Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?  (Lest 894 ganger)

kodax

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 990
    • Vis profil
Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?
« på: Mandag 18. November 2019, klokken 08:18 »
Jeg skal få lagt opp en egen kurs med blå 16A CEE-uttak. Denne vil bli brukt til å lade elbil, men også til annet verktøy som potensielt kan trenge høy startstrøm.

DSB sier:
Sitat
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas.
...
Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Jeg har en ledig kurs i skapet med en jordfeilautomat type C:
https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-pkpm2-16-2-c-003-a-eaton/1654706/Product.html
Type C slår vel ut litt tregere enn type B, noe som jo passer bedre til de apparatene jeg har som kan trenge litt høy startstrøm. Vil en type C bli "forstyrret av støyen fra ladesystemet", er tregheten et potensielt problem, eller er det en annen grunn til at denne ikke kan brukes?
Tesla Model X 75D 7-seter - Januar 2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt

Erik Ola Ulvestad

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 290
    • Vis profil
Sv: Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?
« Svar #1 på: Mandag 18. November 2019, klokken 08:55 »
Du blandar saman begrep "type" og "utløsekarakteristikk". Type-B i denne samanheng gjeld vern med deteksjon av små likestrømskomponentar (dc) mens 'vanlige type-A' jordfeilvern/automat kun reagerar på AC feil, og kan til alt overmål få sin deteksjonskrets blokkert eller maskert av ein dc feil. Derfor krav til type-B eller tilsvarande, feks ein ny modell "type-EV" som er forenkla men spesiellt tilpassa elbillading.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk


kodax

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 990
    • Vis profil
Sv: Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?
« Svar #2 på: Mandag 18. November 2019, klokken 09:11 »
Aha, ser nå at det står "B-karakteristikk, A-type". Jeg må altså få elektrikkeren til å bytte til feks denne:https://elby.no/jordfeilautomat-type-b-elbil-lader-16a-30ma-4mod-ga-1631002.html, som både er type B og har b-karakteristikk.
Det er endel ekstra plass i sikringsskapet. Vil en slik passe inn på samme skinne som er der allerede, eller må det gjøres en større jobb i skapet?
Tesla Model X 75D 7-seter - Januar 2019

Skoda Vision iV - kønr. 1XX
Tesla Model Y - tidlig bestilt

KjellG

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1223
    • Vis profil
Sv: Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?
« Svar #3 på: ſøndag 24. November 2019, klokken 19:50 »
Nederst til venstre står C16A. Dette er en jorfeilautomat type B med C-karakteristikk.
(De skulle aldri omtalt jordfeilbryter med type A og type B. Mange som misforstår, også elektrikere!)