Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

5G - datakommunikasjon

Startet av Mern, onsdag 18. desember 2019, klokken 19:22

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: zyrex på torsdag 06. august 2020, klokken 21:37
Beklager trollinga, men ja, da har du fått sluttdato for 4G i Norge høres det ut som, siden du allerede nå er bekymra?

Uansett, 4G forsvinner ikke på lang tid. 3G er ferdig, ja, men 2G er fortsatt oppegående. Som Polestar også kan bruke. Sakte, ja, men fortsatt på nett. Samme kan hende med 4G, at det blir defacto standard etterhvert som 2G er i disse årene... Og bilen KAN koble seg til wifi-nett, den gjør det på verksteder, står i brukermanualen, så det er med andre ord teknisk mulig - så da er håpet i verste fall at Polestar kan komme med en oppdatering som muliggjør all wifi om 4G faktisk tar helt kvelden. Jeg er ikke bekymra for min del.

Tesla tilbyr oppgradering til 4G for eldre biler, og kommer sikkert til å gjøre det for 5G også på sikt. Jeg ser ingen grunn til at Polestar ikke kan gjøre det samme?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

automat

#16
Før det er aktuelt å legge ned 4G, så må 5G være veletablert først, og 5G er kun i startgropa.

-Selv om operatørene bygger ut massivt, har 5G foreløpig begrenset geografisk spredning.

- Foreløpig er ikke nettene 5G-standalone, men må bruke 4G til signalering. Alle 5G-tjenster er derfor ikke tilgjenglig ennå (f.eks slicing). Operatøre har vel ikke forretningsmodellene for 5G-tjenester klare ennå heller.

-Det er foreløpig kun et svært begrenset antall dyre 5G-telefoner på markedet. (Edit: ser at man faktisk kan få 5G-telefoner til under 5kkr nå.)
-Jeg vet bare om en 5G-router (Huawei), som er tilgjengelig på det norske markedet ennå. Industrimodem har også lav tilgjenglighet.

-Mobilprodusentene vil melke markedet med betalingsvilje først, og vil ikke introdusere 5G på billigmodeller før de må.

-Først når ''alle'' mobiler som selges er 5G, og folk flest har byttet ut 4G-mobilene sine, vil det være aktuelt å tenke på å stenge 4G. 

Jeg har også intrykk av at sameksistensen mellom 4G og 5G er mye bedre enn mellom 3G og 4G.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Sitat fra: mroek på fredag 07. august 2020, klokken 00:46
Tror faktisk ikke support vet hva de snakker om. De bilene som er i Norge i dag kan kobles til wifi uten problemer, så langt jeg kan se.

Håper også at de tar feil - for med mulighet til å koble på wifi forsvinner alle problemer med manglende støtte
for 5G litt ut i løse luften. Da setter jeg bare opp 5G mobilen min med internet deling.
Men hva slags hastighet er støttet med Wifi?

Synes forøvrig at Polestar bare burde sende ut alle spesifikasjoner.
Skjermoppløsning er en annen ting jeg lurer på. IPS panel??

mroek

Sitat fra: hELgenen på fredag 07. august 2020, klokken 14:09
Sitat fra: mroek på fredag 07. august 2020, klokken 00:46
Tror faktisk ikke support vet hva de snakker om. De bilene som er i Norge i dag kan kobles til wifi uten problemer, så langt jeg kan se.

Håper også at de tar feil - for med mulighet til å koble på wifi forsvinner alle problemer med manglende støtte
for 5G litt ut i løse luften. Da setter jeg bare opp 5G mobilen min med internet deling.
Men hva slags hastighet er støttet med Wifi?

Synes forøvrig at Polestar bare burde sende ut alle spesifikasjoner.
Skjermoppløsning er en annen ting jeg lurer på. IPS panel??

Disse spørsmålene vet jeg ikke svaret på, men selv om bilen støtter wifi, så er det jo ikke sikkert den kan bruke wifi på samme måte som sitt interne mobilmodem.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen

Hvorfor skulle jeg ikke det - mobilen fungerer som en ordinær ruter.
Er bare å sette den opp som aksesspunkt. Gjør det stadig vekk når vi er på tur og barna vil
surfe litt ekstra. Siden jeg har en telefon med ubegrenset data kan de bruke nettet via min mobil

automat

Men vil alle onlinefunksjoner funke over wifi når man kjører?
Eller er det noe som er 4G only?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Da må de ha gjort noe spesielt for å rute trafikk kun via 4G . Det høres ut som noe som bare kompliserer ting. Noen som har bilen må jo kunne teste dette. Krysser fingrene for at alt fungerer også via wifi

mroek

Det er slettes ikke vanskelig for dem å velge å legge inn denne typen begrensninger om de ønsker det, uten at jeg vet om det er noe som er eller vil bli gjort.
Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

Mondeo

Ville vært mere bekymra for at bilen mangler varmepumpe enn at den mangler 5G.
Er jo knapt mobiler i dag som har 5G.

hELgenen

Varmepumpe betyr noen km på vinteren.
Er ikke snakk om så veldig mye ifølge tester,mer psykisk
Enn reell bekymring.
5G telefon har jeg allerede,og vil jo gjerne ha raskest
Mulig nett i bilen..

Øyvind.h

Effekt av varmepumpe kan en til dels lese ut av NAF sin rekkeviddetest. En ser tydelig at biler med varmepumpe stort sett beholder mye mer rekkevidde på vinteren.

5g derimot ville jeg ikke tenkt på. 4g er raskt og responsivt. Ingen fare for at det nettet forsvinner de nærmeste årene.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Electric cars in Norway

Øyvind.h :+1: helt enig.

Varmepumpe er veldig bra. PS2 med VP vil bli en enda bedre bil.

Når det gjelder 5G så er det en stund til landet har dette. Bare de store byene vil få dette først.

hELgenen

Nå er det levert ganske mange Polestar 2,og noen må jo nå kunne bekrefte om bilen kan bruke wifi eller ei?
Jeg ser at noen har erfaringer der 4G nettet i bilen har dårlig dekning hvilket slår ut google opplevelsen,men at de samtidig kanskje har god dekning på 4G på egen mobil. Dermed ville en kunne fikse dette ved å la bilen hot spotte seg på wifi fra mobil..om da dette er støttet...
Så noen som vet?

mroek

Driver med 3D-design på hobbybasis. Legger ut diverse design på Cults 3D
Bil: Polestar 2, launch edition

hELgenen


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA