Har noen merkelige problemer med min model S

Startet av Electric Avenue, man 02. des 2019, kl. 12:41

« forrige - neste »

Electric Avenue

Hei, jeg kjøpte en 2019 model S for noen måneder siden og har vært super fornøyd med bilen. Men nå har det samlet seg opp noen gremlins (problemer) som jeg gjerne skulle ha funnet ut av..

1. Det mest irriterende problemet er at etter oppdatering 36.2.1 så vil ikke bilen lade via planlagt lading eller fra app lenger, med mindre dette gjøres rett etter man har parkert. Dersom jeg stiller inn planlagt tid, f.eks kl 00:00, eller jeg forsøker å manuelt starte lading via appen så står det bare "starting to charge momentarily" i appen ganske lenge, før det blir rødt lys på ladeluke og "charging stopped".
Jeg kan noen ganger høre noen klikkelyder fra bilen i det den forsøker å sette igang ladingen. Dersom jeg nå tar laderen ut av kontakten og setter den inn igjen så begynner den å lade med en gang. Det er altså kun å aktivere den elektronisk som ikke funker, verken via planlegger eller app. Dette fungerte helt fint før oppdatering 36.2.1...

Det kan virke som om problemet oppstår dersom bilen har vært i sleep mode i mellomtiden, eller om det er kaldt nok til at batteriforvarming må aktiveres før lading?

2. Har også hatt problemer med at førersetet av og til går automatisk helt frem, og at ryggen også bøyer seg helt frem automatisk når man åpner døren.. Dermed blir det umulig å sette seg inn. Uavhengig av hvilken profil som er valgt. Det hjelper ikke å stille inn setet på nytt og lagre profilen, neste gang døren åpnes skjer det samme. Hjelper å "restarte" bilen av og til. Dette skjedde heller aldri før oppdatering 36.2.1. Har nå lagt inn 36.2.2 men ingen forbedring.

3. Har også hatt en del "lugging" i displayet som viser trafikken osv. Det ser ut til å fryse i flere sekunder, før det så fortsetter. Dette skjedde f.eks mens vi kjørte på autopilot for litt siden. Jeg oppdaget at displayet forran rattet hadde frosset, men bilen kjørte fint videre likevel. Ca 10 sekunder senere begynner den å hyle og med melding på hoved-display: "Take over emediately!"..  Skulle akkurat til å ta over da meldingen plutselig forsvant og den fortsatte å kjøre på egen hånd. Da funket plutselig displayet forran rattet igjen også.

Virker som om det er noe som henger seg opp, også henter den seg inn igjen? Kan virke som at å "reboote" bilen jevnlig motvirker dette og gjør displayet mer responsivt.

4. Noen få ganger har jeg opplevd "artifacts" / grønne /gule striper på skjermen, f.eks når jeg skal rygge, men vet ikke om dette har noen sammenheng med det øvrige.

5. Regenereringen "forsvant" så godt som fullstendig etter oppdatering 36.2.1, men denne funker igjen nå etter at jeg la inn 36.2.2

Så da er spørsmålet: Har noen vært borti noe lignende? Jeg har gått og avventet litt fordi det virker som om det meste av dette er bugs som kom etter en software oppdatering, og det er rimelig å anta at en ny oppdatering kan fikse dette. Regenereringen ble f.eks fikset i oppdatering 36.2.2.

Dersom det ikke bedrer seg så må jeg få avtalt en time på verksted, men det hadde vært greit å vite om noen andre har hatt noen lignende problemer, og hva som eventuelt var løsnignen?

Tesla Model S

1000kwh

På generell basis så har det fungert for meg å bare vente det an og se hvordan oppdateringer fungerer. Det har fikses alt av bugs for min del. Men du kan jo ta en sjekk for å se om alt er som det skal være.

Det der med setet hadde vi i en periode, men husker ikke hva det var som var problemet. Har du stillt inn easy entry (noe sånt)? Ganske sikker på at det var en bug, men det er veldig lenge siden dette var en greie. Merkelig.

Motorwatt

Pkt. 1 er det visstnok flere som har. Jeg også...

Teslalita

Har også 2019 100D, hentet i juni. Punkt en har skjedd en gang siden jeg startet å bruke funksjonen hver dag siden den ble lansert.
Står alltid i rangemode, bare korte jobbturer.
Noen ganger grønn stripe midt på skjermen ved rygging, mener første gang den dukka opp var ved siste sf.
Den har rebootet en gang på e18 når jeg satte på blinklyset, men ingen kjøremessige konsekvenser.

jcnorway

Jeg kommer fra en 2017 TMS 75D og fikk nå vår nye 2019 TMS LR (Raven) forrige uke. Det første som jeg la merke til var en helt annen lyd fra front-motoren, spesielt i lave hastigheter (20-50 km/t). Er dette normalt på en Raven? Vanskelig å beskrive lyden, men den er mer fremtredende enn lyden jeg hørte på min 2017 TMS. Helt normalt eller grunn til bekymring..?
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

Contango

Sitat fra: jcnorway på ons 04. des 2019, kl. 09:30
Jeg kommer fra en 2017 TMS 75D og fikk nå vår nye 2019 TMS LR (Raven) forrige uke. Det første som jeg la merke til var en helt annen lyd fra front-motoren, spesielt i lave hastigheter (20-50 km/t). Er dette normalt på en Raven? Vanskelig å beskrive lyden, men den er mer fremtredende enn lyden jeg hørte på min 2017 TMS. Helt normalt eller grunn til bekymring..?
Den har mer «elektrisk lyd» enn forrige uttgave.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

JorEl

Den Raven frontmotoren kommer fra bakmotoren på en fet TM3? Ny og vidunderlig teknologi fra Tesla. Det er vel derfor Raven går lenger og fortere enn "gamle" S100D?
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Bjørn

Men hvorfor må den bråke (hvine) så mye.. høres ut som min gamle 85 2013mod gjorde etter 40000km og driveuniten sang på siste verset..
Har prøvd mod 3, og dem lager ikke denne lyden..!

I tillegg har min (2019 P100DL Raven) hatt en irriterende klukkelyd fra forstillingen på ujevn vei, siden den var ny.. Høres akkurat ut som utslitte stabstaglinker. Men det er selvsagt ikke det.
Prøvde en lånebil av samme modell fra Tesla, den hadde akkurat samme lyden..

Noen flere som har lagt merke til dette..?

Klykken

Min 2015 har også klakkelyd i forstilling. Har klaget på det flere ganger, uten at det har blitt gjort noe med. Vedr hvining så er det elbillyd. Noen lyder eller frekvenser er mer "fremtredende" hos noen enn hos andre, men hør med verksted. Kanskje det kan være noe feil.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Kan forsåvidt kjenne meg igjen i "klukke"-lyd på humpete vinterveier, men dette føler jeg er gjengs på de fleste biler. Har inntrykk av at det kommer fra normale bevegelser i understellet. Jo mykere understell, jo mindre problem er det. Men Tesla har et ganske stivt oppsett. Særlig når man treffer noe hardt og plutselig.

Sense

Jeg har også en slags lett klunkelyd i front som kommer når jeg kjører over små ujevnheter som "vaskebrett" dumper. Tenkte jeg skulle forsøke å lokalisere lyden nærmere før jeg tok den til servicesenteret, men det har vist seg vanskelig, så lenge jeg ikke kan åpne opp platene under.
For meg høres det ut som lyden kommer fra midten av fronten, men jeg ville ikke satset hytta på det i et veddemål. For i medisinen har vi noe som kalles "referert smerte" som hentyder at problemet kan komme fra et annet sted en der symptomet kommer fra.  :laugh:

Muffinman

Den lyden i framenden er en kjent sak på nyere biler, og alle har det visstnok. Skal være noe med støtdempertårnene. Det ryktes at det er kommet oppdaterte deler etter mye om og men, men vet ikke om det stemmer.

Electric Avenue

Ny software versjon 2019.36.4 ble installert i går!  Følte meg ganske sikker på at denne skulle fikse ladeproblemene, men ingen forbedring..   :(

I tillegg har jeg nå fått en ny bug: Jeg får ikke lenger satt vindusviskerene i service position. Får bare håpe jeg ikke trenger å bytte dem med det første. Skulle tørke dem i går men ingenting skjer når jeg setter den i service position. Den flipper over og blir blå, men vindusviskerene rører seg ikke. Restart hjalp ikke..  ::)

Så snart alt funker igjen så tror jeg at jeg må revurdere "advanced" modus på oppdateringer  ;D
Tesla Model S

Elbil2000

Når du trykker service mode på vindusviskerne så er det bare å ta tak i viskerarmen og dra de så langt opp på ruta du vil. Viskermotoren kobles på en måte ut. Når du slår av service mode igjen så går viskerne tilbake dit de skal.
P100D

Mdah

Sitat fra: Electric Avenue på lør 07. des 2019, kl. 13:57
Ny software versjon 2019.36.4 ble installert i går!  Følte meg ganske sikker på at denne skulle fikse ladeproblemene, men ingen forbedring..   :(

I tillegg har jeg nå fått en ny bug: Jeg får ikke lenger satt vindusviskerene i service position. Får bare håpe jeg ikke trenger å bytte dem med det første. Skulle tørke dem i går men ingenting skjer når jeg setter den i service position. Den flipper over og blir blå, men vindusviskerene rører seg ikke. Restart hjalp ikke..  ::)

Så snart alt funker igjen så tror jeg at jeg må revurdere "advanced" modus på oppdateringer  ;D

Du må passe på å skru av viskerne helt til "0" før du setter i service posisjon. Mener å huske de ikke rører seg om viskere står på auto ol.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA