsene?     

Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: engolftorsdag 02. januar 2020, klokken 15:25
Jag hade köpt en billig "kina"pump på t ex ebay, trycket har nog inte så mycket att säga.
Det enda som kanske måste göras är att anpassa fästet till pumpen och eventuellt strömkontakten.
Kostnadsmässigt är det svårt att slå en del till ca 600 inkl frakt:)
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: elekTrondfredag 03. januar 2020, klokken 04:32
Prøv igjen og henvis denne nye innkallingen/kampanjen i 2020:
SitatFYI brake vacuum pump recall for early 2020 (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=2&t=4488) Tue Dec 10, 2019 7:16 pm

Mitsubishi Motors North America, Inc. is recalling an estimated 2,106 2012-2017 i-MiEV vehicles because water may penetrate the brake assist vacuum pump. This scenario can cause corrosion and result in failure of the brake vacuum pump.

If the brake vacuum pump malfunctions, the driver will experience a sudden loss of braking assist. This lengthens the distance needed to stop the vehicle, increasing the likelihood of a collision.

To fix the problem, MMNA will notify owners, and dealers will replace the brake vacuum pump, at no cost to owners.

The recall begins Jan. 7, 2020. Owners can reach MMNA customer service at (888) 648-7820.

MMNA's reference number for this recall is SR-19-002.


Kilde:
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: elekTrondfredag 03. januar 2020, klokken 04:34
Bilder av gammel og ny type pumpe:

Re: Brake Recall:Mitsubishi recalls 14700 electric cars glob (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=1333&start=20#p8016) Wed Mar 06, 2013 6:40 pm (http://myimiev.com/forum/viewtopic.php?p=8016#p8016)
Since the photos BlueLightning requires registering and logging into a French-language server, I'm going to repost them here.

The first photo shows the old brake pump (silver, far right):

(http://i.imgur.com/2Ca1CcS.jpg)

The second photo shows the new pump. It's a lot smaller and quieter. (I noticed my new pump is very quiet too.)

(http://i.imgur.com/6pJzERr.jpg)

Finally, the last picture shows a close-up of the new brake pump:

(http://i.imgur.com/j2ck87V.jpg)
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: elekTrondfredag 03. januar 2020, klokken 04:36
I tillegg til inntrengende vann og korrosjon, leste jeg også et sted at det samler seg guffe og gædd i utløpet på pumpa. Så det kan være verdt å ta opp og gjøre rent der også.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: Marecatlørdag 04. januar 2020, klokken 09:31
Jeg postet et innlegg om dette samme problemet på min I-miev 2013 modell 14.desember, siden pumpen blir skiftet kostnadsfritt i USA ville det jo vært naturlig at Mitsubishi  dekker kostnadene her også. Betalte en heftig sum for å bytte den hos Mitsubishi i Sandefjord rett før jul. Bilen min har gått kun 50000, stått i garasje siden ny.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: Beamer Screamersøndag 05. januar 2020, klokken 20:02
Sitat fra: Marecat på lørdag 04. januar 2020, klokken 09:31
Jeg postet et innlegg om dette samme problemet på min I-miev 2013 modell 14.desember, siden pumpen blir skiftet kostnadsfritt i USA ville det jo vært naturlig at Mitsubishi  dekker kostnadene her også. Betalte en heftig sum for å bytte den hos Mitsubishi i Sandefjord rett før jul. Bilen min har gått kun 50000, stått i garasje siden ny.

Er det lov å spørre hva du betalte? Bare så jeg er mentalt forberedt.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: Marecattirsdag 07. januar 2020, klokken 00:16
Ca kr.11300 !!!    Sendte mail til Mitsubishi i Oslo sist mandag for å høre om de visste om noen recall på I-miev, men de ville ikke svare- henviste meg til forhandler.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: arthurtirsdag 07. januar 2020, klokken 08:06
Jeg har sendt en forespørsel til Motorforum i Asker og Bærum hvor vi kjøpte vår bil og melder tilbake når/hvis jeg får svar.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: Samtronictirsdag 07. januar 2020, klokken 21:12
Måske kan du tjekke kampanjer på den danske side: http://www.autonet.dk/mitsubishi/vin/
På min (danske) 2011 iMiEV var der 7 punkter ialt - 3 angående bremser.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: Marecattorsdag 09. januar 2020, klokken 11:10
Forsøkte denne , fikk beskjed om at mitt chassisnummer ikke var omfattet av noen kampanje.Gjelder kanskje kun  danskregistrerte biler?
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: arthurtorsdag 09. januar 2020, klokken 11:23
Jeg har fått bekreftet at det ikke gjelder mitt chassisnummer, men på mitt spørsmål om hvorfor det gjelder i USA og ikke i Norge så hadde de ( Motor Part AS Postboks 4003 Gulskogen3005  DRAMMEN) ikke noe svar. Ble anbefalt å henvende meg til Mitsubishi Motors Norge og venter på beskjed om mailadresse og kontaktperson der for å stille de samme spørsmålene.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: arthurtorsdag 09. januar 2020, klokken 14:04
Nå har jeg holdt på i mer enn to døgn for å få svar på denne problematikken og blitt sendt rundt i "systemet" uten at jeg skal bry dere med alle detaljene og antall mailer/telefoner. For å gjøre en laaang historie kort så fikk jeg nå både en mail og telefon fra Motorforum i Asker og Bærum som kan bekrefte at det har vært en kampanje på denne og for min del ble denne skiftet i august ifjor da jeg hadde bilen på service. Jeg fikk aldri noen beskjed/informasjon om dette! De hadde da også byttet airbag på den ene siden, men akkurat det fikk jeg beskjed om på forhånd.

Så ja, det har vært kampanje på denne vakumpumpen, og ja den skal skiftes på selgers regning!
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: Marecatfredag 10. januar 2020, klokken 00:54
Hei, fint at du har tatt tak i dette. Har du en mulighet for å poste en kopi av mailen fra Motorforum om denne kampanjen? Kan godt tenke meg å få refundert de over kr.11000 som ble betalt for å skifte pumpen på min 2013 I- miev. Fint å ha en bekreftelse i hånden når jeg henvender meg til mitt lokale Mitsubishiverksted i Sandefjord (Øyans)
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: arthurfredag 10. januar 2020, klokken 09:33
Følgende mail mottatt 13.54 i går fra jarle.Hansen@motorforum.no (Asker og Bærum)

Hei .....


Jeg så eposten du hadde sendt oss angående vakuum pumpe til bremsene,
denne ble byttet på din bil hos MotorForum Drammen 20/08-18

Med vennlig hilsen

Jarle Hansen
Kundemottak verksted


Si ifra hvis du trenger noe mer!


Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: arthurfredag 10. januar 2020, klokken 09:44
Nå fikk jeg akkurat en telefon fra Motorforum da han som ringte meg nå ikke var klar over kollegaens mail/telefon i går og i samtalen kom det frem en vesentlig nyanse i saken:

Vakumpumpen på vår bil ble skiftet da vi hadde klaget på bremsene og de skiftet da vakumpumpen på garanti, ikke basert på en "kampanje". Vi var akkurat innenfor fem år fra kjøpsdato.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: ok67søndag 12. januar 2020, klokken 19:17
Men når pumpa vart skifta, så får du fel 5 nye år med reklamasjonsrett?
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: e-maxsøndag 14. juni 2020, klokken 22:52
Ga opp å få nyvakuum pumpe på ION. De henviste til at det var byttet tidligere, versjon 2 med sort hus. Så versjon 2 er også dårlig, men de ligger så utsatt til at det er fantastisk hvis de skulle tåle en saltstrødd vinter. Kjøpte en kinapumpe (vistnok samme som er i VW hybrider) UP28 til Kr. 650.
Med litt hjelp så ble plata med pumpa tatt ut, Selvsagt var det mye rust da alt sølevannet spruter rett opp i pumpe. Knekker noen skruer...Men borrer de ut. Pelte ut den defekte og kappet kabelen tett ved gammel pumpe og ytters på kabelen til nye pumpa, lappet sammen kablene slik at gammel kontakt kunne brukes. Sveisete inn to vinkeljern og monterte UP28 pumpa horisontalt så suge stussen står rett opp. Satte inn nye skruer i rustfritt 316. Koblet til og vola! Alarm lyd og varsellampa slukket og bremsene er som nye! Hadde tilgang på sveise apparat og godt verktøy så var jobben gjort på 3-4 timer. Hvis denne pumpa også skulle svikte så er det enkelt å montere inn en ny pumpe til 650 kroner. Original "dritpumpe" fra Mitsubishi koster ca 10.000.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: engolfsøndag 14. juni 2020, klokken 23:02
Så bra du kunde lösa det själv!:)
Har du länk till pumpen du köpte?
Och kanske också bilder på hur monteringen ser ut?
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: e-maxmandag 15. juni 2020, klokken 10:33
Prøver å legge inn litt bilder på utbytting til uorginal vakuumpumpe. Den sorte er versjon 2 og alufarget er den som originalt sto i bilen (2011). Hadde ikke strøm på mobilen til bilder når det ble ferdig, men skal se om jeg får gjort det når jeg tar av motorlokket neste gang.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: engolfmandag 15. juni 2020, klokken 11:03
Ojojoj, den bilen ser ut att ha badat i salt:(
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: bunnlosemandag 14. september 2020, klokken 16:26
Sitat fra: e-max på mandag 15. juni 2020, klokken 10:33
Prøver å legge inn litt bilder på utbytting til uorginal vakuumpumpe. Den sorte er versjon 2 og alufarget er den som originalt sto i bilen (2011). Hadde ikke strøm på mobilen til bilder når det ble ferdig, men skal se om jeg får gjort det når jeg tar av motorlokket neste gang.

Fantastisk! Da må eg bare lære meg å sveise .... eller finne andre måter å feste pumpen på, strips?
Nermest umulig å få tak i brukt del. Og ny som er blitt nevnt er dyrt. Fikk pris fra mitt lokale verksted at bertel skulle ha 16k +mva, så mer enn det som ble nevnt tidligere.

Kan også nevne at eg har forsøkt å få opp lokket og få på ny tettningsmasse. Det gikk ikkje helt veien siden bitsen som er brukt på skruene til plastlokket er veldig spesiell. 5tannet torx med hull. bestillte fra ebay men den kommer ikkje til siden den har 1/4"pipe holder på seg.

Men etter all sannsynlighet er det bedre å bruke energien på å få montert en ny pumpe på tilsvarende måte som det du har gjort.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: bunnlosefredag 16. oktober 2020, klokken 19:43
Ka skjedde med innlegget mitt? test test, elendige forumgreier.

For n'te gang! Kortere og kortere post for hver gang den nekter å poste :P

Eg endte opp med pumpe Hella UP28, siden den var på lager i europa. Kjøp på ebay.
Link til pumpe: http://hellahd.com/index.php/default/electrics/universal-electric-vacuum-pumps/electrics-product-11/
Mangel på sveiseutstyr og kunnskap om sådan var det til nærmeste byggevare og anskaffe noe vinkler. Litt popping og herjing med vinkelkutter så kom den på plass. Måtte bytte plugg også til strøm, men virker som en drøm.

Bilder for referanse.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: engolftirsdag 20. oktober 2020, klokken 09:13
Förresten, pumpen från i3 är nästan identisk med den som har avbildats i tråden:
https://finndel.no/bildeler.aspx?bk=062001&dk=1430
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: engolftirsdag 20. oktober 2020, klokken 15:25
Murphy slår till igen, och i dag havererde min vakuumpump.
Den elektriska motorn går, men den drar inte vakuum.
Ingenting att göra, demonterade och tog isär pumpen.
Specialskruvar, så jag borrade ut dem, under plastlocket sitter pumpdelen inkapslad i ett stålhus.
Väl inne såg jag att "impellern" (ser ut som skovhjul) hade exploderat, och det vara massa plastbitar som bara låg där. På den ena bilden har jag limmat ihop bitarna, och så ser den ut. På den andra bilden är det pumpdelen där skovhjulet ska sitta uder ett lock.
Den svaga delen är självklart plasthjulet, och jag ska se om jag kan laga motsvarande i t ex aluminium, eller kanske hårt gummi.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: engolftirsdag 20. oktober 2020, klokken 15:29
Och i morgon ska jag köpa och montera pump från en i3, återkommer senare med beskrivning om hur det gick.
Dessa pumpar verkar det finnar en del av, och jag har inte hört om att dessa har drabbats av omfattande fel heller.
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: engolftorsdag 22. oktober 2020, klokken 16:40
Jag lånar tråden igen, blir säkert lättare att söka upp om allting ligger samlat.
Uppdatering:
monterade i dag pumpen från BMW i3, och den fungerar alldeles utmärkt:)
Iställer för att svetsa om fästet köpte jag ett par ögleskruvar på biltema, borrade och gängade upp hålen, och voila (se bilder). Det är i tillfälle jag monterar tillbaka originalpumpen i framtiden.
Samtidigt "kapslade" jag in pumpen in skumgummi så den inte hörs i kupen.
Pumpen kostade 1000kr, och det verkar finnas en del av dessa på finndel.no.
Den elekriska kontakten lät jag vara som den är, och bara byglade över med ett par motsvarande ledningar med passande kabelskor.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]  
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: valvolainentorsdag 22. oktober 2020, klokken 18:55
Nydelig kreativ løsning, særlig på skruene :+1:
Tittel: Sv: Vakumpumpe bremsen
Skrevet av: engolflørdag 24. oktober 2020, klokken 11:10
Om pumpen trodde den kunde förtidspensionera sig tog den riktigt fel:)
Jag lagade motsvarande "skovhjul" i hårdplast, och nu suger pumpen som bara f igen.
Se bilder: skovhjuet som sprack i bitar vs det som jag lagade själv.
Det är riktigt små toleranser, så det tog ett par timmar att slipa och fila innan det passade perfekt, men det är inte omöjligt. Det hade varit lättare om man hade 3D-skrivare, då kunde man kanske till och med lagat flera i tillfälle efterfrågan finns. Det är definitivt den svagaste delen, plast som utsätts för extrema centrifugalkrafter och värme/friktion.
Men nu har jag i alla fall en extrapump i reserv.
 [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]    [ This attachment cannot be displayed inline in 'Print Page' view ]