Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vekt - B-lappen eller C1?

Startet av n0rpan, lørdag 23. november 2019, klokken 21:36

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 27. november 2019, klokken 00:18
Skal man dra henger, så kan man ta 7 timers kurs for å få stempla 96 på lappen, og da kan man kjøre vogntog opptil 4250kg.
Det er uansett tillatt å trekke henger på 750 kg med klasse B. Så hvis tillatt totalvekt for bilen er 3500 kg, så er det ingen forskjell på B og B96.

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: Daruu på onsdag 27. november 2019, klokken 13:17

Det kan hende den går under unntaksregelen, dvs at man kan kjøre den på b førerkort, MEN bilen er fortsatt over 3500kg noe som utløser krav om maks 80km/t (med fartssperre på 89), EU kontroll hvert år, løyve, YSK krav osv.

Hvor har du det fra at den veier over 3500kg?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. november 2019, klokken 23:10
Sitat fra: Daruu på onsdag 27. november 2019, klokken 13:17

Det kan hende den går under unntaksregelen, dvs at man kan kjøre den på b førerkort, MEN bilen er fortsatt over 3500kg noe som utløser krav om maks 80km/t (med fartssperre på 89), EU kontroll hvert år, løyve, YSK krav osv.

Hvor har du det fra at den veier over 3500kg?
Ikke faktisk vekt, men tillatt totalvekt over 3500kg gjør at du må ha fartssperre.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Det er jo bare å nedregistrere den til Max 3500kg
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jlan

Det ligger en Dodge RAM på Finn som veier 2980 kg uten fører, registrert med 3500 kg tillatt totalvekt. 6 personer regnes vel som 450 kg. 70 kg last altså. Jeg regner med at det er omtrent der grensen går for hva man får godkjent.   
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

turfsurf

Sitat fra: jlan på onsdag 27. november 2019, klokken 23:37
Det ligger en Dodge RAM på Finn som veier 2980 kg uten fører, registrert med 3500 kg tillatt totalvekt. 6 personer regnes vel som 450 kg. 70 kg last altså. Jeg regner med at det er omtrent der grensen går for hva man får godkjent.
I følge det jeg har lest veier CT 2800kg. Vier fem i familien på tilsammen ca 320kg. Da kan jeg ha med nesten 400kg bagasje. Holder plenty. Alene kan jeg ha med 200+ kg til.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Daruu

Sitat fra: turfsurf på onsdag 27. november 2019, klokken 23:10
Sitat fra: Daruu på onsdag 27. november 2019, klokken 13:17

Det kan hende den går under unntaksregelen, dvs at man kan kjøre den på b førerkort, MEN bilen er fortsatt over 3500kg noe som utløser krav om maks 80km/t (med fartssperre på 89), EU kontroll hvert år, løyve, YSK krav osv.

Hvor har du det fra at den veier over 3500kg?
Det er ingen som egentlig vet hvor mye den veier, men poenget mitt var at blir den mellom 3500 og 4250 kg så får man fortsatt alle lastebil "ulempene".

Lest noen utregninger, å hvis de stemmer så blir batteripakka meget stor og tung for at den skal ha den rekkevidden de lover...
2020 VW Eup range

turfsurf

Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 06:43
Lest noen utregninger, å hvis de stemmer så blir batteripakka meget stor og tung for at den skal ha den rekkevidden de lover...
Ja, her blir det nok ganske stor forskjell på performance utgaven og ikke (60% større batteri). Vil tippe batteripakken til performance vil veie ca like mye som dagens 100kWh pakker. Så kanskje 2-300kg i forskjell på de.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Atle3

Sitat fra: Daruu på onsdag 27. november 2019, klokken 13:17
3500kg er grensen i hele EU, da må det evt innføres overalt, noe som sannsynligvis ikke vil skje med det første.

Som nevnt flere ganger:
Det kan hende den går under unntaksregelen, dvs at man kan kjøre den på b førerkort, MEN bilen er fortsatt over 3500kg noe som utløser krav om maks 80km/t (med fartssperre på 89), EU kontroll hvert år, løyve, YSK krav osv.
I tillegg kan man vel ikke kjøre bilen utenfor Norge om man kun har b førerkort.

Det regnes 75kg i vekt per passasjer, dvs du må ihvertfall ha 75kg x antall sitteplasser + legge de til bilens vekt, og fortsatt være under 3500kg - om den skal gå som "vanlig" bil

Dette var nytt for meg. Har hatt lastebil privatregistrert og det er ikke krav om løyve eller ysk. Man kan også bruke lastebil i jobb uten noen av delene.
Klasse m1 har 110 som fartsgrense.

Daruu

Sitat fra: Atle3 på torsdag 28. november 2019, klokken 10:07
Sitat fra: Daruu på onsdag 27. november 2019, klokken 13:17
3500kg er grensen i hele EU, da må det evt innføres overalt, noe som sannsynligvis ikke vil skje med det første.

Som nevnt flere ganger:
Det kan hende den går under unntaksregelen, dvs at man kan kjøre den på b førerkort, MEN bilen er fortsatt over 3500kg noe som utløser krav om maks 80km/t (med fartssperre på 89), EU kontroll hvert år, løyve, YSK krav osv.
I tillegg kan man vel ikke kjøre bilen utenfor Norge om man kun har b førerkort.

Det regnes 75kg i vekt per passasjer, dvs du må ihvertfall ha 75kg x antall sitteplasser + legge de til bilens vekt, og fortsatt være under 3500kg - om den skal gå som "vanlig" bil

Dette var nytt for meg. Har hatt lastebil privatregistrert og det er ikke krav om løyve eller ysk. Man kan også bruke lastebil i jobb uten noen av delene.
Klasse m1 har 110 som fartsgrense.

Hvis den får klasse m1 så slipper den ja, men da må man ha c1 for å kjøre den... Løyve og YSK krav kommer om du bruker det i jobbsammenheng, det har de blitt mye strengere på nå.
Et av kravene som for å kunne kjøre med 4250kg på b førerkort er at den må være registrert i klasse n2, å får da sånn jeg skjønner det krav om fartsskriver osv.

Men rett meg gjerne om jeg feiltolker noe :+1:

"Utdrag fra Førerkortforskriften
3-5 andre ledd ny nr. 4 skal lyde:
4. Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:

a) har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

b) er registrert i gruppe N 2, som definert i kjøretøyforskriften § 2-2 nr. 3 bokstav b"

"47-1.Hastighetsbegrenser på bil
1. Bil i gruppe M2, M3, N2 og N3 som godkjennes fra 1. januar 2005 skal i henhold til direktiv 92/6/EØF, senest endret ved direktiv 2002/85/EF, være utstyrt med hastighetsbegrenser (e-merket) som tilfredsstiller kravene i direktiv 92/24/EØF, som senest endret ved direktiv 2004/11/EF."
2020 VW Eup range

Tom E.

Hastighetsbegrenser på 110 km/h er jo helt ok. Det er ikke lov å kjøre fortere uansett. :police:

Atle3

Sitat fra: Daruu på torsdag 28. november 2019, klokken 12:34
Sitat fra: Atle3 på torsdag 28. november 2019, klokken 10:07
Sitat fra: Daruu på onsdag 27. november 2019, klokken 13:17
3500kg er grensen i hele EU, da må det evt innføres overalt, noe som sannsynligvis ikke vil skje med det første.

Som nevnt flere ganger:
Det kan hende den går under unntaksregelen, dvs at man kan kjøre den på b førerkort, MEN bilen er fortsatt over 3500kg noe som utløser krav om maks 80km/t (med fartssperre på 89), EU kontroll hvert år, løyve, YSK krav osv.
I tillegg kan man vel ikke kjøre bilen utenfor Norge om man kun har b førerkort.

Det regnes 75kg i vekt per passasjer, dvs du må ihvertfall ha 75kg x antall sitteplasser + legge de til bilens vekt, og fortsatt være under 3500kg - om den skal gå som "vanlig" bil

Dette var nytt for meg. Har hatt lastebil privatregistrert og det er ikke krav om løyve eller ysk. Man kan også bruke lastebil i jobb uten noen av delene.
Klasse m1 har 110 som fartsgrense.

Hvis den får klasse m1 så slipper den ja, men da må man ha c1 for å kjøre den... Løyve og YSK krav kommer om du bruker det i jobbsammenheng, det har de blitt mye strengere på nå.
Et av kravene som for å kunne kjøre med 4250kg på b førerkort er at den må være registrert i klasse n2, å får da sånn jeg skjønner det krav om fartsskriver osv.

Men rett meg gjerne om jeg feiltolker noe :+1:

"Utdrag fra Førerkortforskriften
3-5 andre ledd ny nr. 4 skal lyde:
4. Innehaver av EØS-førerkort for klasse B utstedt for minst to år siden kan føre motorvogn som:

a) har tillatt totalvekt over 3 500 kg, men ikke over 4 250 kg der vekten som overstiger 3 500 kg utelukkende skyldes den ekstra vekten som følger av fremdriftssystemet, sammenlignet med fremdriftssystemet i en motorvogn av samme dimensjoner, som er utstyrt med forbrenningsmotor med elektrisk tenning eller kompresjonstenning, og at lastekapasiteten ikke har økt

b) er registrert i gruppe N 2, som definert i kjøretøyforskriften § 2-2 nr. 3 bokstav b"

"47-1.Hastighetsbegrenser på bil
1. Bil i gruppe M2, M3, N2 og N3 som godkjennes fra 1. januar 2005 skal i henhold til direktiv 92/6/EØF, senest endret ved direktiv 2002/85/EF, være utstyrt med hastighetsbegrenser (e-merket) som tilfredsstiller kravene i direktiv 92/24/EØF, som senest endret ved direktiv 2004/11/EF."

:+1:
Brukes den til transport mot betaling må den ha hele regla. Bruker du den for og transportere varer for og gjøre en jobb er du fritatt.

Pewan

Får ikke dette til å stemme. BE er vel nok for de fleste. Her er hva Statens Vegvesen skriver:

Tar du klasse BE 19. januar 2013 eller senere, skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Tok du klasse BE før 19. januar 2013, gjelder ikke begrensningen på 3500 kg for tilhengerens tillatte totalvekt.


Altså med B-lappen kan tillatt totalvekt for bilen være være inntil 3500 kg + maks 750 kg tilhenger. Med BE-lappen kan bilen være være inntil 3500 kg + maks 3500 kg tilhenger.

Edison

Sitat fra: Pewan på tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:46
Får ikke dette til å stemme. BE er vel nok for de fleste. Her er hva Statens Vegvesen skriver:


Problemet er ikkje hengarvekt, men at bilen ikkje kan ha over 3500 kg tillatt totalvekt med førarkort B/BE. Dersom Cybertruck blir bortimot eller over 3 tonn i eigenvekt blir det vanskelig å få registrert bilen med 3500 kg totalvekt, og lovleg last blir veldig lav.

Pewan

Sitat fra: Edison på tirsdag 03. desember 2019, klokken 16:44
Sitat fra: Pewan på tirsdag 03. desember 2019, klokken 13:46
Får ikke dette til å stemme. BE er vel nok for de fleste. Her er hva Statens Vegvesen skriver:


Problemet er ikkje hengarvekt, men at bilen ikkje kan ha over 3500 kg tillatt totalvekt med førarkort B/BE. Dersom Cybertruck blir bortimot eller over 3 tonn i eigenvekt blir det vanskelig å få registrert bilen med 3500 kg totalvekt, og lovleg last blir veldig lav.

Hvorfor kan ikke bilen ha over 3500 kg totalvekt med førerkort BE? SV skriver jo: skal tilhengerens tillatte totalvekt være høyst 3500 kg. Er tilhengerens tillatte totalvekt over 3500 kg, må du ha førerkort i klasse C1E selv om bilen «tilhører» klasse B.

Altså vises det til tilhengerens totalvekt, ikke bilens totalvekt?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA