Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

62 kWh battery installed and working in old Leaf

Startet av Desti, søndag 01. desember 2019, klokken 02:47

« forrige - neste »

leafnor

Her er hjemmesidens link til modulen: https://ve.simonandre.ca/leaf-2/
Pris for en modul: 1000$ US

Virker veldig enkelt. Auto-Programmere modulen i OBD port før man tar ut gamle batteriet, og setter i det nye med den modulen i mellom på CAN-bus, og en har "nytt" batteri.
For Gen 1 (2011-12) anbefales maks 40 kWh batteri. For 2013 og opp kan 62 kwh monteres.
Siden et 62 batteri bygger mer i høyden og vil stikke ned vil det vises godt at det ikke er original, og kanskje skape trøbbbel i EU-kontroll.
Et 40 kWh batteri koster ca 65.000 fra høgger for vraket Leaf, og modulen 10000. Blir da 75000. Så må man ha slike overgangskabler på Gen 1, vet ikke hva de koster. Si 5000,- Før jobbkost, 80.000,-
Hvor nyttig det er vet jeg ikke, men foreløpig er jo min Gen1 praktisk sett like god som ny bort sett fra batteriet, så ville praktisk sett fint levd i 10 år til med nytt 40 batteri. Men da er jeg blitt pensjonist  :'( og vil sikkert ikke krype ned i en leaf med krakker som seter.
Artig det er mulig, men ikke spesielt lønnsomt med mindre man er gnien.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

offpist

Jeg har kjøpt et 40KWH batteri, og bestilt modulen fra Simon Andre.
Skal oppdater her hvordan det går..  Bilen er en 2014 model Tekna.

Så lenge man kan dokumentere at batteriet skal tilbake i en bil kan man kjøpe det uten MVA hos huggerne.
Batteri prisene spriker fælt, og jeg syns enkelte overpriser seg noe, men det er klart at det er flere kjøpere på 40kwh og 62kwh batteriet enn det er batterier for salg, så da blir det slik.
Skal ikke si hva jeg betalte men det var adskillig lavere enn de 65K antydet over.
Samt jeg regner med å få igjen 25K for mitt Gen2 24kwh batteri.

For meg er det både et morsomt prosjekt, det gir også bilen økt bruksverdi.
Salgsverdien på bilen vil naturlig nok også stige men neppe så mye mer enn invisteringen.
Vil nok gå noen uker før alt er på plass, sikter mot installasjon i siste halvdel av februar.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Dala

Hej, för någon som letar efter ett billigare alternativ, så säljer jag CAN-bryggor från Finland. Har konverterat 3st bilar till 62kWh med denna metod.

dalasevrepair.fi/can-bridges/

-Dala

Bjørn Bråtveit

Hei Offpist

Kan du fortelle litt meir om korleis det gjekk med konvertering.
arbeidstid, rekkevidde, pris ?

Mvh Bjørn

leafnor

Sitat fra: Bjørn Bråtveit på søndag 21. mars 2021, klokken 13:07
Hei Offpist

Kan du fortelle litt meir om korleis det gjekk med konvertering.
arbeidstid, rekkevidde, pris ?

Mvh Bjørn
Gå til denne tråden, og du ser hvordan deg gikk: https://elbilforum.no/index.php?topic=50291.30
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)


Dala

Har nu 7st kunder med 62kWh batterier, såhär kan det se ut:


oddhap

Hadde vært fint om noen tilbydde samme oppgradering i Norge. Blir nok salg på min leaf snart ettersom rekkevidden ikke lenger holder til mitt bruk.
Leaf 2012 168k km (mistet 2 streker)
VW Polo 2003 (Ventebil)
Opel Corsa-E 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA