Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Annonser: biler med over 100k på telleren og alle batteristreker intakte

Startet av Muffinman, fredag 27. desember 2019, klokken 14:44

« forrige - neste »

Muffinman

Har allerede både dongle(r) og Leafspy Pro og har logget canbusdata på våre to Model S i en del år (og på fossiler før det). Men jeg er ny på Leafspy og brukte denne første gang på bilene hos forhandleren i Trondheim. Pro ble handlet inn god tid i forveien, ikke for at jeg hadde satt meg inn i funksjonaliteten men fordi jeg synes det er greit å støtte utvikleren.

Men da har vi alt  vi trenger allerede. Kjekt å vite :)

SitatJeg har sendt deg PM.

Hjertelig takk! Kan hende informasjonen jeg fikk fra deg bidrar til permanent fiks og ikke "finner ingenting galt" hvorpå feilen skjer igjen når vi kommer hjem.


Powerflux

Feilkoder slettes med LeafSpy Pro. Gå inn på settings og huk av på Service Menu.
En ny lyseblå side kommer frem der du kan lese DTC`s.
Om den registrerer feilkoder kommer valget om å slette koder frem.

Om jeg ikke husker feil, det er en god stund siden dette skjedde sist, så genereres 3 feilkoder i charger systemet. Disse må slettes i 2 omganger.

Disse hickup`ene skjedde kun på Tritium ladere for min del så det er mulig det var noen software issues med disse.

Hadde en prat med Nissan om dette og det ble mye njaaaa og tjaaaaa og veeeeet ikke helt men måtte til slutt innrømme at  det i mange tilfeller holdt å slette koder men at det MÅTTE gjøres hos dem........
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Skjedde faktisk på Tritium ladere her også. Men vi ladet fint på en slik på første ladestoppet.

Muffinman

Det lå faktisk feilkoder i ladesystemet i følge forhandleren. De er nå slettet og bilen testet på to ulike ladere. Hadde jeg bare visst dette og at vi faktisk hadde med oss det vi trengte for å slette kodene når vi stod der....

Powerflux

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. januar 2020, klokken 15:52
Det lå faktisk feilkoder i ladesystemet i følge forhandleren. De er nå slettet og bilen testet på to ulike ladere. Hadde jeg bare visst dette og at vi faktisk hadde med oss det vi trengte for å slette kodene når vi stod der....
Dette er noe det ikke uten videre er lett å få taket på hvis man ikke blir fortalt hva som må gjøres. Det blir heller ikke lettere av at Nissan/BNH servere  en hel masse Mumbo Jumbo om at det overhodet ikke er feilkoder som sperrer og at det isåfall MÅ sjekkes ut hos dem til ublu pris.

Jeg har stått på Shell Mortensrud flere ganger og pratet med fortvilede Leaf eiere som ikke får i gang lading og som nærmest måtte tvinges til å la meg gi det et forsøk med LS Pro.
Etterpå har pipen fått en annen lyd og takknemlighet/skuffelse har avløst hverandre ;D
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Muffinman

Forhandleren brukte konsekvent "feil på lader", men kommenterte ikke det som virkelig er elefanten i rommet; Om det virkelig var feil på laderen burde den la seg lade når man koblet til en annen lader det ikke var feil på.

Men takk for god hjelp, det koster altså et par hundrelapper for alt man trenger for å unngå å bli stående på denne måten. Og da kan man i tillegg hjelpe andre :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA