Hurtiglading e-tron kostnader sparing

Startet av Ribers, søn 01. des 2019, kl. 15:54

« forrige - neste »

Ribers

Det er tildels ganske mye å spare på å lade hos ulike aktører. Laget en liten hurtigladekalkulator for å se litt på ladekostnadene.

Å lade hos enkelte kan fort gjøre det dyrere per mil enn dieseldyret, mens hos andre nærmer prisene seg hjemmelading.

Hjemmelading tilsvarer bare 25% av årskostnadene til diesel, mens 50kw-lading hos Bilkraft og Lyse blir 17% dyrere enn dieseldrift.

Lynlading blir lønnsomt for etronere. Med optimal ladefart koster strømmen ca 3,8kr mila, eller 9 600kr i året, om man bare ladet der ved kjørelengde 25 000km/år.

Kan faktisk lynlade i 3-4år hos Cirkle K med den prisen før det ville lønt seg å investere i hjemmelader til 15-20k.

Regner med at konkurransen mellom de enkelte operatørene  kombinert med økt forbrukerbevissthet etterhvert vil utjevne de store prisforskjellene. Kanskje vil vi etterhvert få variabel prising ala dagens drivstoffprising?

Inntil videre blir det i allefall mye å spare på å velge rett operatør. Blir og spennende og se hvor Ionity vil legge seg i prissjiktet her.

2020 E-tron 50 siambeige, leveres januar 2020
2013 Volvo V70

Trond.m

Interessant sammenlikning. Uansett er jeg ikke bekymret for at hurtiglading er litt dyrere enn diesel. Det må jo sees i sammenheng med at de fleste bare har en liten andel hurtiglading. Men samtidig er det greit å vite hvor man skal lade på langturer. Ionity er jo i en særklasse, men introduksjonsprisen er vel slutt når jeg får min e-tron 😢

Ribers

Jeg tenkte også Ionity var i særklasse rimeligst, men med de siste prisene til Cirkle K, blir Ionity bare rimeligst om man lader mer enn 53kwt, altså 82% av E50 kapasitet. Ladekost. er da ca 38kr/100km.

Ved lading av mindre enn 53kwt, lønner det seg og velge Cirkle K. Fortum puster og begge i ryggen på lynladepris med 48kr/100km.

Blir spennende å se hvor Fortum og Cirkle K bygger sine lynladere, da de foreløpig konkurrerer godt på pris med Ionity.
2013 Volvo V70

Electric cars in Norway

Ribers :+1: takk for info. Dette var meget interessant. Blir mye lettere når man ser slike oversikter :+1:

Ribers

For E55 ser regnestykket enda bedre ut når ladingen er priset per minutt. Med ladefart på 150kwt kommer prisen ned mot 28kr/100mil. Årskost ca 7000.

Hadde jeg bodd i nærheten av en Cirkle K/Ionity/ Fortum lynlader, hadde jeg seriøst vurdert å droppe installering av hjemmelader.

20minutt engang i uka på ladestasjon og nesten samme årsprisen som hjemmelading er ikke avskrekkende.
2013 Volvo V70

Ribers

Sitat fra: Electric cars in Norway på søn 01. des 2019, kl. 16:49
Ribers :+1: takk for info. Dette var meget interessant. Blir mye lettere når man ser slike oversikter :+1:

Bare hyggelig;)

holdt på å bli helt svimmel av å holde oversikt over alle regnestykkene, og ville gjerne vite sånn ca hva som lønner seg mest når jeg bruker abrp til å planlegge turer

Så er det greit å vite for oss som forbrukere at vi kanskje kan påvirke prisene med litt selektiv lading;) hvis ikke alle skrur opp da litt redd for at BKK og GK har investert så mye i mange ladestasjoner at de har høye kostnader og hente inn igjen. Men jeg er bare hobbyøkonom...
2013 Volvo V70

elektro

Ionity vil ta 3,20 NOK/minutt fra neste år. Dette forutsetter imidlertid Transit abonnement til 189/mnd. Dermed er spørsmålet hva det vil koste uten abonnement. https://e-tron.charging-service.audi/o/dcs-api/customer/groupIds/47851/tariffs/pdf?locale=nb_NO

Ser at E.On bygger 4 st.(?) ladere ved Mortens kro v. Gjelleråsen, så det blir stadig mer komplisert. Det viktigste for meg fremover er enklest mulig tilgang og autentisering/betaling. Den som har én brikke for alle norske tilbydere får meg som kunde. Eller Plug & Charge naturligvis..

Prisen på hurtiglading utgjør uansett en veldig liten del av kostnadene ved bilholdet.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Sitat fra: elektro på man 02. des 2019, kl. 00:06
Ionity vil ta 3,20 NOK/minutt fra neste år.

kr 3,20 per kWh, ikke per minutt. I så fall blir de desidert dyrest på HPC.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Trond.m

Fint med en sånn oversikt. Ser at prisen på Fortum hurtiglading er relativt høy med ca 8 kr/mil. Det er jo de man må regne med å bruke oftest lå langtur, siden superladere hittil er lite utbygd. Dessuten vil nok også prisen på superladere gå opp, for det er jo ingen mening at superlading er rimeligere enn 50 kW lading.

For å gjøre et lite overslag over hvor lite hurtiglading utgjør på årsbasis, så vil jeg anslå at jeg vil hurtiglade 1500 km pr år av en årlig kjørelengde på 15.000. Med en pris hjemme på 3 kr/mil og 8 kr/mil for hurtiglading vil snittprisen bli kr 3,50 pr mil. Øker andelen hurtiglading til 20 % blir pris pr. mil 4 kr. Det er fortsatt veldig billig for å kjøre en stor SUV 😊

daktari

Vet ikke hva bensin koster i innkjøp (eks. frakt og infrastruktur) for en bensinstasjon, men det er vel høyere enn strømprisen(eks nettleie, effekttariff og infrastruktur)? Det må gjenspeiles i ladeprisene.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Trond.m

Sitat fra: daktari på man 02. des 2019, kl. 09:05
Vet ikke hva bensin koster i innkjøp (eks. frakt og infrastruktur) for en bensinstasjon, men det er vel høyere enn strømprisen(eks nettleie, effekttariff og infrastruktur)? Det må gjenspeiles i ladeprisene.
Det kan ikke sammenliknes. Hvis vi kjøpte all lading på ladestasjoner, så ville nok prisene bli lavere. Men det blir som å spise på restaurant sjelden gang, og da akseptere vi at mat og drikke er flere ganger dyrere enn hjemme.

En elbil legger beslag på en kostbar ladestasjon så lenge at det bare er noen få ganger i døgnet den benyttes. Så vidt jeg vet taper leverandørene på mange ladestasjoner ute i distriktene der vi ønsker at de til ethvert tid er tilgjengelig....og ledige.
Jeg ville for eksempel ikke satset pengene mine på å drifte en ladestasjon langs Fv 40 Kongsberg - Geilo

Men dette er jo en annen diskusjon. Det er billig å kjøpe og kjøre elbil i Norge. Urimelig billig vil mange hevde og jeg må vel si meg enig selv om jeg nyter godt av det 😏

daggad

Sitat fra: Ribers på søn 01. des 2019, kl. 16:50
For E55 ser regnestykket enda bedre ut når ladingen er priset per minutt. Med ladefart på 150kwt kommer prisen ned mot 28kr/100mil. Årskost ca 7000.

Hadde jeg bodd i nærheten av en Cirkle K/Ionity/ Fortum lynlader, hadde jeg seriøst vurdert å droppe installering av hjemmelader.

20minutt engang i uka på ladestasjon og nesten samme årsprisen som hjemmelading er ikke avskrekkende.

Å droppe hjemmelading og kun hurtiglade tror jeg batteriet ikke ville satt veldig pris på.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

gak

Sitat fra: daggad på man 02. des 2019, kl. 19:44
Sitat fra: Ribers på søn 01. des 2019, kl. 16:50

Å droppe hjemmelading og kun hurtiglade tror jeg batteriet ikke ville satt veldig pris på.
Jeg tviler på at batteriet har slike følelser, og du kan hurtiglade så mye du vil uten at batteriet er misfornøyd:)
Polo 2.5

Øyvind.h

Hurtiglading er mye større belastning på batteri enn saktelading. Så ja - det er riktig å si at batteriet er mindre fornøyd med hurtiglading enn saktelading :}
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

elektro

Sitat fra: Orbit på man 02. des 2019, kl. 01:23
Sitat fra: elektro på man 02. des 2019, kl. 00:06
Ionity vil ta 3,20 NOK/minutt fra neste år.

kr 3,20 per kWh, ikke per minutt. I så fall blir de desidert dyrest på HPC.

Ups!! Jaja, hadde håpet minuttpris, eller en kombinasjon, for å få sirkulasjon på stasjonene. Var det ikke noe snakk om at ren kWh pris var ulovlig på et tidspunkt? Uten at jeg kan forklare hvorfor det skulle være det.. :)

Som sagt, spiller det vel ikke så stor rolle når man har en bil som koster så mye, om det koster 100 kroner eller 200 kroner de få gangene man hurtiglader? Regn heller på totalkostnaden på bilen, med verditap, forsikring, vedlikehold og alle utgifter- og gråt. ::)

Hvor mye hurtiglader folk egentlig elbiler med store batterier? Altså, egentlig. Husker jeg ble overrasket da jeg begynte å se i loggene på Teslafi da vi hadde Model S 75D. Vi hurtigladet bare 1-2 ganger i mnd, selv om det var gratis, med en kjørelengde på 30.000 km/år.

Står ved at det viktigste er at ladingen er tilgjengelig når du trenger det, og er rask og lett å bruke. Det er som regel ikke aktuelt å la prisen avgjøre valg av ladested, det er nok styr som det er. I alle fall når man har med passasjerer og ønsker å gjøre det så smidig som mulig. ;)

Uansett, takk oversikten @Ribers, den var fin. Det som henger i en tynn tråd for min del er kanskje Audi Charging Service Transit abonnementet til 189/mnd. etter gratisperioden, litt avhengig av hva prisen blir for å lade på Ionity uten, hvordan utbyggingen blir og om Plug & Charge vil fungere uten.. Finnes det en brikke som dekker alle ovennevnte selskapene, inkludert E.On?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA