Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levetid Modell S før Vraking

Startet av Jejl, lørdag 28. desember 2019, klokken 16:30

« forrige - neste »

Jejl

Hva tror dere gjennomsnitt km-stand blir før bilene blir vraket?

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Muffinman

Hvis vi vraker begge våre i dag blir snittet her ca. 175.000km  :)

Jejl

#4
Sitat fra: tornaldo på lørdag 28. desember 2019, klokken 17:01
Hva tror du?
Over 300 000 km.

Har i det siste sett og lest en del fra bla fra Sandy Munro der han forklarer hvorfor Tesla i realiteten er eneste elbilprodusent som går med overskudd, og ser ut til å gjøre det også fremover.
Snitt levetid i Tyskland er ca 150 000 km for bilparken der.
Etterhvert ser det ut til at Tesla har fått skikk på mer og mer med tanke på kvalitet og levetid på det meste.
Min spådom er at verdien på Teslas biler derfor vil holde seg betydelig bedre enn snittet. Og levetiden målt i km
sammenlignet med resten av bilparken vil derfor bli minst det doble.


Counterpointer

De har jo lovet million mile battery som kommer nå, det er 1,6 millioner km.
Dette skal være en fordobling av det de har nå som da blir ca 800 tusen km.

Hvor langt en bil går før vraking er avhengig av hvor mye vedlikehold en gjør og hvordan bilen brukes.
I kaldt klima bør bilene gå lengre enn i varmt klima.

Burde ikke være så vanskelig å få en S til å gå 6-800 tusen

geear

Virker vel foreløpig ikke som at batteripakkene er i nærheten av 800k km. Hva er det meste dere har hørt om?

Levetid på bilene er avhengig av hva som skjer når batteriene dør etter garantien er ute fremover. Dersom Tesla da forlanger 150 lapper for å bytte pakke så kan det bli lav levetid. Blir det fornuftige priser på byttepakker/modulbytte, eller at tredjepart kan utføre bytte feks ved bruk av pakker fra vrakbiler, så vil det hjelpe.

Jejl

#7
At flere teslaer etterhvert har kjørt langt har vi sett flere eksempler på i det siste. Bla tyskeren som har rundet 1mill km i en P85 og  tesloop som har mange biler som er kjørt over 500 000 km. Vi har flere eksempler på biler som har oppnåd tilsvarende km-stand, men poenget mitt med å starte denne tråden er at selv om mange biler kan oppnå en høy km-stand er det i praksis få bilmerker som oppnår særlig høy km-stand i snitt før de vrakes av flere grunner.
Her tror jeg Tesla etterhvert blir et unntak ,og vil bli betydelig bedre enn snittet.
Min spådom er at å eie en Tesla blir betydelig billigere enn andre biler grunnet at de blir bedre og bedre på viktige slitedeler, og at motor og batteripakke vil vare lengre enn konkurrentene. At de har gratis lading bidrar nok også med betydelig økt levetid.

Muffinman

Begge bilene det refereres til her har vel byttet batteri 2 ganger? Men på grunn av feil, ikke slitasje.

Counterpointer

Jeg er også enig i at de jeg har hørt om som har gått veldig langt (over 1mill km) så har alle byttet batteri, en eller flere ganger. Dette er for alle på garanti, så det er god grunn til å tro at +500 k km vil være oppnåelig for veldig mange.

Finnes det noen oversikt som viser antall biler som er skrotet av slitasje?

mthoring

Sitat fra: Muffinman på lørdag 28. desember 2019, klokken 23:30
Begge bilene det refereres til her har vel byttet batteri 2 ganger? Men på grunn av feil, ikke slitasje.

Mener å huske at tyskeren hadde kjørt 1Mkm med "bare" ett batteribytte, hvis man ikke regner med bytte til og fra lånebatteri som 2 bytter. Altså at det var kun en batteripakke som feilet på 1Mkm.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Jejl

Leste for en stund siden at bilene til Tesloop hadde gått over 4 Mill km totalt. 7 biler og tilsammen 6 batteribytter. Totale utgifter på bilene var 34 500 kr pr 100 000 km. Det inkluderte alle utgifter, reparasjoner, slitedeler, dekk og strøm. Ikke en eneste av bil var til nå blitt skiftet ut grunnet alderdom.
Levetiden på batteripakken ser for meg ut til å bli lang nok til at den ikke har særlig påvirkning på levetiden på bilen. Og en skal vel heller ikke se bort fra at et bytte til f.eks en 120 kWh pakke kan bli en mulighet i framtiden, til en overkommelig pris.

geear

De har regneark liggende public for noen av bilene sine:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HqBIOtNsYPalG51nAw_nubgskv4TQPGx8WhPZO4a_U8/edit#gid=0

Ser at den X90en der faktisk ikke hadde byttet batteripakke på over 300k miles (mens S90en har byttet to ganger), og det med superlading til 95% fire ganger per dag.  :o

Kvalvag

Levetid på fossil-biler er avhengige av hvor mye det koster å reparere ifht verdien på bilen. Verdien forringes sterk hvis rust kommer inn i bildet (som VW og tidligere SAAB eier har jeg erfaring med rust....) en rustfri kvalitets bil kan lett ble over 20 år og har 3-400t km på måleren (Volvo, Merc). Men etterhvert koster jo fiks av motor og girkasse mye mer enn bilens verdi og da stopper det før eller seinere.

Tesla S er aluminium - så man kan håpe den klarer seg bra ifht korrosjon - og som en elbil så er jo teknikken enklere; hjernen, batteriet og motoren  er de store tingene. Ser en litt langt på det vil man kanskje kunne skifte disse uten at det koster skjorta - og samtidig få økt ytelse, slik at reint kjøremessig så har man bil lenge. Men så skjer det en ekstemt raskt teknisk utvikling - og jeg tror toslige elbiler vil lide under av at de blir utdaterte teksnisk - heller enn at de blir for dyre i drift.

Muffinman

På den andre siden er det mange tekniske løsninger på Model S som er skrekkelig dyre å reparere, og som ikke alltid har super holdbarhet. En sjau med diverse understellskomponenter drar fort i vei 30-50k, kondensere 20k, skjerm 30k, ryker ac-kompressoren eller annet på tidlige utgaver og tar med seg sikringen i DCDC-konverteren bikker man fort 50k. Vi har kostet på vår 2013-modell rundt 80k allerede før den er bikket 170.000 kjørte kilometer, og da har jeg ikke tatt med alle garantireparasjonene (som helt sikkert beløper seg til flere hundretusener).

Skrur man ikke selv kan det fort bli at kostnad for å holde bilene på veien fort overstiger verdien, til tross for at selve bilen er helt fri for rust og korrosjon.

Når det er sagt, selv ser jeg på TMS som en utmerket og holdbar "plattform" å montere stadig nye slitedeler på siden jeg skrur mye selv. Ikke et supert regnestykke opp mot bilens verdi etterhvert, men om man ser på tilstanden til karosseri/chassi og vurderer kostnad knyttet til ny bil/verditap ser jeg for meg at våre skal holdes på veien lenge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA