Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig kjøp av Fiat 500e.

Startet av bkv, fredag 24. februar 2012, klokken 20:45

« forrige - neste »

Svesa

Hva skjer med disse bilene?

Tidligere annonse:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=31198096


Annonse som kom ut idag:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39320945


Er dette noe å satse på? Selger sa at det hadde vært en del problemer med lader pga fuktighet. Har du bilen i tørr garasje og bruker de minst mulig i fuktig vær og ikke på bløte, saltede veier skal de være bra...

Noen med erfaring?

Thomas Parsli

Prisen indikerer vel både masse problemer og at selger prøver å bli kvitt bilen?

Og jeg tipper en del Tarazzi-eier vil si at prisen fortsatt er for høy... :)

Jeg har ikke sett en eneste slik i Oslo (Enviro Elbilsalg solgte de så vidt jeg husker), så jeg tror ikke det er mange av de i Norge. Så erfaringsgrunnlaget er nok lite.

Men til den prisen kan man jo bruke både tid og penger på å fikse problemer.
Fuktproblemer er vel primært overledning, som må kunne utbedres?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

elektrolux

#17
Sitat fra: elektrolux på torsdag 16. august 2012, klokken 14:54
Kjørte en tilsvarende Microvetti bygget Fiat 500, og den var kjekk.

Hadde jeg ikke hatt Citren C1 hodepinen min ville jeg sikkert forsøkt meg på en slik Fiat.

Vel, C1 hodepinen løste seg tilslutt ved å eksportere bilen til Tyskland og få den godkjent der, og så reimportere den igjen. Kombinert med ny regel §15 ble 170 punkts dukumenteringskravet inkl. kollisjonstest lagt til side og bilen tjener nå som Nabobil med gode tilbakemeldinger:  https://nabobil.no/listings/4210-citroen-c1-2009-stavanger

Dermed var det bare å vente på at en Fiat 500 dukket opp noe den tilslutt gjorde. Som delebil, men til Think Classic pris var det vanskelig å la være, så nå blir det å trylle liv i denne.

Microvetti har dårlig motorstyring og batteristyring og har boltet en elmotor direkte på original girkasse Korrigering: 30 kW AC motor med egen girkasse som erstatter den originale 1,2l bensineren. Batteri er på ca 24 kWt, men den bruker mye strøm. Bilen veier  overraskende lite, så her frister det å bytte girkasse til en annen som også kommer fra Italia, nemlig Think Classic sin, og bruke Siemens teknikken fra samme bil til framdrift. Da får en Italiensk design kombinert med Tysk kvalitetsteknikk. Men innkjørt Litium batteri fra en japaner blir det heller ikke snakk om batterikjemibytte og dermed er det med litt egeninnsats duket for et lite smykke av en bil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mads Christian Bull-Borgen

Jeg har nettop kjøpt Fiat 500e fra California, og fikk den registrert 7 Desember 2016, knapp uke siden. Dette er den første 500e registrert i norge med unntak av karabag og microvett sine modeller. Se mer på elbilbloggen min bullborgen.wordpress.com - Bilen er superrask, fast og fin. Funker som bare det! Services tas av Bosch autoservice, da ECU, batteri, drivetrain m/ motor er levert av Bosch. Hvis noen er nysgjerrig på å vite mer om denne bilen, så gi en lyd. Så langt har det vært en suksess, men det gjenstår å se hvordan bilen overlever vinteren og de kommende årene. mvh, Mads, Stavanger.

Kanutten

Spennende. Kan jeg spørre hva prisen ble?

elektrolux

Bra blogg. Lekker bil.

Sitter og venter på Jr skal komme så vi kan taue hjem Micro-vett'en som kom i kveld.

Vurderer samtidig å kopiere kjøpet ditt. Med ordentlig teknikk og det lekre utseende er dette en gem.

Lurer på hvordan Bosch er på forbruk, og funksjon som Autoseiling?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

elektrolux

#22
Og da ble det tid for feilsøking. Ladet bilen helt opp og kjørte den til den stoppet. Fasit 12 km rekkevidde. Ikke rart tidligere eier ikke var fornøyd.

Regnet med å finne en eller flere celler med underspenning, men i stedet fant jeg en pakke med perfekt ballanserte celler på 3,46-3,48V bortsett fra en som hadde 3,99V. '

Dermed ser det ut som denne cellen har stoppet laderen, mens alle de andre har stoppet bilen.

Ladet ut denne cellen og sjekket BMS sin utladekrets, og ganske riktig, der var det en BD679 transistor med avvikende spenning på diodetesten. Med litt flaks betyr det at en 7 kr del er alt som skal til for å få opp rekkevidden.

Ellers er jeg tilfreds med bygget av Micro-Vett. Virker mer gjennomført og gjennomtenkt enn ECC sin C1EVie, men motorstyringen er katastrofe. Omtrent null sammenheng mellom fartspedal og motor. Gir svært lite kjøreglede, så spørs hvor lenge jeg orker kjøre med det. Lurer bare på hvordan det er mulig å bomme så totalt på motorstyringen. Varebilen er vistnok enda verre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mads Christian Bull-Borgen

Hei, bilen er kjempegod å kjøre. Vektfordelingen er nesten 50/50, så den tar seg veldig godt rundt svinger. Bilen er designet og bygget helt som en elbil, og det merkes godt!! Synes også abarth stylingen er lekker! Den minner om den siste 695 biposto. Rekkevidden er overraskende bra! Nå i disse dager får jeg et sted mellom 100 - 120 km på 1 lading, omtrent det samme jeg fikk i Leaf´en. Bilen har samme type drivverk som en Leaf, og 24kw batteri. Med 111hk og hele 200 nm (149 fp torque), spinner denne raskt ut av lyskryssene her i stavanger ;) Noen som nevnte problemer med akslingene; dette er en del av denne modellens "recalls" i USA, som lett kan sjekkes med FCA (fiat chrysler - mopar connect) før du kjøper. Heldigvis har min hatt alle sammen, og håper jeg ikke får store problemer med bilen fremover. Det siste var "s26 recall", som var en sikkerhetsoppdatering av PIM`en. Man vet vell aldri hva som kan skje, og er man handy så kan man sikkert fikse det meste, eller enda bedre -en fagmann som elbilhjelpen, ville dette vært et spennende pilotprosjekt!! Kan tenke meg at du kan sikkert gjøre like mye eller mer enn hva Bosch autoservice på lura klarer, men foreløpig sogner bilen min til dette verkstedet mhp Bosch systemene som de har - de er også veldig positive til denne bilen :) Sett vekk i fra recalls, er det så å si ingen forskjell fra 2013 til 2015. USB tilkoblingen ligger ved koppholderen istedet for hanskerommet, thats it. 2016 modellen fikk det meste av oppgraderinger, bla Uconnect touch display i dashbordet. Her fikk de så klart lagt inn alle tekniske oppdateringene også. Utfordringen er å finne en bil som det har vært lite tull med. dvs service, recalls, oppdateringer, og tull med title (branded title - lemon law). Må også tenke at dette er en Fiat, mao ikke verdens beste kvalitet, og det er mange ungdommer som kjører rundt i denne (med unntak av "miljøbevisste" hollywood stjerner som mr. dirty harry, og trolig deres PR agenter...). Jeg tenkte å komme i gang med bloggen min snart, og gir beskjed her på forumet når den er oppdatert :) ps. varmeanlegget er helt fantastisk i denne bilen, bedre enn hva jeg har erfart i leaf og zoe. Den blir varm på et blunk!!

Elmo

Sitat fra: Mads Christian Bull-Borgen på tirsdag 27. desember 2016, klokken 16:33
Bilen er designet og bygget helt som en elbil, og det merkes godt!! Synes også abarth stylingen er lekker!

Nei det er den vel ikke. Den er i utgangspunktet en fossilbil, som mange ulike firmaer har bygget om, med vekslende hell.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Mads Christian Bull-Borgen

Denne produseres på Fiat Chrysler / FCA sitt samlebånd i Mexico, og fremstår som elbil fra bunnen av. Utviklingen av bilen var et samarbeid mellom FCA og Bosch. Les mer på fiatusa.com så ser du at denne bilen presenteres som en fullverdig elbil versjon av fiat 500. Det er altså ikke en karabag eller microvett, eller ombygget fossilbil. Det er samme konsept som e-golf. Grunnen til disse ikke selges i europa er fordi FCA taper penger på hvert salg iform av insentiver til kjøperen i usa (prislapp: 34 000 USD > ut døren pris ca 18 000 USD), men trengte å fylle klimakvoten i California og Oregon da Fiat tok over Chrysler. Hadde de ikke laget denne elbilen, kunne ikke FCA konsernet lansere sine italienske fossilbiler i disse to statene. Bilen har blitt en knallsuksess i USA, og salget har gått over all forventning. Nå har de fleste 3 årige leasing avtalene gått ut, og blitt tilgjengelig til en hyggelig pris. Det blir spennende når Bosch kommer med solid-state batterier på ettermarkedet, og vil tro at 500e kan bli prøvekaninen for det prosjektet.

roder99

Jag frågade Nissan i Wayzata, Minnesota om shipping hela vägen från Wayzata till Göteborg.
Fick en prel. quote på 5000 dollar.

Båtresan från New Jersey till Sverige eller Norge borde vara max 2000 dollar.

Kan 2500 km landtransport kosta 3000 dollar?
Tesla S85D 2016
Fiat 500e 2013, 24 kWh batteri, 83 kW motor, såld
Opel Ampera 2012, såld
Peugeot iOn 2011, såld.
Think City 2009 Gul Zebra-batteri.
Think City 2009 Svart Zebra-batteri.
Elcykel med 250 watt bosch mittmotor.

Mads Christian Bull-Borgen

5000 USD er dyrt. Innenlandsfrakt i USA burde ikke bli mere enn ca 1000 USD. Så kommer båt transport i tillegg.

elektrolux

#28
Interresant at du nevner Leaf teknikk, og så Bosch i neste setning. Begge er utvilsomt gode på det de gjør, men viste ikke om noe samarbeid. Kanskje Bosch batteri og Leaf resten?

Enig med Mads at dette må ses på som en fullverdig elbil på linje med VW, Mercedes og Hyundai sine produkter. Det er heldigvis ingen regel om at utseende skal ofres sammen med eksoslukten.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mads Christian Bull-Borgen

Usikker på om Leaf og Bosch har samarbeidet, men man vet aldri i disse dager. Jeg brukte Leaf som et eksempel på "ekte elbil" / benchmark på hvordan en elbil bør være ;) Leaf er en utrolig god elbil! Ellers har vell Renault og Nissan samarbeidet, men kjenner ikke til detaljene der. Bosch har en e-mobility satsning som jeg tror kan bli nokså stor i fremtiden. De er kjent for å levere sikre løsninger til bilindustrien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA