Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Tesla-montør" anbefaler Cenika Centech

Startet av kodax, tirsdag 26. november 2019, klokken 09:50

« forrige - neste »

Muffinman

Det er jo bare gull. Håper det blir støtte for utkobling av smartplugger på dette også.

fredag

Sitat fra: kodax på tirsdag 26. november 2019, klokken 12:35
Er det noen andre fordeler med TWC med unntak av knappen for å åpne ladeluke/avslutte lading? (Mor har en TM3).

TWC kan hackes slik at den låses til chassinummeret til en enkelt Tesla.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på fredag 29. november 2019, klokken 23:45
Det er jo bare gull. Håper det blir støtte for utkobling av smartplugger på dette også.
Tibber har ett streaming graphql API for Pulse (bl.a), så det er ganske enkelt å hente ut data til integrering med andre løsninger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GL1

Sitat fra: kodax på tirsdag 26. november 2019, klokken 10:22
Ja, jeg ville jo tenke at feks en Eeasee er en mer moderne boks. Tilgangen kan jo styres vha en rfid-brikke, lade-kabelen (som eventuelt må kjøpes i tillegg) kan jo låses fast, den har innebygget strøm-måler, pluss at den har app, kan bruke 3-fase, kan brukes opp til 32A m.m. Allikevel er jeg ikke sikker på at det en bedre ladestasjon for mor. Hvis den andre er mer robust, så dekker jo kanskje den uansett behovet hennes bedre..
Nå er det vel kun Easee Charge som har de egenskapene du nevner, og den koster nesten dobbelt så mye som Easee Home?
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

geear

Sitat fra: fredag på søndag 01. desember 2019, klokken 21:02
Sitat fra: kodax på tirsdag 26. november 2019, klokken 12:35
Er det noen andre fordeler med TWC med unntak av knappen for å åpne ladeluke/avslutte lading? (Mor har en TM3).

TWC kan hackes slik at den låses til chassinummeret til en enkelt Tesla.
Synd de ikke har tatt TWC til et nytt nivå med å legge inn en konfigurasjonsside enten i tilkoblet bil (med kode), eller via mobil/nett (via bil). Burde vært mulig uten store endringer.. eller kanskje kun software..

Hvis Easee allerede har mulighet til å lese ID-nummer på bil, så er det sikkert bare en softwareendring for å få lagt inn mulighet for begrensninger der også. Tibber er helt topp på software, på chat får du snakke med de som sitter med dette, og de svarer tidlig og sent. Jeg ga de innspill på endringer til Pulse, og 2-3 uker senere var softwaren endret.  :+1:

kodax

#35
Sitat fra: GL1 på søndag 01. desember 2019, klokken 23:03
Sitat fra: kodax på tirsdag 26. november 2019, klokken 10:22
Ja, jeg ville jo tenke at feks en Eeasee er en mer moderne boks. Tilgangen kan jo styres vha en rfid-brikke, lade-kabelen (som eventuelt må kjøpes i tillegg) kan jo låses fast, den har innebygget strøm-måler, pluss at den har app, kan bruke 3-fase, kan brukes opp til 32A m.m. Allikevel er jeg ikke sikker på at det en bedre ladestasjon for mor. Hvis den andre er mer robust, så dekker jo kanskje den uansett behovet hennes bedre..
Nå er det vel kun Easee Charge som har de egenskapene du nevner, og den koster nesten dobbelt så mye som Easee Home?
Er du sikker på det? Hvor står det?
I manualen kan jeg ikke se at rfid, strømmåler og 1/3-fase/32A bare gjelder Charge: https://easee.no/manualer/Brukerguide_v2.07_NO_D.pdf
Og her står det at den kan låses for andre, og også at kabel kan låses permanent fast i boksen (men at "Noen typer ladekabler krever en bil tilkoblet for at dette skal virke"): https://easee.no/support/private/
Og på feks. elbilgrossisten sin hjemmeside står det at rfid brukes på Home: https://www.elbilgrossisten.no/products/easee-home
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

GL1

Sitat fra: kodax på mandag 02. desember 2019, klokken 10:05
Sitat fra: GL1 på søndag 01. desember 2019, klokken 23:03
Sitat fra: kodax på tirsdag 26. november 2019, klokken 10:22

Nå er det vel kun Easee Charge som har de egenskapene du nevner, og den koster nesten dobbelt så mye som Easee Home?
Er du sikker på det? Hvor står det?


Er ikke sikker, derfor spørsmålstegnet. Men inne på easee.no kan man trykke på Home eller Charge, og det er kun under Charge at Rfid og innebygget måler er nevnt. Regnet da med at disse funksjonene tilhørte kun den dyre typen.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

kodax

Neida, og jeg fikk raskt svar fra Easee på spørsmål ang låsing av ladekabel og eSim. De bekreftet at alle kabler kan settes til å alltid være låst til boksen (det med at man trengte bil tilkoblet gjelder bare noen kabler, og bare første gang man setter opp), samt at eSim følger med og kobler seg automatisk opp mot Easse cloud så sant det er mobildekning.

Mor spurte elektrikeren om hun heller kunne få Easee (de selger begge, og Easee litt billigere). Hun fikk svar om at ja, men "Ladepakken som er utgangspunktet for prisen er med Centech lader og dermed meget gunstig priset. Du kan selvfølgelig få Easee lader istedet. Tillegg kr 1500 inkl.mva for Easee lader."
Gunstig my ass, men de tjener vel ikke like mye på Easee, så det er vel grunnen til at de vil ha 15500,- med montering (pluss de andre ekstrakostnadene nevnt innledningsvis). Andre selger jo boks med standard installering til endel lavere, men ikke overraskende er det dyrere her på Nordstrand:)
Jeg foreslo at jeg heller bestilte boksen (til drøyt 7000,-) og fikk tak i elektriker, eller bestilte en pakke fra noen andre, men mor hadde ikke lyst til å risikere at det tok lengre tid før hun fikk det på plass og hadde heller ikke lyst til å betale 1500,- mer, så da blir det en overpriset simpel Centech som sikkert både hun og elektriker blir fornøyd med:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jchalvorsen

Kan bekrefte at låsing av ladekabel på Easee fungerer med blå kabel som fulgte vår model X i alle fall. Jeg kan også lese av forbruk direkte i tibber-appen. Så vidt jeg kunne se var det støtte for RFid også, men det trengtes ikke hos oss.

Tips for å få billigere Easee er å kjøpe gjennom Elbilforeningen (gjennom Tibber). Har du tibber henvisningskode får du også 500,- ekstra i avslag. Jeg betalte 6000 for Easee og ca det samme for montering, så vesentlig rimeligere enn pakkene til ca 15k. Jeg hadde dog lagt ferdig trekkerør på forhånd, med lengde på ca 10 meter.

geear

Er det noe TWC gjør som Easee ikke gjør?

Hva med Ecolite? Den kan iallfall ladestrøm styres forholdsvis enkelt med smarthusrele. Er noe lignende mulig på Easee?

Handyman

Sitat fra: gr på tirsdag 03. desember 2019, klokken 22:15
Er det noe TWC gjør som Easee ikke gjør?

Hva med Ecolite? Den kan iallfall ladestrøm styres forholdsvis enkelt med smarthusrele. Er noe lignende mulig på Easee?
Den store fordelen med TWC (og UMC) er knappen på støpselet som løser ut ladekabelen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Det kan man også få med andre Type 2-ladere ved å kjøpe den Evchargeking-kabelen, man da koster det fra 3000,- og oppover, dvs kanskje det samme som du må betale ekstra for ved montering B-vern ved valg av en TWC.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

#42
Sitat fra: kodax på onsdag 04. desember 2019, klokken 11:07
Det kan man også få med andre Type 2-ladere ved å kjøpe den Evchargeking-kabelen, man da koster det fra 3000,- og oppover, dvs kanskje det samme som du må betale ekstra for ved montering B-vern ved valg av en TWC.
Er klar over det, men har sett påstander om at den bare kan åpne ladeluka, og ikke frigjøre kabelen.
Om det stemmer er det i så fall lite hjelp.
EDIT: ser at leverandøren sier at den også frigjør kabelen, så da bør det stemme.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Ja, akkurat det med kabelen er jeg klar over. Jeg har to stk nye TWC signature liggende, så er litt i tenkeboksen på om jeg skal gå for de eller noe annet.

Vedr. opplåsing går jeg ut fra at nøkkelen må være i nærheten, men det gjelder vel med TWC også? For Model 3 sin del så vil det si at du enten må ha lagt kortet på dørstolpen eller ha mobil i nærheten...

Handyman

Sitat fra: gr på onsdag 04. desember 2019, klokken 16:08
Ja, akkurat det med kabelen er jeg klar over. Jeg har to stk nye TWC signature liggende, så er litt i tenkeboksen på om jeg skal gå for de eller noe annet.

Vedr. opplåsing går jeg ut fra at nøkkelen må være i nærheten, men det gjelder vel med TWC også? For Model 3 sin del så vil det si at du enten må ha lagt kortet på dørstolpen eller ha mobil i nærheten...
Har sjelden med meg kortet, og har bare mobilen i lomma. Bare å trykke på knappen og dra ut kabelen :)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA