Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Annonser: biler med over 100k på telleren og alle batteristreker intakte

Startet av Muffinman, fredag 27. desember 2019, klokken 14:44

« forrige - neste »

Counterpointer

Sitat fra: Muffinman på søndag 29. desember 2019, klokken 11:40
Over en 3-årsperiode vil en Leaf til 80-100k bli rimeligere enn enn bensinbil til 15-20k,
Hva med forsikring?

En 15k bil er det  greit å bare ha ansvar, men på en bil til 80k så er det jo greit med kasko. Har du tenkt på dette?

Muffinman


Muffinman

Da ble det en 2013 Tekna med sort interiør og ca. 100k på telleren. Hadde i utgangspunktet utelukket denne pga kilometerstanden og siktet inn på en som var gått rundt 50k, men Leafspy viste at den som var gått lengst hadde en god del mer batterikapasitet intakt. Så da så vi nærmere på den. Noen merker på utsiden som sikkert kan ryddes opp i med korrigering og så helt ny ut på innsiden. Nye bremser og klosser foran, og noen understellsdeler byttet i forbindelse med EU-godkjenning nå i desember. Servicer fulgt, og helt nye vinter- og sommerdekk. Og en fin bruktbilgaranti.

So far so good.

Men hjemturen ble ikke like lystelig. Vi startet med ca 70% soc fra Trondheim og tok et ladestopp på Orkanger. Dro videre etter å ha korrigert opp dekktrykk med litt over 80% på batteriet. 5 mil senere med storm i motvind, ekstrem nedbør og mye vann i veibanen ankom vi Vinjeøra med 14% igjen. Koblet til, og laderen slo ut med feilmelding så fort handshake var ferdig og lading skulle starte. Prøvde begge laderene, og bilen slo ut begge.  De måtte resettes med nødstopp for at de skulle begynne å virke igjen. På tråden med Grønn Kontakt fikk vi vite at laderene var brukt før oss uten problemer, og det ble gjort nye forsøk med reset fra GK sin operatør - med samme resultat. Begge laderene viste en feilmelding som lød noe med "detektert isolasjonsfeil" eller noe på skjermen hos support.

Etter resetting fungerte laderene fint, og jeg ladet Tesla`en vi hadde med uten problemer. Mens vi stod der og ringte til firmaet som solgte bilen kom en maken Leaf og koblet til den første laderen vi prøvde og fikk ladet på første forsøk. Vi prøvde med "vår" bil etter Tesla`en og den andre Leaf`en, og begge laderene slo ut på samme måte. Det var åpenbart noe feil med bilen vi nettopp hadde kjøpt, og vi kom ikke videre. AC-lading fungerte dog greit.

Selger foreslo at vi ringte Nissan siden det var gratis veihjelp som følge av at servicene hadde vært fulgt, og bilen skal nå være fraktet tilbake til Nissan-forhandleren i Trondheim.

Så det ble skuffelse for 18-åringen i dag, men jeg er uansett optimist på at bilen er bra bare man finner ut av dette. Jeg er imidlertid ikke helt sikker på at de kommer til å gjøre det, for feilen oppstod ikke før vi hadde kjørt i ekstremt våte forhold (første hurtiglading etter 4 mil gikk fint). Hvis det skulle være en jordings/isolasjonsfeil som manifesterer seg som følge av fukt er jeg redd ting tørker og at man ikke finner ut av det - og vi ender med en bil hvor vi ikke kan stole på at hurtigladingen fungerer.

Noen som har opplevd noe lignende og kan si noe om årsaksforhold?
(For å holde oss litt til topic kan det også gjerne kommenteres på det batterirelaterte i starten av innlegget. De hadde også en 2015 Acenta inne som var importert fra Frankrike. Den var gått bare 30k, men hadde allerede mistet 2(!) batteristreker. Varmt i Frankrike...).

Sjalabais

Kjedelig opplevelse. Vi bor i Indre Hordaland og når det ikke regner her, lurer vi på hva som er gærnt. Aldri opplevd tilsvarende. Lykke til med at de faktisk finner noe!
2012 Leaf Tekna

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på mandag 30. desember 2019, klokken 18:20
Men hjemturen ble ikke like lystelig. Vi startet med ca 70% soc fra Trondheim og tok et ladestopp på Orkanger. Dro videre etter å ha korrigert opp dekktrykk med litt over 80% på batteriet. 5 mil senere med storm i motvind, ekstrem nedbør og mye vann i veibanen ankom vi Vinjeøra med 14% igjen. Koblet til, og laderen slo ut med feilmelding så fort handshake var ferdig og lading skulle starte. Prøvde begge laderene, og bilen slo ut begge.  De måtte resettes med nødstopp for at de skulle begynne å virke igjen. På tråden med Grønn Kontakt fikk vi vite at laderene var brukt før oss uten problemer, og det ble gjort nye forsøk med reset fra GK sin operatør - med samme resultat. Begge laderene viste en feilmelding som lød noe med "detektert isolasjonsfeil" eller noe på skjermen hos support.

Jeg regner med at du sørget for at Leafen var helt avslått før du startet lading? Om den er "på", dvs. lys i dashbord og klima som går, så går det ikke an å starte hurtiglading. Da blir det feilmelding på handshake.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ladeluka lot seg ikke engang åpne uten at bilen var helt avslått, så det fant vi ut allerede på første ladestopp. Avslått bil, alle dører lukket osv.

Får være optimist og forhandleren tar tak i dette så fort de kan når de kommer på jobb torsdag.

For øvrig slår det meg hvor smålekkert interiøret i Tekna-utgaven er. Poden var veldig fornøyd så lenge det varte :)

sdhweb

Sitat fra: Muffinman på fredag 27. desember 2019, klokken 14:44
Leter hardt etter bil til 18-åringen, og kommer over en god del Leaf med kilometerstand godt nord for 100k-merket med alle strekene på plass om man skal tro bildene i annonsene. Synes det er smått utrolig at biler med 130-140k har alle, mens enkelte har mistet første streken allerede ved 30-40k.

Går det an å manipulere disse strekene slik at man kan få et flott bilde til annonsen, eller kan man gå ut fra at det stemmer?

Hei, jeg kan ikke svare på det du spør om men jeg har faktisk en 2014 Leaf Acenta 24KWh til salgs med snaue 109K på telleren. Den har alle strekene på batteriindikatoren og jeg har ikke gjort noe verken fra eller til. Folk får velge hva de vil tro på, men jeg ønsker i alle fall å bekrefte at min bil har alle 12 streker etter snaue 109K :-)

Det kan godt være at jeg mister en strek om ikke alt for lenge slik noen skriver her.

Muffinman

Tror deg absolutt etter dagen i dag. "Vår" Leaf er rullet 104k og er etter Leafspy å dømme et godt stykke unna å miste første streken. Den andre bilen vi så på var gått under halve, var like gammel og hadde fremdeles alle streker - men Leafspy sladret om at den første snart forsvinner.

Så det varierer nok mye :)

kaiat

Jeg har inntrykk av at Leaf tåler høy km.stand ganske godt. Det er vel de her på forumet som nådde 150.000 km før første streken forsvant. Men en importbil fra sydligere strøk med lav km.stand - der er det grunn til å være forsiktig.

Når det gjelder ladeproblemene, kan det ha vært fukt i kontakten. Jeg har opplevd noe lignende en gang på ladestasjonen hjemme (altså Type 1-kontakten og ikke hurtigladeporten i mitt tilfelle). Tok sikringen på kursen til ladestasjonen. Fikk blåst rent og ladet deretter helt fint.

sdhweb

Når det gjelder de ladeproblemene du nevner, hurtigladingen blir avbrutt med feilkode 'Isolation fault' på laderen har jeg også opplevd på min bil. Konklusjonen fra min Nissan-forhandler var at hurtigladeren var defekt og måtte byttes. Dette er i følge dem en veldig dyr del. Heldigvis fikk jeg det på reklamasjon rett før min bil var 5 år. Min Leaf24 har dermed ny hurtiglader.

Muffinman

Det var ingen fukt i ladekontakter, hverken på bilsiden eller pluggene på ladersiden. Det ble grundig inspisert med kraftig lys når vi fikk problemer. Alle luker og pakninger er i orden.

Sitathurtigladingen blir avbrutt med feilkode 'Isolation fault' på laderen har jeg også opplevd på min bil. Konklusjonen fra min Nissan-forhandler var at hurtigladeren var defekt og måtte byttes. Dette er i følge dem en veldig dyr del. Heldigvis fikk jeg det på reklamasjon rett før min bil var 5 år. Min Leaf24 har dermed ny hurtiglader.
Eneste laderen som sitter i bilen er jo AC-laderen som brukes når man lader med veggboks eller medfølgende kabel. Ved hurtiglading tilføres bilen DC, og da brukes ikke bilens lader men den som står i hurtigladestasjonen. Ikke alltid bilforhandlerene har begrepene helt på stell, poden fikk for eksempel høre at "motoren stod og gikk" etter at han hadde trykket på startknappen i Leaf`en  :D

Hvis du har litt mer info om delen som ble skiftet er jeg evig takknemlig, evt regnummer på bilen din på PM så kan Nissan søke den opp i forbindelse med feilsøking :)

Hvordan forløp det hos deg; sluttet det brått å virke eller fusket det over tid?


Powerflux

Jeg har selv opplevd det ved flere anledninger og også hjulpet andre som har stått fast ved hurtiglader.
Hvis bilen av en eller annen grunn hikker når handshake mot lader gjøres så genereres en del feilkoder og uansett hva man prøver så feiler hurtiglading etter dette!

Ved sletting av disse kodene, må gjøres i flere omganger så vil bilem mirakuløst bli villig til å lade igjen :+1:

Jeg kan jo ikke garantere at det er dette som skjer med din bil men vel verdt å sjekke ut :+1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Forhandleren hadde sjekket med Nissan, og de hadde visst hørt om 1 tilfelle hvor det du beskriver har skjedd. Syntes det hørtes smått utrolig ut at en "hikke" som genererer feilkode gjør at bilen ikke kan lades før den har vært på verksted - i det minste en designsvakhet. Den burde kunne "kjent" at feilen ikke var tilstede, og tillatt lading om alt var ok. Lading er jo den ene tingen som må fungere fjellstabilt på slike biler!  Merkelig nok ingen indikasjoner i bilen på at noe var galt, kun at laderene slo seg ut.

Har kjøpt Leafspy; regner med det ikke går an å slette feilkoder med dennne? Hva trenger man i så fall?




sdhweb

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:05

Hvis du har litt mer info om delen som ble skiftet er jeg evig takknemlig, evt regnummer på bilen din på PM så kan Nissan søke den opp i forbindelse med feilsøking :)

Hvordan forløp det hos deg; sluttet det brått å virke eller fusket det over tid?

Jeg har sendt deg PM. Den sluttet brått og virke og fungerte kanskje 1 eller 2 ganger etter første hendelse. Vi var avhengige av hurtiglading og fikk sjekket opp i feilen veldig raskt.

offpist

Sitat fra: Muffinman på onsdag 01. januar 2020, klokken 08:36
Har kjøpt Leafspy; regner med det ikke går an å slette feilkoder med dennne? Hva trenger man i så fall?

Du trenger en blåtann dongle, google "ELM 327". Den er rimligst og koster knapt en hundrelapp.
Da får du tilgang til å både lese og slette feilkoder.
Når det er sagt har vi hatt Leaf i familien i 6 år og aldri trengt å slette feilkoder for å kunne hurtiglade.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA