Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bilen min skrur seg av når jeg åpner døren.

Startet av SpringYard, fredag 29. november 2019, klokken 12:26

« forrige - neste »

Eyvind Bernhardsen

Det er basert på sikkerhetsbeltet. Bilen skrur seg av hvis du tar av sikkerhetsbeltet og åpner døren mens bilen står i park; hvis du ikke har tatt på sikkerhetsbeltet ennå så vil den heller ikke skru seg av.

fantonsen

Sitat fra: Eyvind Bernhardsen på tirsdag 01. desember 2020, klokken 09:02
Det er basert på sikkerhetsbeltet. Bilen skrur seg av hvis du tar av sikkerhetsbeltet og åpner døren mens bilen står i park; hvis du ikke har tatt på sikkerhetsbeltet ennå så vil den heller ikke skru seg av.

Eller som det står i bruksanvisningen:

For å forhindre at bilen utilsiktet forlates i kjørbar stand, registrerer systemet for utstigning for fører at føreren stiger ut av bilen. Systemet slår av bilen automatisk når parkering (P) er valgt og alle de følgende forholdene foreligger:

  • Førerens setebelte er ikke festet.
  • Førerdøren er åpen.
  • Gass- og bremsepedalene er sluppet ut.
https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2019/T32876/29953_no_NOR/proc/G2163402

Denne regelen gjelder ikke dersom bilen står i D, N eller R, og derfor fungerer de overnevnte forslagene.

Jeg er selv i det siste begynt å gjøre det på den enkleste måten ved å la bilen stå i D, og bare gå ut av bilen, men venter da alltid et sekund til jeg hører at brekket går på før jeg tør gå ut, og da kun en meter eller to bort for å sjekke postkassen eller lignende. Trenger da kun å trykke på bremsen, og så "gassen" igjen, og så går bilen velvillig videre hver gang.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S20C_20.43.1-618886 | Telematics: 18.2 | BECS: BP-AAE-BC-AC-BE

Ingeniøren

#17
Ok, takk for info. Stemmer bra for meg da belte ikke er på ut av garasjen... Da kan man og rygge med døra på klem, så lenge belter er på slik jeg ofte gjorde med i3'n og fungerer fint på Jaggen ser jeg. Videre slipper man å løpe etter bilen om man en gang glemmer seg og hopper ut  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA