Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vekt - B-lappen eller C1?

Startet av n0rpan, lørdag 23. november 2019, klokken 21:36

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Pewan på tirsdag 03. desember 2019, klokken 17:06
Altså vises det til tilhengerens totalvekt, ikke bilens totalvekt?
Men dette handler da om E delen av førerkortet. Med klasse B kan man kun føre biler med tillatt totalvekt på 3500kg.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

slem

Jeg sliter med å forstå hvordan Cybertruck skal kunne bli praktisk kjørbar med B-sertifikat - da særlig tri-motor varianten. At CT skal veie like mye som en F-150 virker nesten utopisk. Hvis vi sammenligner Cybertruck med Model X, som allerede veier 2500 kg uten sjåfør:

CT har 60-100% større batteri
CT har "alt for tykt" stål vs. en normalt dimensjonert aluminiumskarosseri
CT er 20% lengre (og høyere)

Dette burde vel øke vekten med noe i området 500-1000 kg, og jeg ser ikke helt hvordan alt dette kan spares inn. Det å slippe måkevingedørene redder kanskje 100 kg?

Pewan


tss_trd

Fra kjøretøyforskriften:
Eieren kan søke om endring av tillatt totalvekt for kjøretøy i gruppe M, N og O med største totalvekt under 7 500 kg.
-Tillatt totalvekt kan ikke være høyere enn største totalvekt oppgitt av fabrikant.
-Tillatt totalvekt kan ikke settes lavere enn det som er nødvendig med tanke på antall sitteplasser og krav til nyttelast for kjøretøykategorien det søkes godkjenning for. Antall sitteplasser kan endres som følge av vektendringen.

Så med 6 sitteplasser a 75 kg er vi på 450 kg + krav til nyttelast (er det ca 70 kg det kreves?) Sum 520 kg. Som andre har vært inne på her; er egenvekten på bilen mer enn 2980 kg vil vi nok slite med å få den klasset som personbil.

På tri-motor er vel batteriet nærmere 200 kWh. Med tre motorer og tre omformere mm., er den utvilsomt godt over 3 tonn. Håpet er vel i så fall dual motor. Singel-motor tenker jeg uansett er uaktuelt.

Nå det er sagt, så har jeg kjørt Hilux i flere år. Egentlig en optimal størrelse, smal og noenlunde smidig - 526 cm lang og 183,5cm bred. Har og kjørt Silverado HD 554 x 195. Den oppleves som svært anstrengende på alt av parkeringsplasser, snuplasser og smale vestlandsveier. I mine øyne blir Cybertrucken på 589 x 207 nesten ubrukelig - hvertfall mange plasser.

Forferdelig synd, for konseptet synes jeg er genialt. Nytte, funksjon og tøffhet foran form og farge. Min bønn er at de lager en versjon som er 10-15% mindre. Det hadde vært ypperlig!

slem

Sitat fra: Pewan på onsdag 04. desember 2019, klokken 10:14
Hva mener du med praktisk kjørbar?

Jeg tenker på at man faktisk lovlig kan kjøre rundt med 6 voksne mennesker og alminnelig bagasje. 6 passasjerer på 75 kg / pax og til sammen 70 kg bagasje for disse, opplever jeg som særdeles upraktisk :)

AndreasRingdal


Er ikke førervekt på 75 kg medregnet i vekten?
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

turfsurf

Sitat fra: slem på onsdag 04. desember 2019, klokken 13:36

Jeg tenker på at man faktisk lovlig kan kjøre rundt med 6 voksne mennesker og alminnelig bagasje. 6 passasjerer på 75 kg / pax og til sammen 70 kg bagasje for disse, opplever jeg som særdeles upraktisk :)
Kommer jo aldri til å ha seks voksne i denne bilen. 3 tonn ink fører + 4 mennesker på tilsammen 250kg gir 250kg bagasje. Holder masse for oss. 250kg er mye bagasje. Alternativ meg og fruen på tur med mere stasj. Skal vi frakte noe tungt får det bli med henger.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Rævedilter

Sitat fra: AndreasRingdal på onsdag 04. desember 2019, klokken 17:06

Er ikke førervekt på 75 kg medregnet i vekten?

Kva vekt?? Vekt er jo ikkje oppgitt.

o.b.lix

Sitat fra: Pewan på tirsdag 03. desember 2019, klokken 17:06
Hvorfor kan ikke bilen ha over 3500 kg totalvekt med førerkort BE?

Er bilen over 3500kg i totalvekt i vognkort, kan du ikke kjøre den på B, enten du har henger på eller ikke, da må du ha minst C1.

Henger du henger på en så tung bil og hengerens tillatetotalvekt er over 750 kg, må du ha C1E
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

emurof

Sitat fra: Edison på tirsdag 03. desember 2019, klokken 16:44Problemet er ikkje hengarvekt, men at bilen ikkje kan ha over 3500 kg tillatt totalvekt med førarkort B/BE. Dersom Cybertruck blir bortimot eller over 3 tonn i eigenvekt blir det vanskelig å få registrert bilen med 3500 kg totalvekt, og lovleg last blir veldig lav.

Blir den ikke å veie omtrent det samme som en Ford F150 da?

emurof

Sitat fra: slem på tirsdag 03. desember 2019, klokken 23:57
Jeg sliter med å forstå hvordan Cybertruck skal kunne bli praktisk kjørbar med B-sertifikat - da særlig tri-motor varianten. At CT skal veie like mye som en F-150 virker nesten utopisk. Hvis vi sammenligner Cybertruck med Model X, som allerede veier 2500 kg uten sjåfør:

CT har 60-100% større batteri
CT har "alt for tykt" stål vs. en normalt dimensjonert aluminiumskarosseri
CT er 20% lengre (og høyere)

Dette burde vel øke vekten med noe i området 500-1000 kg, og jeg ser ikke helt hvordan alt dette kan spares inn. Det å slippe måkevingedørene redder kanskje 100 kg?

Den sparer visst mye vekt på karosseriet. I tillegg fjernes vel 12V-batteriet, det blir 100x mindre/kortere/færre ledninger sammenlignet med S/X, og sikkert flere slike ting.

Håvar

Dersom den ender opp med det annonserte karosseriet fører det ikke til noen vektbesparelse. 3mm stål er nesten 4 ganger så tykt som vanlige karosseriplater. Når X i tillegg har karosseri av aluminium blir forskjellen enda større. Det hjelper heller ikke at CT er én meter lenger enn X. Dersom baklemmen skal være like solid som vist på bilder(kjørerampe) vil nok vekten av denne veie opp for at måkevingedørene er fjernet også. En bil(truck) beregnet på så stor nyttelast som CT vil også ha et mye mer solid (og tyngre) understell og hjul enn en personbil.
Ikke tror jeg det blir noe særlig reduksjon i vekt av ledningsnett heller (selv om dette i utgangspunktet er nesten neglisjerbart). CT får seks seter, fire dører (med el hev/senk av rute), den må ha de samme (lovpålagte) lysene som X (men det må kables i 6 meter lang bil), osv osv.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

turfsurf

Nå har CT excosceleton som gjør at mansparer vekt på plater til pynt. Ikke sikkert det blir så ille. Tipper (håper) den sniker seg inn under tre tonn. Man kan jo forvente at batteriet til AWD varianten veier mindre enn dagens 100kWh pakke og.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

slem

"Exoskeleton" til Cybertruck er mer enn bare litt oversolgt. Faktum er at nesten samtlige nye personbiler de siste 40 år har tilsvarende selvbærende karosseri. "Exoskeleton" er en forbedring kun sammenlignet med rammekonstruksjonen som benyttes i pickuper, lastebiler og enkelte SUV'er.

Model X har allerede selvbærende karosseri i aluminium, så potensialet for vektbesparelse på karosseri er ikke bare ikke-eksisterende; Cybertruck sitt vil garantert bli vesentlig tyngre.

Vi får sette vår lit til et skikkelig kvantesprang innen batteriteknologi.


02jan

Her tror jeg du tar veldig feil.
Kjenner ikke til en bilmodell fra 1890 til 2020, som har tilsvarende konstruksjon , som tesla Cybertruck får med Exoskeleton. Fra ca 1960 på europeisk marked /ca fra 1962 på us(corvair) til idag har personbiler hatt selvbærende konstruksjoner.
Er ingen ekspert eller fagmann på bilkonstruksjoner, men med selvbærende har man ofte rammebalker, underramme/subframe, stolper og andre stivelser i tillegg til selve karoseriplatene.
Med exoskeleton, forstår jeg at det vil være selve karroseriplatne og måten de er konstruert og vinklet,
som vil være del av avstigning.

Jeg kjenner heller ikke til hvordan metall og vektforhold er for platene, somm er  innovert i forbindelse med SpaceX prosjektet, så jeg ville vært forsiktig med å mene at det medfører ekstra tyngde jfr selvbærende eller rammebærende kjøretøy i denne størrelsesklasse
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA