Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: Jejl på Lørdag 28. Desember 2019, klokken 16:30

Tittel: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: JejlLørdag 28. Desember 2019, klokken 16:30
Hva tror dere gjennomsnitt km-stand blir før bilene blir vraket?
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: tornaldoLørdag 28. Desember 2019, klokken 17:01
Hva tror du?
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: sjokomelkLørdag 28. Desember 2019, klokken 17:16
Omtrent dobbelt så mye som halvveis. :laugh: 8)
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: MuffinmanLørdag 28. Desember 2019, klokken 17:17
Hvis vi vraker begge våre i dag blir snittet her ca. 175.000km  :)
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: JejlLørdag 28. Desember 2019, klokken 17:51
Hva tror du?
Over 300 000 km.

Har i det siste sett og lest en del fra bla fra Sandy Munro der han forklarer hvorfor Tesla i realiteten er eneste elbilprodusent som går med overskudd, og ser ut til å gjøre det også fremover.
Snitt levetid i Tyskland er ca 150 000 km for bilparken der.
Etterhvert ser det ut til at Tesla har fått skikk på mer og mer med tanke på kvalitet og levetid på det meste.
Min spådom er at verdien på Teslas biler derfor vil holde seg betydelig bedre enn snittet. Og levetiden målt i km
 sammenlignet med resten av bilparken vil derfor bli minst det doble.

Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: knut.aulieLørdag 28. Desember 2019, klokken 22:07
De har jo lovet million mile battery som kommer nå, det er 1,6 millioner km.
Dette skal være en fordobling av det de har nå som da blir ca 800 tusen km.

Hvor langt en bil går før vraking er avhengig av hvor mye vedlikehold en gjør og hvordan bilen brukes.
I kaldt klima bør bilene gå lengre enn i varmt klima.

Burde ikke være så vanskelig å få en S til å gå 6-800 tusen
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: geearLørdag 28. Desember 2019, klokken 22:51
Virker vel foreløpig ikke som at batteripakkene er i nærheten av 800k km. Hva er det meste dere har hørt om?

Levetid på bilene er avhengig av hva som skjer når batteriene dør etter garantien er ute fremover. Dersom Tesla da forlanger 150 lapper for å bytte pakke så kan det bli lav levetid. Blir det fornuftige priser på byttepakker/modulbytte, eller at tredjepart kan utføre bytte feks ved bruk av pakker fra vrakbiler, så vil det hjelpe.
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: JejlLørdag 28. Desember 2019, klokken 23:13
At flere teslaer etterhvert har kjørt langt har vi sett flere eksempler på i det siste. Bla tyskeren som har rundet 1mill km i en P85 og  tesloop som har mange biler som er kjørt over 500 000 km. Vi har flere eksempler på biler som har oppnåd tilsvarende km-stand, men poenget mitt med å starte denne tråden er at selv om mange biler kan oppnå en høy km-stand er det i praksis få bilmerker som oppnår særlig høy km-stand i snitt før de vrakes av flere grunner.
Her tror jeg Tesla etterhvert blir et unntak ,og vil bli betydelig bedre enn snittet.
Min spådom er at å eie en Tesla blir betydelig billigere enn andre biler grunnet at de blir bedre og bedre på viktige slitedeler, og at motor og batteripakke vil vare lengre enn konkurrentene. At de har gratis lading bidrar nok også med betydelig økt levetid.
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: MuffinmanLørdag 28. Desember 2019, klokken 23:30
Begge bilene det refereres til her har vel byttet batteri 2 ganger? Men på grunn av feil, ikke slitasje.
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: knut.aulieſøndag 29. Desember 2019, klokken 00:26
Jeg er også enig i at de jeg har hørt om som har gått veldig langt (over 1mill km) så har alle byttet batteri, en eller flere ganger. Dette er for alle på garanti, så det er god grunn til å tro at +500 k km vil være oppnåelig for veldig mange.

Finnes det noen oversikt som viser antall biler som er skrotet av slitasje?
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: mthoringſøndag 29. Desember 2019, klokken 01:01
Begge bilene det refereres til her har vel byttet batteri 2 ganger? Men på grunn av feil, ikke slitasje.

Mener å huske at tyskeren hadde kjørt 1Mkm med "bare" ett batteribytte, hvis man ikke regner med bytte til og fra lånebatteri som 2 bytter. Altså at det var kun en batteripakke som feilet på 1Mkm.
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: Jejlſøndag 29. Desember 2019, klokken 09:01
Leste for en stund siden at bilene til Tesloop hadde gått over 4 Mill km totalt. 7 biler og tilsammen 6 batteribytter. Totale utgifter på bilene var 34 500 kr pr 100 000 km. Det inkluderte alle utgifter, reparasjoner, slitedeler, dekk og strøm. Ikke en eneste av bil var til nå blitt skiftet ut grunnet alderdom.
Levetiden på batteripakken ser for meg ut til å bli lang nok til at den ikke har særlig påvirkning på levetiden på bilen. Og en skal vel heller ikke se bort fra at et bytte til f.eks en 120 kWh pakke kan bli en mulighet i framtiden, til en overkommelig pris.
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: geearMandag 30. Desember 2019, klokken 11:41
De har regneark liggende public for noen av bilene sine:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1HqBIOtNsYPalG51nAw_nubgskv4TQPGx8WhPZO4a_U8/edit#gid=0

Ser at den X90en der faktisk ikke hadde byttet batteripakke på over 300k miles (mens S90en har byttet to ganger), og det med superlading til 95% fire ganger per dag.  :o
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: KvalvagOnsdag 01. Januar 2020, klokken 10:55
Levetid på fossil-biler er avhengige av hvor mye det koster å reparere ifht verdien på bilen. Verdien forringes sterk hvis rust kommer inn i bildet (som VW og tidligere SAAB eier har jeg erfaring med rust....) en rustfri kvalitets bil kan lett ble over 20 år og har 3-400t km på måleren (Volvo, Merc). Men etterhvert koster jo fiks av motor og girkasse mye mer enn bilens verdi og da stopper det før eller seinere.

Tesla S er aluminium - så man kan håpe den klarer seg bra ifht korrosjon - og som en elbil så er jo teknikken enklere; hjernen, batteriet og motoren  er de store tingene. Ser en litt langt på det vil man kanskje kunne skifte disse uten at det koster skjorta - og samtidig få økt ytelse, slik at reint kjøremessig så har man bil lenge. Men så skjer det en ekstemt raskt teknisk utvikling - og jeg tror toslige elbiler vil lide under av at de blir utdaterte teksnisk - heller enn at de blir for dyre i drift.
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: MuffinmanOnsdag 01. Januar 2020, klokken 11:57
På den andre siden er det mange tekniske løsninger på Model S som er skrekkelig dyre å reparere, og som ikke alltid har super holdbarhet. En sjau med diverse understellskomponenter drar fort i vei 30-50k, kondensere 20k, skjerm 30k, ryker ac-kompressoren eller annet på tidlige utgaver og tar med seg sikringen i DCDC-konverteren bikker man fort 50k. Vi har kostet på vår 2013-modell rundt 80k allerede før den er bikket 170.000 kjørte kilometer, og da har jeg ikke tatt med alle garantireparasjonene (som helt sikkert beløper seg til flere hundretusener).

Skrur man ikke selv kan det fort bli at kostnad for å holde bilene på veien fort overstiger verdien, til tross for at selve bilen er helt fri for rust og korrosjon.

Når det er sagt, selv ser jeg på TMS som en utmerket og holdbar "plattform" å montere stadig nye slitedeler på siden jeg skrur mye selv. Ikke et supert regnestykke opp mot bilens verdi etterhvert, men om man ser på tilstanden til karosseri/chassi og vurderer kostnad knyttet til ny bil/verditap ser jeg for meg at våre skal holdes på veien lenge.
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: KvalvagOnsdag 01. Januar 2020, klokken 17:10
Hvordan er det å skru på Tesla S selv? - bortsett fra elektronikken - skulle det være enklere .... hjuloppheng og bremser mye det samme - antar...    noen som har betalt for motor eller batteriskift selv?
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: JejlOnsdag 01. Januar 2020, klokken 18:01
Jeg snakket med en som drev et taxifirma med 75 Teslaer i Nederland for noen mnd siden. Han ramset først opp alt som kunne gå galt med bilene, og hans råd var at jeg kvittet meg med min 2013 mod og heller kjøpte meg en minst 2-3 år nyere bil. Han mente det var betydelig bedre kvalitet på de nyere modellene. De kjørte bilene ca 400 km pr dag i snitt.
Jeg velger heller foreløpig å være optimist og tro at det viktigste er tatt når jeg hadde bilen under garanti. Ellers har jeg hatt et verksteds besøk til nå som har kostet i overkant av 30 lapper til nå etter 123 K km.



Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: JejlOnsdag 01. Januar 2020, klokken 18:18
Hvordan er det å skru på Tesla S selv? - bortsett fra elektronikken - skulle det være enklere .... hjuloppheng og bremser mye det samme - antar...    noen som har betalt for motor eller batteriskift selv?
Motor og batteripakke har 8 års garanti, så det er neppe mange som har måttet betale for det. Når det gjelder motor så skal det være en ny og forbedret utgave i motorene som er utskiftet siste året eller så med ca 1 Mill miles levetid. Hvis jeg husker rett så koster en motor ca 750 dollar å produsere. Og en mekaniker klarer å skifte en motor på 2-3 timer etter hva jeg har hørt, så prisen burde ikke bli all verden. Etter det jeg har forstått så har det også vært en fiks på batteripakkene på de tidligste årgangene som skal forbedre levetiden betydelig.
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: MuffinmanOnsdag 01. Januar 2020, klokken 18:50
Driveunit for rwd er kommet i mange iterasjoner og feilene, som det var mange av og som alle reduserte levetiden, er blitt færre og færre. Vi har byttet tre ganger på vår 2013, men har slettes ikke siste utgave. Men den holder så lenge med "konebruk" at den kommer seg over 8-årsmerket før det blir problemer i vårt tilfelle. Å bytte på 2-3 timer er nok fantasi, for de brukte 4-5 timer på ihvertfall ett av byttene på vår bil. Og da jobbet 2 mekanikere på bilen samtidig. Husk at hele subframen må skilles fra bilen, og senkes. Deretter må hjulopphengene demonteres slik at akslingene kan tas ut før driveuniten kan byttes. Så skal alt remonteres før subframen med alt monteres opp i bilen igjen. Til slutt må hjulvinklene justeres, og bilen prøvekjøres.

Pris for DU-bytte var 65k for et par år siden (noen klarte å få en pris, usikker på hvorfor). Det kan være endret nå, men jeg går ikke rundt og tror at det blir en billig sak.

Det er ikke sagt noe om hvor lenge disse skal holde. En million miles er nok ønsketenking; Selv de første P85D som hadde mange versjoner nyere utgave av den bakre DU`en enn de tidlige bilene begynte ofte å vise symptomer rundt 100-120.000km. Det er gjort flere endringer på disse siden da (tidlig 2015), og holdbarheten er forbedret. Vår 2013-modell ligger ihvertfall 2-3 versjoner bak det den ville fått ved et eventuelt bytte nå.

Selv den lille driveuniten som virker veldig slitesterk trenger nye simmerriger på utgående akslinger etterhvert. Og om du må bytte en runde med akslinger på en D-bil koster det fort 40-60k. Deler til Model S er DYRT, og det er ikke alt man bør kjøpe brukt.



Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: JejlTorsdag 02. Januar 2020, klokken 10:20
Musk twittret 13 april om 1 Mill miles levetid på DU. Men det var på Model 3. Hvor lenge de siste versjonene på Model S vil vare gjenstår å se. Men varer de over 3-400 000km vil de neppe ha særlig innvirkning på levetiden på bilen.
2-3 timer på utskiftning mener jeg de brukte på vår. Kona var ihvertfall å handlet på Ikea imens den ble skiftet.
Tittel: Sv: Levetid Modell S før Vraking
Skrevet av: MuffinmanTorsdag 02. Januar 2020, klokken 10:33
Da var de nok flere som jobbet på bilen samtidig :)