Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ingen Stop Mode for to år gamle S/X?

Startet av oto, lørdag 16. november 2019, klokken 22:23

« forrige - neste »

oto

Lastet ned 2019.36.21 nå, og fikk Scheduled Departure. Men pussig nok ikke Stop Mode. TMX født i oktober 2017. Noen som vet om Stop Mode kun funker i nyere biler? Hva er i så fall grunnen til det, mon tro? Kan ikke se for meg mangler ved hardware på noen Tesla som skulle gjøre det umulig å realisere den funksjonen gjennom en softwareoppgradering?
TMX75D født oktober 2017
VW e-Golf 2015

emmern

Sitat fra: oto på lørdag 16. november 2019, klokken 22:23
Lastet ned 2019.36.21 nå, og fikk Scheduled Departure. Men pussig nok ikke Stop Mode. TMX født i oktober 2017. Noen som vet om Stop Mode kun funker i nyere biler? Hva er i så fall grunnen til det, mon tro? Kan ikke se for meg mangler ved hardware på noen Tesla som skulle gjøre det umulig å realisere den funksjonen gjennom en softwareoppgradering?
Stop mode er bare for de med permanent magnet motor dvs model 3 of Raven.

De gadd ikke å implementere bruk av brems selv om dette allerede funker på adaptive cruise forstå det den som kan.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

jlan

Sitat fra: emmern på lørdag 16. november 2019, klokken 22:25
De gadd ikke å implementere bruk av brems selv om dette allerede funker på adaptive cruise forstå det den som kan.
En induksjonsmotor kan også helt fint bremse til stillestående. Bare å "sette den i revers", altså rotere feltet motsatt vei.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

sjokomelk

Sitat fra: jlan på lørdag 16. november 2019, klokken 23:28
Sitat fra: emmern på lørdag 16. november 2019, klokken 22:25
De gadd ikke å implementere bruk av brems selv om dette allerede funker på adaptive cruise forstå det den som kan.
En induksjonsmotor kan også helt fint bremse til stillestående. Bare å "sette den i revers", altså rotere feltet motsatt vei.
Men da må du aktivt bruke energi fra batteriet på å bremse ned. Og det vil du ikke. Da er det bedre å bruke bremseklossene og konvertere energien til varme.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jlan

Sitat fra: sjokomelk på søndag 17. november 2019, klokken 00:16
Men da må du aktivt bruke energi fra batteriet på å bremse ned. Og det vil du ikke. Da er det bedre å bruke bremseklossene og konvertere energien til varme.
Akkurat ved hvilken hastighet de forskjellige motortypene går fra regenerering til tap har jeg ikke regnet på, men som nevnt før, det er egentlig smak og behag, for det er uansett veldig lite regenereringsenergi å hente ved slike lave hastigheter.  Formelen for kinetisk energi er E=1/2*m*v^2= 0.5*2000 kg*(2 m/s)^2= 4000 J for en to tonns bil i 2 m/s (7.2 km/t). Hvis en klarer å ta vare på all energien så har en altså ca. 1 Wh, nok til å kjøre 5 meter eller ha på varmeapparatet i 1 sekund.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

kodax

Sitat fra: emmern på lørdag 16. november 2019, klokken 22:25
...
De gadd ikke å implementere bruk av brems selv om dette allerede funker på adaptive cruise forstå det den som kan.
Kan jo hende det kommer senere. Siden det må løses annerledes for de uten permanent-motor, har de ikke prioritert det nå. Litt irriterende for de som ønsker dette og ikke får det, og litt forvirrende for kundene at bilene fungerer forskjellig, men uforståelig?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

JorEl

jlan sin utregning setter jo regenereringen i et fint perspektiv :+1:
Nesten som å ikke trekke i snora, èn gang etter man har vært på toalettet, så kan man kose seg med at vannmåleren går litt senere ;) Eller skru av lyset i huset ett sekund, før man pleier..

Det jeg er usikker på, er hva er best for holdbarheten til bremsene?
1. StopMode som har en funksjon som skal "kose" med bremsene.
2. Eller om man har en Tesla som ikke har StopMode, og bremser kraftig èn gang i uka. Og eventuelt hvor hardt bør man bremse.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tiger123

Lurer på om man må slette og installere appen på nytt? Finner ingen endring på appen, har fått scheduled i bilen. Bare tittet kjapt på det, så spør her.

Model S April 18

Tiger123

Sitat fra: JorEl på søndag 17. november 2019, klokken 11:15
jlan sin utregning setter jo regenereringen i et fint perspektiv :+1:
Nesten som å ikke trekke i snora, èn gang etter man har vært på toalettet, så kan man kose seg med at vannmåleren går litt senere ;) Eller skru av lyset i huset ett sekund, før man pleier..

Det jeg er usikker på, er hva er best for holdbarheten til bremsene?
1. StopMode som har en funksjon som skal "kose" med bremsene.
2. Eller om man har en Tesla som ikke har StopMode, og bremser kraftig èn gang i uka. Og eventuelt hvor hardt bør man bremse.

Kan du velge mellom 1 og 2 her JorEl..? Er vel ikke derfor du spør;)

TeslaModelX

Sitat fra: Tiger123 på søndag 17. november 2019, klokken 12:33
Lurer på om man må slette og installere appen på nytt? Finner ingen endring på appen, har fått scheduled i bilen. Bare tittet kjapt på det, så spør her.

Model S April 18

Schedule er vel kun noe som kan settes i bilen og ikke i appen?

Tiger123

Sitat fra: ModelS på søndag 17. november 2019, klokken 14:09
Sitat fra: Tiger123 på søndag 17. november 2019, klokken 12:33
Lurer på om man må slette og installere appen på nytt? Finner ingen endring på appen, har fått scheduled i bilen. Bare tittet kjapt på det, så spør her.

Model S April 18

Schedule er vel kun noe som kan settes i bilen og ikke i appen?

Ja ikke spør meg...:)

JorEl

Sitat fra: Tiger123 på søndag 17. november 2019, klokken 13:55
Sitat fra: JorEl på søndag 17. november 2019, klokken 11:15
jlan sin utregning setter jo regenereringen i et fint perspektiv :+1:
Nesten som å ikke trekke i snora, èn gang etter man har vært på toalettet, så kan man kose seg med at vannmåleren går litt senere ;) Eller skru av lyset i huset ett sekund, før man pleier..

Det jeg er usikker på, er hva er best for holdbarheten til bremsene?
1. StopMode som har en funksjon som skal "kose" med bremsene.
2. Eller om man har en Tesla som ikke har StopMode, og bremser kraftig èn gang i uka. Og eventuelt hvor hardt bør man bremse.

Kan du velge mellom 1 og 2 her JorEl..? Er vel ikke derfor du spør;)
Nei jeg kan ikke velge nr1, jeg har ikke Raven. Men det plager meg ikke, iom jeg ser på den som en liten funksjon som kun hadde vært interessant om den tok vare på bremsene. Gjør den ikke det, så er jeg fornøyd at jeg ikke kan velge den og heller bruke bremsen. Dette er det kun økonomiske grunner til, siden jeg vil skifte minst mulig på verkstedbesøkene.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

jlan

Sitat fra: JorEl på søndag 17. november 2019, klokken 11:15
Nesten som å ikke trekke i snora, èn gang etter man har vært på toalettet.
Ja faktisk :). Rent energimessig sparer du ca. 4000 J på å ikke trekke ned i toalettet. Forutsatt at vannet og trykkfallet ellers hadde blitt utnyttet i et vannkraftverk.

Og hvor mange doskyll trengs det da for å lade opp en elbil?
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA