Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

5G - datakommunikasjon

Startet av Mern, onsdag 18. desember 2019, klokken 19:22

« forrige - neste »

Mern

Er det noen som vet om modem for datakommunikasjon vil ha støtte for det nye 5G mobilnettet ?

Mern

Svar her fra Polestar - litt skuffende at de ikke har støtte for 5G som vil være på plass i løpet av kort tid og ville gitt langt raskere datakommunikasjon !


Polestar   

   
Hei xxxxxx,

Takk for at du kontakter oss!

Det vil være tilrettelagt for 4G i bilens modem.

Kontakt oss gjerne igjen om du har ytterligere spørsmål!

Med vennlig hilsen
xxxxxxxxxxx
- Polestar

polarvn

Hvordan tenker du at mangelen på 5G vil gjøre opplevelsen med bilen dårligere?  Hvilke funksjoner i bilen vil ikke fungere uten 5G støtte?

Mern

Det er vel mest forventninger om at online innhold til navigasjon, kart, nedlastning av musikk etc vil bli tregere uten 5G modem. Hvilken praktisk betydning dette får vet naturligvis ikke jeg heller

polarvn

Ok, for min del tror jeg 4G holder i massevis til de funksjonene bilen blir levert med.  4G gir opptil 80 Mbit/s nedlasting og opptil 35 Mbit/s opp. 
Jeg har til gode å klage over hastigheten på tilsvarende funksjoner på mobilen min, så vil tro det kommer til å fungere like bra i Polestar`en når den kommer :)

Leser på telenor.no om ting som er unikt med 5G, men tipper platooning og synkronisering av biler og trafikklys uansett er så langt unna at Polestar`en min vil være pensjonist før det blir et reelt behov. 

"5G vil komme med en rekke nye og unike egenskaper, sammenlignet med det 4G-nettverket vi har blittant til. Tre viktige eksempler på områder som vil ha glede av 5G, såkalte industrivertikaler, er autonome transportløsninger, energisektoren og mediebransjen. En tenkt transportløsning kan være samkjøring av biler (eng. «platooning») med kommunikasjon mellom bilene og fra bilene til nettverket som krever ekstremt lav forsinkelse og sterk robusthet. Dette vil gjøre det mulig å synkronisere biler og trafikksignaler for optimal kjørehastighet og tetthet av biler under alle forhold. "

mroek

4G er plenty godt nok, men jeg har ikke sett god informasjon om hvilke tjenester som faktisk tillates å bruke data. Jeg har lest at man kan putte inn et eget data-sim (og forhåpentligvis også dele data fra mobilen over BT/WiFi) og jeg antar at dette er tenkt om man vil bruke f.eks streamingtjenester.

Men hva med vanlig bruk, f.eks navigasjon? Der trengs det jo også data, vil dette være inkludert uten at man må tegne abonnement eller noe slikt?

Vil OTA-oppdateringer fungere over det innebygde mobilmodemet, eller må man være koblet på WiFi (om bilen har det) når man står i garasjen?

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

mroek

Jeg ser det visstnok er slik at all databruk er inkludert (også streaming av f.eks Spotify) de første tre årene, men ikke noe er skrevet (som jeg kan se) om hva som skjer etter det. Man må jo nesten anta at eiere da må begynne å betale en abonnementspris, men forhåpentligvis vil grunndata som navigasjon fremdeles fungere uten ekstra abo.

Synes godt Polestar kunne informert litt mer inngående om dette.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

alagerqv

Den eneste utfordringen ved å få levert noe som «bare» støtter 4G nå er den dagen 4G skrus av. Da er det så enkelt at ting ikke virker med mindre enheten kan oppgraderes.

Noe tilsvarende de første Tesla S som bare kom med 3G og hvor du kan bytte til 4G modul for noen tusenlapper.


Sent from my iPad using Tapatalk

Stinger

Dersom bilen har 4G og dette nettet skrus av om noen år, vil bilen miste vesentlig funksjonalitet.
Jeg lurer også på hvor avhengig bilen er av at Polestar-systemet supporterer den for at den skal være oppkoblet.

Jeg har dårlig erfaring med Opel. Fra årsskiftet tilbyr de ikke lenger oppkobling mot mobilnettet da dette er etter sigende var en del av GM-systemet. Heldigvis benytter min Ampera-e bare mobilnettet for kontakt mot mobilapp mens Google-Maps og talestyring skjer via Android Auto.

Slik jeg forstår det av informasjon om P2 er dennes funksjoner langt mer avhengig av oppkobling. Her syns jeg Polestar bør informere bedre.
e-Golf feb. 17-
Ampera-e aug. 17- 21 (solgt)
Polestar 2 des. 20 -

hELgenen

Hva med wifi. Er det støttet? Tenkte at så lenge en kan koble til wifi via en mobil som støtter 5G er alt ok

hELgenen

Svarer meg selv.
Bilen kan ikke koble seg til wifi.
Mao 4G er det som er...
Ble svært skuffet over dette.
Da er android auto via mobilen faktisk en bedre løsning på sikt. Trodde dette skulle være en moderne bil,men
det første de gjør er å dunke inn løsninger som
vil gi begrensninger på sikt

zyrex

Beklager trollinga, men ja, da har du fått sluttdato for 4G i Norge høres det ut som, siden du allerede nå er bekymra?

Uansett, 4G forsvinner ikke på lang tid. 3G er ferdig, ja, men 2G er fortsatt oppegående. Som Polestar også kan bruke. Sakte, ja, men fortsatt på nett. Samme kan hende med 4G, at det blir defacto standard etterhvert som 2G er i disse årene... Og bilen KAN koble seg til wifi-nett, den gjør det på verksteder, står i brukermanualen, så det er med andre ord teknisk mulig - så da er håpet i verste fall at Polestar kan komme med en oppdatering som muliggjør all wifi om 4G faktisk tar helt kvelden. Jeg er ikke bekymra for min del.

hELgenen

#12
Fikk svar fra Polestar at de ikke støtter Wifi.
"
Hei Xxxx

Takk for at du kontakter oss!
..
Polestar 2 kan ikke kobles til annet trådløs nett per dags dato. "

"

Sluttdato for 4G vet vi ikke,men det kan gjerne komme i løpet av de neste 5 år.
Ting skjer fort i den bransjen...


Oddaa

Hvor mange av dagens bilmodeller er klar for 5G da?

Etter min mening er dette et 'ikke-problem' (og for min del er bilen uansett byttet før 4G stenges).


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

mroek

Tror faktisk ikke support vet hva de snakker om. De bilene som er i Norge i dag kan kobles til wifi uten problemer, så langt jeg kan se. Jeg sjekket wifi-menyen på den som står utstilt i Trondheim (Solsiden kjøpesenter), og den så ut til å være åpen. Det står endatil en tekst om å at bilen automatisk kan slå på wifi når den er i nærheten av et høykvalitetsnettverk, som hjemmenettet. Se vedlagte screenshot (fra emulatoren).

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA