Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig kjøp av Fiat 500e.

Startet av bkv, fredag 24. februar 2012, klokken 20:45

« forrige - neste »

elektrolux

OK. Men rekkevidden du nevner er ikke stort lenger enn det vi ser på e-Up med 50% mindre batteri, og omtrent samme som Micro-Vett klarer med sin primitive motorstyring. 

Tipper du bør se opp mot 180 km rekkevidde en sommerdag.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Oppdatering på Micro-Vett:

Fikk ladet ut den ene cellen som var full, mens de andre var utladet, men med trygge 3,45V hvilespenning. BMS  feilsøking førte ikke til noe, så satte batteriet sammen igjen og satte bilen på lading.

Som forventet, og håpet, fikk jeg inn mye mer kWt på batteriet. Faktisk hele 25,1 kWt fra stikket, noe som betyr minst 20 kWt inn på batteriet. Målte cellene underveis, og de var helt synkrone, og til stor glede hadde den cellen som tidligere som stoppet ladingen nå hvilespenning på 4,07V mens de andre lå på 4,11V, så her er det håp om at rekkevidden vil holde seg en stund, selv om feilen fremdeles eksisterer.

Nå er det bare å bytte et motorfeste, og håpe at airbag lampen forblir vekke. Den lyste nemlig, men tipper det var på 12V underspenning, og at feiel nå er resatt etter x antall start uten underspenning. Slik fungerte det i alle fall på Lancia'en jeg hadde.

Bilen står på piggdekk, og har Webasto varmer så hadde faktisk passet å få denne i drift de neste månedene. 
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Da er Fiat 500 EU godkjent.

Nytt Fiat motorfeste kostet ufattelige 2700 kr og var ikke spesielt bra konstruert med tanke på at det hadde sviktet allerede etter 3 år og 20 000 km, så det ble ombygging og bruk av et feste fra en gammel Saxo.

Motorstyringen har "glemt" programmet og kjører i en eller annen "safe" modus, så er nå på utkikk etter et program som jeg kan laste inn. Imens regulerer jeg farten med bremsepedalen mer enn fartspedalen, og spiser strøm raskere enn både Mercedes, Tesla og Think City med 2,6 kW / 10 km og det uten å bruke strøm på varme siden bilen har Webasto.

Airbag problematikken kunne Valdemar i Elbilmek fortelle var "standard" feil på Fiat 500, og fikses ved å reaktivere passasjer airbag fra bilens meny. Stor takk til Valdemar. Kjøpte diagnose utstyr for å fikse dette, men det ville ikke snakke med bilen, så det så litt mørkt ut en stund.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mads Christian Bull-Borgen

Hei, har ikke vært på forumet på en stund. Ja, jeg håper på 180km på en sommersdag. Det var en kar i nedeland som instagrammet et bilde hvor han fikk over 200 km langs motorveien i sin 500e. Jeg fikk 196km i leafen sommeren 2016 men da var jeg veldig forsiktig med pedalen, alt annet var skrudd av. Kanskje ikke helt reelt, men det hjelper på R-angsten :) Det som kan ta mye av rekkevidden på vinteren er trolig varmeapparatet til fiat`en, som også brukes til å varme opp batteripakken. Denne bilen har ikke varmepumpe, etter hva jeg har forstått, men en slags veskekjølt løsning for batteriene i tillegg til vanlig varmeapparat. Ved bykjøring ligger min på ca 85-90 km ved minus 5-8c m/ vinterdekk (piggfrie), de siste 2 ukene. Nå i dag med 10 plussgrader får jeg plutselig 110 km ved 100%. Når jeg kjører på motorveien får jeg plutselig 10km mer på displayet. Mao, man får mest om sommeren også ved lengre strekninger. Til og fra sola flyplass - stavanger sentrum tapper ca 20 km fra batteriet ved ca 2-3c grader, og det er ikke gale. Leaf`en gir nok kanskje bittelitt bedre rekkevidde på vinterstid...(?). Ellers noe som jeg synes er litt irriterende er at Day time running lights/ DTRL er kun for park lysene foran, og ikke baklysene - må da alltid kjøre med xenon lys på, som også tar litt ekstra strøm vil jeg tro(?). Jeg tar turen opp til deg en dag så kan du får prøve bilen. Ladekabelen jeg kjøpte av deg fungerer utmerket på vår Zoe vegglader. Ellers er jeg på jakt etter en billig / brukt stikk-kontakt lader til ca. 2000 kr. Hvis noen trenger best pris på innenlandsfrakt i USA + frakt over atlanteren, vil jeg anbefale Motorships i drammen. De har agenter verden over som gir best priser. :) Har hele A-Å oppskrift for å kjøpe bil trygt fra vest-kysten i USA fra folk man kan stole på.

Svend O

Vil du dele «hele A-Å oppskriften for å kjøpe bil trygt fra vest-kysten i USA fra folk man kan stole på» med meg? svend@dagen.no
-----
Lever av ord og bilder
* Vurderer å hente en Fiat 500E fra USA
* Kalkhoff Agattu Premium Elsykkel
* VW Golf Plus

Nasatech

Hei,

Vurderer kjøp av Fiat 500e fra USA til samboeren min. Er det noen som har gjort dette og fungerer disse bilene bra med det strømnettet vi har i Norge?


JorgenM

Ser 500 Electric selger bra for tiden, hele 38 så langt i oktober. Er alle disse import?
En kompis er litt interessert, men fant ikke noe om bilen på hjemmesidene til Fiat.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Nasatech

Sitat fra: JorgenM på torsdag 19. oktober 2017, klokken 07:05
Ser 500 Electric selger bra for tiden, hele 38 så langt i oktober. Er alle disse import?
En kompis er litt interessert, men fant ikke noe om bilen på hjemmesidene til Fiat.

Tror (dette er bare synsing) at bilene ikke er lager av Fiat. Tror de er laget av Micro-Vett eller noe i den dur?

Mange er nok importert. Særlig fordi mange av de kommer ut fra leasing i USA for tiden. Lyst til å importere en selv, men vet ikke så mye om bilene.

Elmo

Sitat fra: Nasatech på torsdag 19. oktober 2017, klokken 07:42
Tror (dette er bare synsing) at bilene ikke er lager av Fiat. Tror de er laget av Micro-Vett eller noe i den dur?

Litt synsing her og, men jeg tror ikke de som selger bra nå er ombygget av Micro-vett. Jeg tror det er "noen" som har kastet seg på import fra USA, og det er visst ikke Micro-Vett biler.

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Nasatech

Sitat fra: Elmo på torsdag 19. oktober 2017, klokken 08:45
Sitat fra: Nasatech på torsdag 19. oktober 2017, klokken 07:42
Tror (dette er bare synsing) at bilene ikke er lager av Fiat. Tror de er laget av Micro-Vett eller noe i den dur?

Litt synsing her og, men jeg tror ikke de som selger bra nå er ombygget av Micro-vett. Jeg tror det er "noen" som har kastet seg på import fra USA, og det er visst ikke Micro-Vett biler.

Aha. Så de fra USA er et annet firma som har bygget? På lisens kanskje?

Elmo

Baserer meg på info bla fra denne tråden.  De fra USA er visstnok det Elektrolux kaller "fra Bosch" her:

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 04. juli 2017, klokken 15:48
Må ikke sammenligne Micro-Vett 500 med Bosch 500.

Har selv Micro-Vett og skal bytte ut teknikken til Think Classic. Micro-Vett har vel verdens dårligste pedal følelse, og ødelegger med det all kjøreglede.

Og så har det blitt ombygget en del biler i Sverige:
Sitat fra: Elmo på torsdag 20. juli 2017, klokken 17:59
Vet du, eller noen andre, noe om kvaliteten og hva som skjedde med bilene som de bygget (om) i Sverige ??
http://www.engineeringforce.se/portfolio/elkonvertering-fiat-500/  .
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

goggo

De som selges i Norge nå er USA biler som har gått som leasing biler i California og kanskje et par andre stater.
Det er "ekte Fiat" biler med Bosh innmat, laget av Fiat i USA som compliance cars for det Amerikanske markedet.

Jeg så det sto en drøss  av dem parkert på Økern i Oslo sist uke, så jeg antar det er Buddy Electric som skal selge disse.
https://www.buddyelectric.no/elbiler/

Sør Import i Mandal har også tatt de inn, og de leverer over hele Norge.
http://www.sorimport.no/biler

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

JorgenM

Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

tipex

Handlet bil i dag! Får levert den til uka. Gøy bil å kjøre. Må bare være litt forsiktig ut av kryss, hvis ikke må jeg handle nye dekk.

Noen som har prøvd å få bilen til å slutte å bruke hornet når man låser den med knappen på nøkkelen? Hva med app? funker kanskje ikke i Norge?

Nasatech

Sitat fra: tipex på lørdag 04. november 2017, klokken 20:51
Handlet bil i dag! Får levert den til uka. Gøy bil å kjøre. Må bare være litt forsiktig ut av kryss, hvis ikke må jeg handle nye dekk.

Noen som har prøvd å få bilen til å slutte å bruke hornet når man låser den med knappen på nøkkelen? Hva med app? funker kanskje ikke i Norge?

Kult! Gratulerer med kjøp av bil!

Har du kjøpt en sånn Bosch versjon? Hva med service og reparasjon av el-delen av bilen? Tar Fiat det?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA