Bilen min skrur seg av når jeg åpner døren.

Startet av SpringYard, fredag 29. november 2019, klokken 12:26

« forrige - neste »

SpringYard

Hei!

Jeg er helt ny med elbil. Har kun hatt den i et par uker.
Vel, som mange pleier å gjøre, så er jeg vant med å la bilen stå på 'tomgang' mens jeg feks skraper rutene/ henter barna og skal legge ranslene bak osv.
Men Jaguaren slår seg av straks jeg åpner døren.
Er det noen innstillinger eller noe som gjør at bilen ikke slår seg av når man går ut av bilen?  :)

JorgenM

Sett giret i N og sett på håndbremsen så slår den seg ikke av :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Frank_M

Merk; du har TO forskjellige parkeringsbremser! Bruker du den ved girknappene så slår bilen seg av når du åpner døra. Bruker du den mellom rattet og døra så vil bilen ikke slå seg av.
--
2018 Jaguar I-pace HSE

RayBomb

Sitat fra: Frank_M på fredag 29. november 2019, klokken 13:16
Merk; du har TO forskjellige parkeringsbremser! Bruker du den ved girknappene så slår bilen seg av når du åpner døra. Bruker du den mellom rattet og døra så vil bilen ikke slå seg av.
Dette er essensielt
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

SpringYard

Hmmm.. har jeg to parkeringsbremser? Jeg er ikke ved bilen for øyeblikket, men det skal jeg sjekke i morgen.
Fant også ut at ved å sette bilen i N, så fikk jeg ikke åpnet bagasjerommet 🤔

Frank_M

Sitat fra: SpringYard på fredag 29. november 2019, klokken 23:01

Hmmm.. har jeg to parkeringsbremser? Jeg er ikke ved bilen for øyeblikket, men det skal jeg sjekke i morgen.

Du får ikke åpnet utenfra, men kun via knappen ved døra (rett under p-bremsen) Litt snodig, men er kanskje for å hindre at noen kan åpne det uten sjåførens viten når man stopper ved kryss etc.
--
2018 Jaguar I-pace HSE

Ingeniøren

Det hadde ikke jeg fått meg meg heller men det er vel samme bremsen bare litt forskjellig funksjon ?

Men må man slå av å på håndbrekk med denne knappen og ikke den automatiske, så kan man vel like godt skru av bilen slik jeg gjør når jeg må ut å åpne garasjeporten (ja jeg vil ha litt mosjon ved å åpne og lukke denne.... :)) ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Frank_M

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 30. november 2019, klokken 09:00

Det hadde ikke jeg fått meg meg heller men det er vel samme bremsen bare litt forskjellig funksjon ?

Men må man slå av å på håndbrekk med denne knappen og ikke den automatiske, så kan man vel like godt skru av bilen slik jeg gjør når jeg må ut å åpne garasjeporten (ja jeg vil ha litt mosjon ved å åpne og lukke denne.... :)) ?

Den løser ut automatisk om det er det du lurer på. Litt enklere ☺️
--
2018 Jaguar I-pace HSE

SpringYard

Sitat fra: Frank_M på lørdag 30. november 2019, klokken 08:35
Sitat fra: SpringYard på fredag 29. november 2019, klokken 23:01

Du får ikke åpnet utenfra, men kun via knappen ved døra (rett under p-bremsen) Litt snodig, men er kanskje for å hindre at noen kan åpne det uten sjåførens viten når man stopper ved kryss etc.

Takk!  :)

Vannkraft

Sitat fra: JorgenM på fredag 29. november 2019, klokken 12:42
Sett giret i N og sett på håndbremsen så slår den seg ikke av :)

Spennende - er det noen som har erfaring med hvor lenge den holder seg i slik "modus"?
Må nøkkelen være i bilen?

Dette skal jeg teste - har en plan

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 30. november 2019, klokken 09:00

Det er to "bremser", en bremse på bakhjulene og en lås på motoren, sistnevnte aktiveres ikke i fart.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Stikkkontakt

Åpne døren når bilen står i gir så slår den seg ikke av. Beveger seg heller ikke. Sett deg inn, ta på setebelte , trykk på wattpedalen og bilen kjører.

Ingeniøren

Når jeg starter bilen om morgenen og kjører ut av garasjen, kan jeg sette den i park og gå ut av bilen for f. eks lukke garasjen eller legger ting i bilen slik trådstarter efterlyser, uten at den skrur seg av. Gjør jeg det samme når jeg kommer hjem så slår den seg av.

Bare min som er slik da ? Kan det ha noe å gjøre med at jeg har slått inn speilene permanent med dobbelttrykk, når den står i garasjen ? Slår ut speilene først når jeg har lukket porten ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

JorgenM

Stemmer at den er slik ja, er vel et visst antall minutter etter start.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA