Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Tesla-montør" anbefaler Cenika Centech

Startet av kodax, tirsdag 26. november 2019, klokken 09:50

« forrige - neste »

kodax

Mor skal få installert ny lader, og jeg vil gjerne at hun ikke blir lurt:)
Denne skal monteres på en vegg på en felles parkeringsplass, og må derfor være låsbar. Videre skal det trekkes utvendig kabel ca 30 meter fra sikringsskap (skapet er montert ute, så altså ingen gjennomføringer). I skapet må det monteres sikring og måler, der det må gjøres noe om for å få plass til dette. Sikringen må være 16A, og det er nok ikke plass til B-vern.
Hun har mottatt et tilbud fra en av de anbefalte Tesla-montørene (i Oslo) på ca. 3500,- for "ekstra kabelstrekk m/arbeid", 14000,- for "ladepakke elvil 1-fas, 16A, m/veggarbeid", og 1500,- for "måler for kurs elbil". Dvs totalt 19000,-.
Det er selvfølgelig litt vanskelig å vite hvor mye jobb elektrikeren mener dette er, men virker dette innafor eller burde hun vurdere annen ladeboks eller installatør?
(Montør sa visstnok at dette var boksen de solgte til de fleste med Tesla. Jeg tenker fort at dette er boksen de tjener best på, men det behøver jo ikke være tilfelle.)

Ekstraspørsmål: 30 meter 16A, da holder det vel med 2,5kvadrat kabel, eller hvor lang kan den være? (Hva er maks lengde for 16A på 2,5 kvadrat?) Det er vel uansett ikke snakk om de store kabel- og letti-utgiftene..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Muffinman

#1
Et kjapt google-søk forteller meg at mange mener denne boksen er overpriset. Man får vel bokser med mye mer funksjonalitet (smartfunksjoner/wifi etc) til lavere pris.

Men jeg kjenner ikke til boksen selv. Etter hva jeg kan se virker det som en "dum" enfaseboks til dobbel pris av de billigste på markedet.

EDIT: Et lite hjertesukk, som får stå for min egen regning. Jeg har inntrykk av at veldig mange elektrofirma som etterhvert har våknet og har fått elbillading i porteføljen ofte selger utdaterte og overprisede bokser med dårlig design.

kodax

Ja, jeg ville jo tenke at feks en Eeasee er en mer moderne boks. Tilgangen kan jo styres vha en rfid-brikke, lade-kabelen (som eventuelt må kjøpes i tillegg) kan jo låses fast, den har innebygget strøm-måler, pluss at den har app, kan bruke 3-fase, kan brukes opp til 32A m.m. Allikevel er jeg ikke sikker på at det en bedre ladestasjon for mor. Hvis den andre er mer robust, så dekker jo kanskje den uansett behovet hennes bedre..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

I dag ville jeg ikke vurdert noe annet enn TWC, Easee og Ecolite. Alle tre er godt priset og har stor fleksibilitet. TWC er uten jfb, men har fastmontert kabel og desidert best pris.

kodax

Er det noen andre fordeler med TWC med unntak av knappen for å åpne ladeluke/avslutte lading? (Mor har en TM3).

TWC kan vel ikke låses på noen måte, så med den må hun få den montert i et skap, samt få montert jordfeilbryter og måler, så tipper Easee nok uansett er bedre for henne..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Vesel

#5
Ved 16 A lading vil elektrikeren nok legge opp 20 A kurs og 4 mm^2 kabel.

Jeg ville sjekket ut dette tilbudet fra CK, som jeg synes er mye bedre. Blir 17140 kr ved 30 m strekk ved 1-fase 32 A-dimensjon på kabelen, siden bare 15 m er inkludert i prisen til 13990. Dersom hun ikke har type 2-kabel fra før må hun kjøpe det også da. Koster fra ca 1000 kr for for en ny en på Finn.

Easee tror jeg er en av de mest populære og aller best utstyrte laderne på markedet, med lastbalansering og fjernstyring, i tillegg til å være en av de designmessig lekreste. I motsetning til Cenika-en som er omtrent så basic som du får den. I tillegg er installasjonen fra CK i utgangspunktet dimensjonert for 32 A-lading. Siden hun ikke kan lade med mer enn 16 A ville jeg personlig ihvertfall bare bedt elektrikeren om å legge full dimensjon på installasjonen, men at ladeboksen stilles inn til max 16 A. Da er installasjonen lett og billig å endre ved et senere tidspunkt. Dersom det er god sjans for at nettet oppgraderes til trefase (TN) i løpet av de neste 20 årene, så ville jeg også betalt 750 kr mer for at vedkommende la opp 3-fase 32 A-kabel istedet, og sikringen også dersom det er plass til det og det er tillatt.

Men hvorfor max 16 A? Dersom hovedsikringen er på bare 32 A så kan dette muligens løses med lastbalansering. Jeg har ikke noe greie på det der, så overlater til noen andre å forklare hvordan det ville fungert.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

kodax

Hvordan er det med app til Easee? Må man ha Circle-K eller Tibber, eller kommer Easee med sin egen app (slik at mor kan vise fram strømforbruket)? Circle-K har vel en abonnementspris, og sier man opp den, så får man vel ikke lenger bruke appen?
Og ser at boksen bruker e-sim. Hvis man ikke har boksen gjennom Circle-K/Tibber, må man vel legge inn dette selv? Er det bare å bestille (hvis telefonselskapet man bruker leverer det), og så programmere det inn i boksen? (Mor har ikke wan der boksen skal settes opp.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

turfsurf

Sitat fra: gr på tirsdag 26. november 2019, klokken 11:13
I dag ville jeg ikke vurdert noe annet enn TWC, Easee og Ecolite. Alle tre er godt priset og har stor fleksibilitet. TWC er uten jfb, men har fastmontert kabel og desidert best pris.
Tja, jeg ville også tatt med 3D Zappi, hvor du har veldig mye funksjonalitet til en god pris, og kan velge mellom fast kabel og ikke. Jeg har selv TWC og Easee i garasjen, men vurderer Zappi på hytta.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vesel

Sitat fra: kodax på tirsdag 26. november 2019, klokken 12:58
Hvordan er det med app til Easee? Må man ha Circle-K eller Tibber, eller kommer Easee med sin egen app (slik at mor kan vise fram strømforbruket)? Circle-K har vel en abonnementspris, og sier man opp den, så får man vel ikke lenger bruke appen?
Det er nok Easees egen app. Det er jo ikke bare CK som selger denne ladeboksen. CK og Tibber har sikkert egne apper for det som er relevant for deres tilknytning til ladinga. Dette er jo en ladeboks med god toveis kommunikasjon med tredjeparter (API).

Selv om det er en ok pris, er jeg ikke spes interessert i å betale 468 kr året for tilkobling, så jeg hadde brukt en wifi-rekkeviddeutvider for at wifi skulle nå helt ut til ladeboksen.

SitatOg ser at boksen bruker e-sim. Hvis man ikke har boksen gjennom Circle-K/Tibber, må man vel legge inn dette selv? Er det bare å bestille (hvis telefonselskapet man bruker leverer det), og så programmere det inn i boksen? (Mor har ikke wan der boksen skal settes opp.)
E-SIM har jeg ikke noe greie på, men jeg vet at telefonselskapene ihvertfall pleier tilby tvilling-SIM til ca 30 kr måneden.

Jeg har ikke denne ladeboksen selv altså, så har begrenset med kunnskap. Men hadde jeg ikke hatt en TWC og diverse installasjonsmateriell liggende allerede, så er det dette tilbudet jeg hadde slått til på.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Øggen

Sitat fra: kodax på tirsdag 26. november 2019, klokken 09:50
Mor skal få installert ny lader, og jeg vil gjerne at hun ikke blir lurt:)
Denne skal monteres på en vegg på en felles parkeringsplass, og må derfor være låsbar. Videre skal det trekkes utvendig kabel ca 30 meter fra sikringsskap (skapet er montert ute, så altså ingen gjennomføringer). I skapet må det monteres sikring og måler, der det må gjøres noe om for å få plass til dette. Sikringen må være 16A, og det er nok ikke plass til B-vern.
Hun har mottatt et tilbud fra en av de anbefalte Tesla-montørene (i Oslo) på ca. 3500,- for "ekstra kabelstrekk m/arbeid", 14000,- for "ladepakke elvil 1-fas, 16A, m/veggarbeid", og 1500,- for "måler for kurs elbil". Dvs totalt 19000,-.
Det er selvfølgelig litt vanskelig å vite hvor mye jobb elektrikeren mener dette er, men virker dette innafor eller burde hun vurdere annen ladeboks eller installatør?
(Montør sa visstnok at dette var boksen de solgte til de fleste med Tesla. Jeg tenker fort at dette er boksen de tjener best på, men det behøver jo ikke være tilfelle.)

Ekstraspørsmål: 30 meter 16A, da holder det vel med 2,5kvadrat kabel, eller hvor lang kan den være? (Hva er maks lengde for 16A på 2,5 kvadrat?) Det er vel uansett ikke snakk om de store kabel- og letti-utgiftene..

Om du uansett vil hjelpe mor di, så send heller ei melding til Jens Kr. Kirkebø på forumet her, eller ladespesialisten.no. han selge ladeboks, kabla og alt du treng til en langt billigare pris, og så fær du elektrikaren bere til å køble det opp. Sparte mange tusen på det sjøl, men så e no ej sunnmøring då😉
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Muffinman

Nåvel. Nordmøringer liker ikke å ødsle med penger de heller  8)

geear

Sitat fra: kodax på tirsdag 26. november 2019, klokken 12:35
Er det noen andre fordeler med TWC med unntak av knappen for å åpne ladeluke/avslutte lading? (Mor har en TM3).

TWC kan vel ikke låses på noen måte, så med den må hun få den montert i et skap, samt få montert jordfeilbryter og måler, så tipper Easee nok uansett er bedre for henne..
Pris, fastmontert kabel med åpne/lukke-knapp, og at den softwareoppgraderes eller fjerndiagnostiseres via en tilkoblet Tesla. Altså åpenbart størst fordeler om man faktisk har Tesla, men ikke uaktuell uten heller, på grunn av pris. De fleste andre ladere som har tilsvarende fleksibilitet koster 6500-7000,- pluss en kabel til 1500-2000,-, så da er det flere tusenlapper ekstra.

Men såklart, har man rett og slett utfordring med at noen finner på å koble til veggladeren din så må man ha en løsning for deaktivering (for min del hadde jeg nok heller flyttet  :P). Foreløpig har den også en "ulempe" med TM3 i at den ikke støtter full 3-fas 16 A (11 kW) dersom man har IT-nett (230 V) slik Easee og Ecolite gjør. Model 3 er foreløpig eneste bil på markedet som støtter dette.

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 26. november 2019, klokken 13:20
Tja, jeg ville også tatt med 3D Zappi, hvor du har veldig mye funksjonalitet til en god pris, og kan velge mellom fast kabel og ikke. Jeg har selv TWC og Easee i garasjen, men vurderer Zappi på hytta.
Hvis 3D Zappi betyr at den har kommet med 3-fas nå, så er jeg helt enig, Zappi fremstod helt knall på alt utenom at den kun støttet 1-fas. For min del er det så viktig punkt at det gjorde den helt uaktuell.

Vesel

#12
Det er vel ingen som går og kobler seg til fremmedes private hjemmeladere? Med mindre den da står på et offentlig og tilgjengelig sted, hvor det kan være i tvil hvem det er som eier og drifter den. Uansett kan hun ta sikringen når hun reiser bort over lengre tid, og helst da låse skapet om det er mulig.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

kodax

Sitat fra: Øggen på tirsdag 26. november 2019, klokken 14:57
Om du uansett vil hjelpe mor di, så send heller ei melding til Jens Kr. Kirkebø på forumet her, eller ladespesialisten.no. han selge ladeboks, kabla og alt du treng til en langt billigare pris, og så fær du elektrikaren bere til å køble det opp. Sparte mange tusen på det sjøl, men så e no ej sunnmøring då😉
Selskapet som har kommet med tilbudet, selger også Easee, og mor vil nok helst sette alt bort, men når jeg selv skal ha ladeboks så er nok den metoden nærliggende :)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

kodax

Sitat fra: Vesel på tirsdag 26. november 2019, klokken 15:51
Det er vel ingen som går og kobler seg til fremmedes private hjemmeladere? Med mindre den da står på et offentlig og tilgjengelig sted, hvor det kan være i tvil hvem det er som eier og drifter den. Uansett kan hun ta sikringen når hun reiser bort over lengre tid, og helst da låse skapet om det er mulig.
Plassen hennes er på en felles-parkeringsplass til sameiet, og som også ligger ved siden av en barnehage, så det er nok fort gjort at andre beboere, gjester, barnehageforeldre, ansatte osv kan finne på å tro at den er til fri benyttelse. (Selv om hun må merke den så andre ikke bruker den selv om det ikke er for ladingen sin skyld.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA