Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Regen farlig på is

Startet av Elninja1, søndag 08. desember 2019, klokken 14:21

« forrige - neste »

Elninja1

Kan regen skrus av? Er jo farlig å kjøre ned isete bakker med regen på.

z4rd

Kan justere ned regen til low. Det er hensiktsmessig på glatta
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

streken

Det kan også være et tips å kjøre i rekkeviddemodus (range mode), da varmes ikke batteriet opp. Vinterkaldt batteri = null regen og full kontroll på hålke.
2024 Tesla Model Y Performance med EAP og originale 21"
2020 Triumph Street Triple RS - djevelsk moro! 

Eks:

2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. MCU1. 148.000km. Drømmebilen, vil bli savnet 💙
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

jkirkebo

Sitat fra: z4rd på søndag 08. desember 2019, klokken 15:13
Kan justere ned regen til low. Det er hensiktsmessig på glatta

Det har jeg aldri sett poenget med på Model X. Med regen på alle 4 hjulene bremser den normalt mest foran etter min erfaring. Jeg synes det er lettere å kontrollert kjøre ned en bakke med regen enn med bremser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

z4rd

Hvis du kjører nokså aktivt i god hastighet på passe glatt underlag er det greit å ikke få 50kW-regen i det du slipper på wattpedalen... typisk setting: på fjelloverganger. Ellers enig hvis det er snakk om å kjøre rolig ned en bakke. Da er regen greit for å fordele
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

automat

Men hvorfor skal man slippe wattpedalen? Det er jo med den man regulerer hvor mye regen man får. Det er først når man trenger mer bremseeffekt enn regen kan gi, at man behøver å flytte foten bort fra wattpedalen, og over på bremsen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

z4rd

Fordi det er sånt som skjer? :)

Ikke alle som har peiling på hvordan bilen deres er i slike situasjoner - og fryser til - da er det greit å ikke få en ekstra overraskelse på kjøpet. Skal sies at elektronikken vil hjelpe en del i en slik situasjon.

Men igjen.. rolig kjøring ned en glatt bakke, så er jeg enig i at normal regen  er smidig. Selv kjører jeg med normal regen året rundt, men så har jeg også testet bilen i kontrollert område, så jeg vet hvordan den oppfører seg når man presser grensene
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

automat

Ok, så hvis man kjører aktivt i god hastighet på glatte veier, men egentlig ikke vet hvordan bilen oppfører seg, så bør man sette regen i low.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

geear

Sitat fra: Elninja1 på søndag 08. desember 2019, klokken 14:21
Kan regen skrus av? Er jo farlig å kjøre ned isete bakker med regen på.
Det er helt spesielle steder der det er et tema, og da kan du vippe den over i N og kun bruke brems..

Espen Hugaas Andersen

Etter 93k km med Model X vil jeg si at om man sliter med regen i nedoverbakkene, så er det egentlig ikke regen som er problemet. Da er det kanskje rett og slett så glatt at man sliter uansett, med eller uten regen. Eller kanskje bilen har feil dekk?

Uansett, løsningen om man havner i den situasjonen er å kjøre saktere, eller i verste fall parkere bilen og vente på salting/brøyting.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elninja1

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 09. desember 2019, klokken 10:58
Etter 93k km med Model X vil jeg si at om man sliter med regen i nedoverbakkene, så er det egentlig ikke regen som er problemet. Da er det kanskje rett og slett så glatt at man sliter uansett, med eller uten regen. Eller kanskje bilen har feil dekk?

Uansett, løsningen om man havner i den situasjonen er å kjøre saktere, eller i verste fall parkere bilen og vente på salting/brøyting.

Skal sies det var utrolig glatt på lørdag. Men regen bremser opp og kanskje ikke akkurat der man har lyst at bilen skal bremse. Ser ut i fra tråden at noen her er ex rally sjåfører som selvfølgelig kan kjøre mye bedre enn de fleste 😋

cra

Har ikke Tesla løst hele problemet med å fjerne omtrent alt av regen på bilene nå da? Jeg kjørte i alle fall helt til jobb i dag uten regen. En plussgrad eller to hele veien.  >:(
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jkirkebo

Sitat fra: cra på mandag 09. desember 2019, klokken 14:43
Har ikke Tesla løst hele problemet med å fjerne omtrent alt av regen på bilene nå da? Jeg kjørte i alle fall helt til jobb i dag uten regen. En plussgrad eller to hele veien.  >:(

Slik har det da alltid vært på vinteren. Jeg har kun hatt regen vinterstid på lengre turer, helt siden 2013.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Jejl

#13
Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2019, klokken 16:08
Sitat fra: cra på mandag 09. desember 2019, klokken 14:43
Har ikke Tesla løst hele problemet med å fjerne omtrent alt av regen på bilene nå da? Jeg kjørte i alle fall helt til jobb i dag uten regen. En plussgrad eller to hele veien.  >:(

Slik har det da alltid vært på vinteren. Jeg har kun hatt regen vinterstid på lengre turer, helt siden 2013.
Tydeligvis stor forskjell på hvor du bor i landet. Min har svært sjelden under 15 kw regen, og tror kun jeg har opplevd et par ganger siden 2013 at bilen ikke har regen. Parkerer i kald lukket garasje. Selv om det ikke er varme på i garasjen så holder den normalt litt høyere temp på vinteren enn utenfor. Kaldeste jeg har sett til nå denne vinteren er +3 når jeg har startet oppvarmingen av kupeen på morgenen.

Rævedilter

Sitat fra: Elninja1 på mandag 09. desember 2019, klokken 12:43Ser ut i fra tråden at noen her er ex rally sjåfører som selvfølgelig kan kjøre mye bedre enn de fleste 😋
Spot on!

Vart noko mindre regen med V10 når batteri er kaldt, men at regen varierer med temp. er jo ikkje spesielt logisk ut fra eit kjøreperspektiv, så eg har den alltid på låg når det er glatt. I tillegg heldt ein jo bremeseskivene litt blankare.

Men ein kunne godt kunne slått den heilt av (uten å sette den i N) , iallefall ei innstilling til nedover.
Intuitivt er det vel ikkje å gje gass når den slepper?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA