Regen farlig på is

Startet av Elninja1, søndag 08. desember 2019, klokken 14:21

« forrige - neste »

Øggen

Sitat fra: cra på mandag 09. desember 2019, klokken 14:43
Har ikke Tesla løst hele problemet med å fjerne omtrent alt av regen på bilene nå da? Jeg kjørte i alle fall helt til jobb i dag uten regen. En plussgrad eller to hele veien.  >:(

Heilt enig. Umulig å få varme i batteri uten lang kjøretur. Da e allerede forbruket føkka opp. Dyrere i drift og må lade oftere slik det e no. Spurt ette ny software, men det finns tydeligvis ikkje. 
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

np

Da jeg fikk utlevert bilen i fjor høst, gjorde han som ga meg bilen et poeng ut av å sette regen til low på vinteren. Som sagt, så gjort. Ikke tenkt noe mer på det. Når det er sagt, ikke gøy når X'en først begynner å skli. Det blir fort VELDIG spennende. :D Har heldigvis bare skjedd et par ganger, uten store konsekvenser.

Det sagt, han ba meg også sette bombrikken under panseret, så jeg skulle slippe å se den. Gjorde det, men har siden da aldri sett noe kryss ved noen passering. Utfra fjellinjenregningene blir nok brikke ikke registrert.
NP

VW e-Golf (2016-)  Tesla Model X 100D (2018-)  VW e-Golf (2019-)
Tesla Model 3 (Avbestilt)  Tesla Model Y (Avbestilt)  Model X LR (Bestilt - levering i 2023 :()

o.b.lix

Med bakhjulstrekk ser jeg poenget, da den nesten låser bakhjul på på glatten med full regen.

Med firehjulstrekk er full regen digg, da den bremser bortimot likt foran og bak, og veldig trinnløst, så det er lett å bremse bilen ned. Med null regen og bruk av bremsepedalen bremser den jo nesten bare foran og da har du bare 50% av dekkflate som bremser...

Her snakker jeg om lave hastigheter, som er det som er relevant på glatten.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Topsy

Sitat fra: np på tirsdag 10. desember 2019, klokken 07:47Det sagt, han ba meg også sette bombrikken under panseret, så jeg skulle slippe å se den. Gjorde det, men har siden da aldri sett noe kryss ved noen passering. Utfra fjellinjenregningene blir nok brikke ikke registrert.

Skal ikke ha noe å si. Det registreres uansett auyomatisk på skilt og gir samme rabatter. Jeg har kjørt bilene våre i flere år uten brikke i bilen.

automat

Sitat fra: Topsy på tirsdag 10. desember 2019, klokken 08:48
Sitat fra: np på tirsdag 10. desember 2019, klokken 07:47Det sagt, han ba meg også sette bombrikken under panseret, så jeg skulle slippe å se den. Gjorde det, men har siden da aldri sett noe kryss ved noen passering. Utfra fjellinjenregningene blir nok brikke ikke registrert.

Skal ikke ha noe å si. Det registreres uansett auyomatisk på skilt og gir samme rabatter. Jeg har kjørt bilene våre i flere år uten brikke i bilen.
Hvis du syns det er greit at bildene av skiltet ditt blir sendt til Kina hver gang den automatiske skiltgjennkjenningen svikter, så værsågod.

Når enkelte bomselskap har gjort (gjør?) dette så er det åpenbart for å spare penger.

Man påfører altså samfunnet ekstra kostnader, samtidig som man potensielt ofrer noe av sitt personvern ved å kjøre uten brikka i bilen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Sitat fra: np på tirsdag 10. desember 2019, klokken 07:47
Da jeg fikk utlevert bilen i fjor høst, gjorde han som ga meg bilen et poeng ut av å sette regen til low på vinteren. Som sagt, så gjort. Ikke tenkt noe mer på det. Når det er sagt, ikke gøy når X'en først begynner å skli. Det blir fort VELDIG spennende. :D Har heldigvis bare skjedd et par ganger, uten store konsekvenser.

Det sagt, han ba meg også sette bombrikken under panseret, så jeg skulle slippe å se den. Gjorde det, men har siden da aldri sett noe kryss ved noen passering. Utfra fjellinjenregningene blir nok brikke ikke registrert.
Det er avsatt plass til bombrikke ved siden av speilet. Nesten ikke synlig fra førerplass for de som er opptatt av det, da bombrikken er ganske liten :) Fungerer perfekt i bomanlegg, brobizz, ferger etc.
Fjellinjen har laget egen veiledning for plassering av brikker for en del merker som sliter med signaler gjennom frontrute.

Når det gjelder regen kan jeg aldri huske å ha hatt problemer med skrens pga det. Heller motsatt - det fungerer som hill descent control. Klart - i en krapp sving man tar i for høy hastighet og velger å hoppe av pedalen med full regen kan det være friksjonen ikke er tilstrekkelig og man ender med skrens på grunn av regen. Løsningen på det må være å ikke reagere med å gå helt av gassen i slike situasjoner.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

automat

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 10. desember 2019, klokken 08:22
Med bakhjulstrekk ser jeg poenget, da den nesten låser bakhjul på på glatten med full regen.

Jeg mistenker at dette med å ikke bruke regen om vinteren kommer fra tidlige RWD Tesla. Er de fortsatt skumle, eller det gjort noe i softwareoppdateringer? Hvordan er nyere TMS RWD og TM3 RWD?

Hvordan oppfører BMW i3 seg?

Min erfaring med Trilling er at den kutter regen tvert ved den minste antydning til slipp. Eneste overraskelsen der er at man må bruke bremsepedalen istedet.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

RonnyØ2

Lyssignal i AutoPASS-anlegg
6. april ble alle lyssignal i AutoPASS-anlegg slukket. Lysstolpene vil bli fjernet så snart det er praktisk mulig.

https://www.autopass.no/Nyhetsarkiv/lysene-slukkes-6.april-2019

o.b.lix

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. desember 2019, klokken 09:46
Det er avsatt plass til bombrikke ved siden av speilet. N

Det er enda bedre i rom over instrumentpanel - klikk av deksel og plassere der. Helt ute av syne og virker hver gang.

For oss som bor på vestlandet brukes brikken til å betale på fergen, og da må brikken være leselig. Hjelper ikke å sende bildet av skiltet til Kina, da må du stå over en tur eller ti...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Rævedilter

Sitat fra: automat på tirsdag 10. desember 2019, klokken 09:29
Man påfører altså samfunnet ekstra kostnader, samtidig som man potensielt ofrer noe av sitt personvern ved å kjøre uten brikka i bilen.

Eg har endret syn på dette; ikkje på grunn av personvern, men fordi at kostnader til innkreving bør haldast lenget mulig nede, eg trudde den automatisk registreringa være tilnærmet 100%, men det er den ikkje.
i I 2015 måtte 5-10% av alle passeringer manuelt håndteres, sikkert betre nå men 0% er det nok ikkje.

cra

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. desember 2019, klokken 16:08
Sitat fra: cra på mandag 09. desember 2019, klokken 14:43
Har ikke Tesla løst hele problemet med å fjerne omtrent alt av regen på bilene nå da? Jeg kjørte i alle fall helt til jobb i dag uten regen. En plussgrad eller to hele veien.  >:(
Slik har det da alltid vært på vinteren. Jeg har kun hatt regen vinterstid på lengre turer, helt siden 2013.

Nei, jeg har aldri vært borti å kjøre ei mil i plussgrader uten å få regen, og batteriet er (i meste fall) på 80-85%. Dette har de føkka opp big-time i 2019.36.2 (eller deromkring). Første rundkjøring er 5km hjemmefra, og jeg har aldri måttet bruke bremsepedalen der før om det ikke kommer biler jeg har vikeplikt for. Det har alltid vært nok å justere med regen inn mot rundkjøringa. Nå har neg null regen whatsoever.  >:(

Ser forøvrig at jeg har svart i TMX-delen av forumet, men det er vel ikke noen grunn til at det skulle være noen forskjell på S og X når det gjelder dette?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 10. desember 2019, klokken 09:46
Sitat fra: np på tirsdag 10. desember 2019, klokken 07:47

Det er avsatt plass til bombrikke ved siden av speilet. Nesten ikke synlig fra førerplass for de som er opptatt av det, da bombrikken er ganske liten :)
Fortjener sikkert en egen tråd dette her, men utseendemessig er problemet størst fra utsiden... på de aller fleste biler. Ikke noe stort problem å montere brikka "skjult" av speilet innvendig, men ser fæl ut fra utsiden. Min ligger inni dashbordet, over instrumentpanelet.

cra

Sitat fra: RonnyØ2 på tirsdag 10. desember 2019, klokken 10:51
Lyssignal i AutoPASS-anlegg
6. april ble alle lyssignal i AutoPASS-anlegg slukket. Lysstolpene vil bli fjernet så snart det er praktisk mulig.

https://www.autopass.no/Nyhetsarkiv/lysene-slukkes-6.april-2019

En stor tåkelegging av hva det koster å kjøre på norske veier!  >:(  På fergene hvor vi nå bruker autopass for ferje får vi bare en lapp hvor det står hva vi har betalt for (f.eks. "elbil 0-6m"), men ingenting om hvor mye det koster. Og det kan gå mange timer før man kan lese informasjon om dette på "minside" til autopassferje. At vi ikke har ha en app der vi får pushvarsel umiddelbart etter passering med tidspunkt og trukket beløp er helt hårreisende.

Men nå lot jeg meg lokke off-topic. Beklager.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Edit: Glemte on-topic-delen av innlegget mitt...

Har hatt regen på low for å pusse på bremsene om vinteren. Men hvis jeg setter regen til normal igjen er det vel bare å passe på å bremse et par ganger mens regen-o-meteret står på 0.

Sitat fra: cra på tirsdag 10. desember 2019, klokken 14:40
En stor tåkelegging av hva det koster å kjøre på norske veier!  >:(  På fergene hvor vi nå bruker autopass for ferje får vi bare en lapp hvor det står hva vi har betalt for (f.eks. "elbil 0-6m"), men ingenting om hvor mye det koster. Og det kan gå mange timer før man kan lese informasjon om dette på "minside" til autopassferje. At vi ikke har ha en app der vi får pushvarsel umiddelbart etter passering med tidspunkt og trukket beløp er helt hårreisende.

Men nå lot jeg meg lokke off-topic. Beklager.

Er ikke bare autopass-ferger heller. Tok ferge fra Stord til Tysnes i sommer. Betalte ved å vise ferge-autoplass-plastkortet til en matros. Fikk samme kvitteringen som deg - uten beløp. Spurte matrosen hva det kostet - han svarte "hakke peiling".

Syns ferge-betalingen har gått over streken for hva som er OK. Irriterer meg også å betale for en passasjer jeg aldri har med - selv om ikke reiser så mye med ferge at det blir penger av det.

Øggen

Sitat fra: OhmPaPa på tirsdag 10. desember 2019, klokken 15:17
Irriterer meg også å betale for en passasjer jeg aldri har med - selv om ikke reiser så mye med ferge at det blir penger av det.

Fortsette OT, men lure virkelig på ka du meina med å måtte betale for en passasjer du ikkje he med??

Kommentert tidligere om null regen problem, men he heller aldri hatt problem med låste hjul pga regen.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA