Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smart Summon i Norge i 2019

Startet av OhmPaPa, lørdag 28. desember 2019, klokken 12:04

« forrige - neste »

OhmPaPa

Fikk SW 2019.40.2.5 og da var Summon oppgradert til Smart Summon.

I følge release notes så er det strenge begrensninger i Europa. Telefonen må være maks 6 meter unna til enhver tid. Bilen kan maks kjøre 20 meter. Så må den kjøres på vanlig måte før man kan ta en ny 20-meters summon.


Noen som har fått dette til å virke?

sjokomelk

Jeg tenkte jeg skulle prøve å la bilen kjøre ut fra gårdsplassen, ta en 90 graders sving og kjøre noen meter borti veien til postkassestativet etter jeg hadde vært på butikken i formiddag, men bilen nektet siden den da måtte ut på offentlig vei. Og siden det er regn og kuling ute, har jeg ikke tatt meg bryet med å kjøre til en tom parkeringsplass og prøve på nytt. Men gleder meg til å prøve det, til tross for store begrensninger. :D
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Funker "fint" her i gården hos meg, eu-restriksjoner tatt i betraktning. Får opp et siktesymbol og kan dra bildet og velge target, så kjører den på, men den virker rimelig usikker. Kan stå stille lenge og bare vri frem og tilbake på rattet uten å bevege seg, og rygge og fremover uten å egentlig flytte noe på seg, før den kjører videre. Aksellererte overraskende kjapt der den var trygg på veien. Føltes ganske brått og spesielt når jeg stod rett ved siden av. :o

Var ikke akkurat brukbar til parkering, men har ingen linjer den kan bruke som p-plass heller. Prøvde å stå litt foran også, og da sa den "waiting for path to clear", og kjørte da jeg flytta meg.

tibber73

Kartet i appen er forskjøvet med ca 10 meter hos meg. Noen andre med samme problem?
iPhone sin egen kartapplikasjon er riktig..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020


Electric Avenue

Forsket litt på dette på parkeringsplassen til jobben nå på søndag. Klonet en gammel telefon og koblet den til bluetooth i bilen, og la ene key foben inni bilen sammen med telefonen mens jeg selv stod ca 20 meter unna. Da funket det fint. Men 20 meter er jo latterlig lite. Det er ikke engang nok til at bilen kan kjøre fra parkeringsplassen på jobben og til inngangen.

Funksjonen ser ut til å funke bra utifra det lille jeg fikk testet, den navigerer dit den skal, men EU begrensningene gjør det i praksis helt ubrukelig. Det er jo helt uaktuelt å ha ekstra telefon og nøkkel liggende i bilen, og uten det så må du stå rett ved siden av bilen for å få brukt funksjonen. Selv med denne "hacken" så går den bare 20 meter. Morsom funksjon, men i praksis desverre helt ubrukelig med disse begrensningene.
Tesla Model S

RuneW

Sitat fra: Electric Avenue på mandag 06. januar 2020, klokken 16:21
Morsom funksjon, men i praksis desverre helt ubrukelig med disse begrensningene.

I sin nåværende form så er nok SS først og fremst ment til innsamling av data, gjort av tusener av frivillige testere. Sett i lys av dette, tror jeg 20 m grensen er grei nok...

Det er all grunn til å tro at denne funksjonen får en markant fremgang i tiden som kommer.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Med brannen i parkeringshuset på Sola i tankene, håper jeg Tesla snart kommer med funksjonen "Fire Escape Summon", slik at bilene selv automatisk kjører bort fra der det brenner.
De trenger nok ikke flytte seg langt før det vil hjelpe betraktelig.
Begynte først som en spøk i lunsjen på jobben, men jo mer jeg tenker over det, desto mer tror jeg på det. ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OhmPaPa

En generell funksjon som lar Smart Summon flytte seg unna farlige situasjoner hadde vært fint.

Philip Marlowe

Tviler på at Tesla synes det er lønnsomt. Hvis bilen din brenner opp så må du kjøpe en ny. Det tjener Tesla på.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

sjokomelk

Sitat fra: Handyman på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:28
Med brannen i parkeringshuset på Sola i tankene, håper jeg Tesla snart kommer med funksjonen "Fire Escape Summon", slik at bilene selv automatisk kjører bort fra der det brenner.
De trenger nok ikke flytte seg langt før det vil hjelpe betraktelig.
Begynte først som en spøk i lunsjen på jobben, men jo mer jeg tenker over det, desto mer tror jeg på det. ;)
Litt sånn som "Ticket-avoidance-mode" de kom med i 2015? :laugh: :P


http://www.youtube.com/watch?v=bn1uzAJk-6o
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

Sitat fra: sjokomelk på torsdag 09. januar 2020, klokken 18:15
Sitat fra: Handyman på torsdag 09. januar 2020, klokken 11:28
Med brannen i parkeringshuset på Sola i tankene, håper jeg Tesla snart kommer med funksjonen "Fire Escape Summon", slik at bilene selv automatisk kjører bort fra der det brenner.
De trenger nok ikke flytte seg langt før det vil hjelpe betraktelig.
Begynte først som en spøk i lunsjen på jobben, men jo mer jeg tenker over det, desto mer tror jeg på det. ;)
Litt sånn som "Ticket-avoidance-mode" de kom med i 2015? :laugh: :P
He he!
Ja bare fantasien er begrensingen ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Jeg vil ha en Donald-rister-seg-tørr-funksjon, sånn at når bilen kommer så er den snøfri selv om den ikke har hatt tid til å smelte snøen med varmen.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øggen

Sitat fra: kodax på fredag 10. januar 2020, klokken 13:47
Jeg vil ha en Donald-rister-seg-tørr-funksjon, sånn at når bilen kommer så er den snøfri selv om den ikke har hatt tid til å smelte snøen med varmen.
Støttes, men mest fornå riste av vatn på falcon dørene så det ikkje renne inn i bilen.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

geear

Bare få fikset pakningene dine, så kommer det ikke en dråpe inn i bilen. Var et problem første to månedene til Tesla fikset det, hatt nesten to år uten å se en dråpe. På vestlandet. ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA