Elbilforum.no

Tekniske spørsmål => Avansert: Batterier og Lading => Emne startet av: kodax på mandag 18. november 2019, klokken 08:18

Tittel: Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?
Skrevet av: kodaxmandag 18. november 2019, klokken 08:18
Jeg skal få lagt opp en egen kurs med blå 16A CEE-uttak. Denne vil bli brukt til å lade elbil, men også til annet verktøy som potensielt kan trenge høy startstrøm.

DSB sier:
Sitat
På fast parkeringsplass for lading av elbil må sikkerhet mot overbelastning og jordfeil ivaretas.
...
Det må installeres en spesiell jordfeilbryter type B som ikke forstyrres av støyen fra ladesystemet.
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#etablering-av-ladepunkter

Jeg har en ledig kurs i skapet med en jordfeilautomat type C:
https://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-pkpm2-16-2-c-003-a-eaton/1654706/Product.html
Type C slår vel ut litt tregere enn type B, noe som jo passer bedre til de apparatene jeg har som kan trenge litt høy startstrøm. Vil en type C bli "forstyrret av støyen fra ladesystemet", er tregheten et potensielt problem, eller er det en annen grunn til at denne ikke kan brukes?
Tittel: Sv: Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?
Skrevet av: Erik Ola Ulvestadmandag 18. november 2019, klokken 08:55
Du blandar saman begrep "type" og "utløsekarakteristikk". Type-B i denne samanheng gjeld vern med deteksjon av små likestrømskomponentar (dc) mens 'vanlige type-A' jordfeilvern/automat kun reagerar på AC feil, og kan til alt overmål få sin deteksjonskrets blokkert eller maskert av ein dc feil. Derfor krav til type-B eller tilsvarande, feks ein ny modell "type-EV" som er forenkla men spesiellt tilpassa elbillading.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?
Skrevet av: kodaxmandag 18. november 2019, klokken 09:11
Aha, ser nå at det står "B-karakteristikk, A-type". Jeg må altså få elektrikkeren til å bytte til feks denne:https://elby.no/jordfeilautomat-type-b-elbil-lader-16a-30ma-4mod-ga-1631002.html, som både er type B og har b-karakteristikk.
Det er endel ekstra plass i sikringsskapet. Vil en slik passe inn på samme skinne som er der allerede, eller må det gjøres en større jobb i skapet?
Tittel: Sv: Hvorfor jordfeilbryter type B og ikke type C til lading av el-bil?
Skrevet av: KjellGsøndag 24. november 2019, klokken 19:50
Nederst til venstre står C16A. Dette er en jorfeilautomat type B med C-karakteristikk.
(De skulle aldri omtalt jordfeilbryter med type A og type B. Mange som misforstår, også elektrikere!)