Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Annonser: biler med over 100k på telleren og alle batteristreker intakte

Startet av Muffinman, fredag 27. desember 2019, klokken 14:44

« forrige - neste »

Muffinman

Leter hardt etter bil til 18-åringen, og kommer over en god del Leaf med kilometerstand godt nord for 100k-merket med alle strekene på plass om man skal tro bildene i annonsene. Synes det er smått utrolig at biler med 130-140k har alle, mens enkelte har mistet første streken allerede ved 30-40k.

Går det an å manipulere disse strekene slik at man kan få et flott bilde til annonsen, eller kan man gå ut fra at det stemmer?

Øyvind.h

Meg bekjent går det ikke an å manipulere dette. Ei heller går det an å få streker tilbake om batterihelsen skulle endres til det positive (svinger visst litt mellom sommer og vinter).

Om du finner en med 100k+ på telleren og alle streker på plass kan du være ganske trygg på at første strek ikke er langt unna å forsvinne. Du må ha 15% tap før den første streken forsvinner, så det er jo ganske stort tap som skal til før det synes grafisk. Min var ganske nær ved å miste første strek ved ca 55.000km. Da var den vel 3,5 år gammel eller noe sånt.

Lett å sjekke status på batteriet ved å plugge i dongel i ODB port og lese av med app.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Muffinman

Kjent med Leafspy og canbus, men lurte egentlig bare på om man kan feste lit til det man ser i salgsannonsene gitt omstendighetene beskrevet over.

Det er ikke et alternativ å reise rundt i landet og lese av med Leafspy, så det tenker jeg selgerene får gjøre selv om de vil ha oss på besøk for å se på objektet. For oss er det ikke aktuelt å bruke tid på biler med mindre enn 90% batterihelse. Akkurat nå kan det se ut som en merkeforhandler har flere aktuelle objekter inne og jeg forventer at de klarer denne øvelsen :)

Counterpointer

Hvilke prisklasse er de du vurderer Muffin?

Veier for og imot ift Leaf (som er rimelig) mot i3 94 ah og E-golf (2018) som er ganske mye dyrere, men har lengre rekkevidde.

Muffinman


Counterpointer

Da snakker vi om 24 kWh ? Er vel ikke mulig å få 30 kWh så billig selv med høy km.


offpist

Det lønner seg å se på "Euro-Leaf" altså mid-2013 modell og opp.
Den har både varmepumpe, og de forbedret kjemien i batteriene så de har bedre holdbarhet.
Vi byttet ut vår 2011 modell med en 2014 modell mot et lite tilegg og rekkevidde forskjellen er klart merbar.
Selv om 2014 modellen nå har gått 118 000 km så har den alle 12 strekene intakt.

Enkleste måten å se forskjell på Gen-1 og Gen-2 på finn.no annonser er at Gen2 har sort dashboard og interiør.
Det er fullt mulig å finne en bra Gen2 Euro LEaf Tekna til ca 80 000 kr.
Og en 30KWH leaf ligger gjerne på 120 000 kr.

Personlig synes jeg man får mye bil for pengene med en bra Tekna Gen2 Euroleaf fremfor alternativene.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Sjalabais

Leaf er en billig bil både i innkjøp og drift, og nokså trygg er den også. Men har 18-åringen et ord med i laget? Dette er en svært daff, upresis, tung bil som i tillegg er nokså uoversiktlig. Jeg kan knapt huske noen moderne biler som har en slik vassen kjørefølelse, kanskje Citroën C4!? 18-årige meg hadde vært glad for hjelpen (jeg fikk ikke én krone og kjøpte min første bil som 20-åring), men protestert litt på valg av biltype.
2012 Leaf Tekna

automat

Sitat fra: Sjalabais på lørdag 28. desember 2019, klokken 16:43
18-årige meg hadde vært glad for hjelpen (jeg fikk ikke én krone og kjøpte min første bil som 20-åring), men protestert litt på valg av biltype.
BMW i3 begynner å komme under 120kkr nå.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Muffinman

Sitat fra: offpist på lørdag 28. desember 2019, klokken 15:09
Personlig synes jeg man får mye bil for pengene med en bra Tekna Gen2 Euroleaf fremfor alternativene.
Det ble konklusjonen her også, og vi har veid alternativene. For å komme innenfor budsjettet med noe annet som har tilstrekkelig rekkevidde og hurtiglading må vi enten se på gamle biler med skader, eller biler med høy kilometerstand. Det er egentlig bare Leaf som gir oss de ønskede egenskapene kombinert med relativt lav pris og kilometerstand til budsjettet - så lenge vi snakker elektrisk. Og det vil vi helst.

Over en 3-årsperiode vil en Leaf til 80-100k bli rimeligere enn enn bensinbil til 15-20k, selv innregnet verditap gitt bruksmønsteret til den håpefulle. Litt overforenklet kan vi si det står mellom å kjøre rundt i et gammelt vrak og betale ukentlige "avdrag" på bensinstasjonen, eller å legge bensinpengene i en nyere og finere bil :)

Counterpointer

Sitat fra: Muffinman på søndag 29. desember 2019, klokken 11:40
Litt overforenklet kan vi si det står mellom å kjøre rundt i et gammelt vrak og betale ukentlige "avdrag" på bensinstasjonen, eller å legge bensinpengene i en nyere og finere bil :)
Og ikke minst, mye sikrere bil?

Muffinman

Sannsynligvis, ja. Skal ikke undervurdere det argumentet, skal jo sende noe verdifullt ut på egenhånd i disse boksene...

SitatEnkleste måten å se forskjell på Gen-1 og Gen-2 på finn.no annonser er at Gen2 har sort dashboard og interiør.
Det var jeg ikke klar over, takk for tips! Bildene er av henholdsvis gen1 og gen2, ikke sant?



Muffinman

Sitat fra: Sjalabais på lørdag 28. desember 2019, klokken 16:43
Leaf er en billig bil både i innkjøp og drift, og nokså trygg er den også. Men har 18-åringen et ord med i laget? Dette er en svært daff, upresis, tung bil som i tillegg er nokså uoversiktlig. Jeg kan knapt huske noen moderne biler som har en slik vassen kjørefølelse, kanskje Citroën C4!? 18-årige meg hadde vært glad for hjelpen (jeg fikk ikke én krone og kjøpte min første bil som 20-åring), men protestert litt på valg av biltype.
Han er ikke bilinteressert i det hele tatt og ønsker seg et framkomstmiddel som er til å stole på, og han er tydelig på at han heller legger pengene i en bra Leaf enn i bensin til en 10-15 år gammel fossilbil. Han blir med på runden og se på biler, så får han velge selv.


offpist

Sitat fra: Muffinman på søndag 29. desember 2019, klokken 12:43
Sannsynligvis, ja. Skal ikke undervurdere det argumentet, skal jo sende noe verdifullt ut på egenhånd i disse boksene...

SitatEnkleste måten å se forskjell på Gen-1 og Gen-2 på finn.no annonser er at Gen2 har sort dashboard og interiør.
Det var jeg ikke klar over, takk for tips! Bildene er av henholdsvis gen1 og gen2, ikke sant?


Det stemmer.
Det er også mange andre kjennetegn. Man kan også se at Gen2 har parkeringsbrems med en "fot-pedal-brems" nede til venstre. Gen 1 har elektrisk, med en knapp ved armlenet midt i bilen.

Ser du på 2014 modell så skal de egentlig alle være Gen2, mens for 2013 så finnes det begge varianter.

Styr unna USA importerte, og de kjenner du lett igjen på orange feilt på siden av frontlyktene.
Om de er importert fra europa har de omtrent samme spec som Norske, mangler lyktespylere og justering av hovedlykter bare.

Kjører:
Grå 2013 Model S P85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA