Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona 2020 fra 309 900?

Startet av ExitFosil, torsdag 14. november 2019, klokken 16:22

« forrige - neste »

Marius Kotsbak

Alternativet til Tesla kommer på kr. 407.942 uten vinterdekk og hengerfeste, så det er jo nesten 40 kkr billigere for de som vil spare litt penger og klarer seg med litt mindre bil, evt. er skeptisk til Tesla eller bakhjulsdrift.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

RJK

Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 18. november 2019, klokken 21:20
Alternativet til Tesla kommer på kr. 407.942 uten vinterdekk og hengerfeste, så det er jo nesten 40 kkr billigere for de som vil spare litt penger og klarer seg med litt mindre bil, evt. er skeptisk til Tesla eller bakhjulsdrift.

Og for de som ikke har slike kvaler, så er det altså bare rundt 40 K i forskjell. For mange er det et lett valg å ta den oppgraderingen, selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Kanskje strekker man budsjettet for en ny Kona, og da lar man fort være. Er jo fremdeles en (ikke-)knakende kjekk bil.

;-)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

MooCow

Sitat fra: RJK på mandag 18. november 2019, klokken 22:10
Sitat fra: Marius Kotsbak på mandag 18. november 2019, klokken 21:20
Alternativet til Tesla kommer på kr. 407.942 uten vinterdekk og hengerfeste, så det er jo nesten 40 kkr billigere for de som vil spare litt penger og klarer seg med litt mindre bil, evt. er skeptisk til Tesla eller bakhjulsdrift.

Vær obs på at ein mistar ein del ting ved å velja model 3, som varme i rattet og ventilerte seter.

Og for de som ikke har slike kvaler, så er det altså bare rundt 40 K i forskjell. For mange er det et lett valg å ta den oppgraderingen, selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Kanskje strekker man budsjettet for en ny Kona, og da lar man fort være. Er jo fremdeles en (ikke-)knakende kjekk bil.

;-)

RJK

Sitat fra: MooCow på mandag 18. november 2019, klokken 22:53


Vær obs på at ein mistar ein del ting ved å velja model 3, som varme i rattet og ventilerte seter.

Win some, loose some...

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: LFC på mandag 18. november 2019, klokken 19:35
Hvis jeg takker ja til 15.000,- ekstra så kommer den fullt utstyrt på 368.000 uten vinterdekk.
Skal bare selge den videre.
Lurer på om markedet er interessert.

Ser ut til at luften har gått ut av den ballongen, endelig vil jeg nesten si.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Amoss

Sitat fra: LFC på mandag 18. november 2019, klokken 19:35
Hvis jeg takker ja til 15.000,- ekstra så kommer den fullt utstyrt på 368.000 uten vinterdekk.
Skal bare selge den videre.
Lurer på om markedet er interessert.

Markedet er nok helt sikkert interessert i en splitter ny Kona til 368.000 selv uten vinterdekk. Problemet er om du også hadde tenkt å tjene noe på handelen... Ligger mange overprisete Kona'er på finn og der ser de stort sett ut til å ligge pent.
Model S 85D

advale

#21
Sitat fra: RJK på mandag 18. november 2019, klokken 22:10
Og for de som ikke har slike kvaler, så er det altså bare rundt 40 K i forskjell. For mange er det et lett valg å ta den oppgraderingen, selv om det selvsagt ikke gjelder alle. Kanskje strekker man budsjettet for en ny Kona, og da lar man fort være. Er jo fremdeles en (ikke-)knakende kjekk bil.

;-)

Hvis prisen på ny Kona Premium koster 368 000 og plusse på soltak og skinnseter så ender man på 388 000. Veldig nærme TM3 som har panorama soltak og skinn(vegan?)seter allerede inkludert og med større bil, mye mer komplett infotaimentet etc.

Kona er alltid sett på som en godt kjøp. Men sammenlignet med TM3 så begynner TM3 å bli til røverpris.

jings

Snakket med min forhandler nettopp, og fikk inntrykk av at om man ikke aksepterte 15K ekstra for den nye modellen, så var det "Sorry, vi kan ikke levere bil til deg", og man ble fristilt fra kontrakten. (Men om det stemmer vet jeg ikke...)

Den nye modellen var blitt produsert siden "oktober". Det var ikke mulighet for å få kjøpt tilvalget med 11KW tre fase lader, på biler som var for "kø kunder", det rakk man ikke. Tre fase laderen krevde også 400V tre fase visstnok. Her har jeg sendt en forespørsel til Hyundai om dette, før jeg spurte forhandler. Men siden jeg har nummer 155xx, med estimert Q1 så blir det uansett ikke aktuelt for meg.

tolapet

Jeg sendte forespørsel til Hyundai Norge, samt snakket med en selger ang trefaselading, 11kW. Da må en
ha 400V, og da er det, tror jeg,  mange som den opsjonen ikke er aktuell for, dessverre.
Ettermontering av trefaselader var heller ikke aktuelt, dessverre.
Hadde det bare vært en eller annen luring som kunne produsert en aluminiumsfarget dings med Orange
ledninger med sorte plugger, som en kunne ha kjøpt og plugget til......

RJK

Sitat fra: tolapet på tirsdag 19. november 2019, klokken 16:18
Jeg sendte forespørsel til Hyundai Norge, samt snakket med en selger ang trefaselading, 11kW. Da må en
ha 400V, og da er det, tror jeg,  mange som den opsjonen ikke er aktuell for, dessverre.
Ettermontering av trefaselader var heller ikke aktuelt, dessverre.
Hadde det bare vært en eller annen luring som kunne produsert en aluminiumsfarget dings med Orange
ledninger med sorte plugger, som en kunne ha kjøpt og plugget til......

3-fase 400V må du kun ha om du skal utnytte alle 11 kW med effekt, men du kan jo fremdeles bruke enfase med lavere effekt med samme ladekabelen du da ville fått med.

Til hjemmelading bør det holde i lange baner med 7,4 kW effekt, da du lader Kona-batteriet fra tilnærmet skrapet til 100 % på mellom 8 og 9 timer, som er det samme antall timer som du bør sove i løpet av et normaldøgn.

Mange klarer seg nok med enda mindre effekt siden man sjeldent kjører batteriet for lavt, og bilen får mange timer å stå til vanlig. Og selv om du en gang skulle klare bruke nesten alt før du kommer hjem, så skal du neppe så langt neste dag, slik at du får ladet nok til å klare deg mange mil neste dag, og kan fortsette å toppe opp neste dag.

Hadde jeg hatt plass til 2 biler utenfor, så hadde jeg nok investert i en 7,4 kW-lader med 2 stikk, så kunne man ladet 2 biler samtidig, eller ladet den ene raskere ved behov for raskere lading. Nå bor jeg slik til at jeg må dele på borettslagets 4 tilgjengelige ladere, med de andre beboerne.

Ønsket om 11 kW eller enda bedre 22 kW effekt gjelder altså kun når man drar et sted der man skal være noen timer, og man gjerne vil komme tilbake til fulladet bil, eller ihvertfall få så mye strøm som mulig, mens man gjør andre ting.

22 kW ville fylt batteriet på 3-4 timer, noe som er helt flott når man f.eks. kombinerer kino og en matbit, eller om man drar på et shoppingsenter. Det er jo tiden som man bruker på en god shoppingrunde på kjøpesenteret,. så da hadde man ikke trengt å stresse med å måtte tilbake til bilen midt i shoppingen.

Men man har kanskje ikke helt tomt batteri ved ankomst, så da passer det jo fint med 11 kW, som forøvrig fyller bilen fra tom til full på litt over 7 timer. Halvfullt batteri, så har man toppet opp i løpet av samme tiden som nevnt i avsnittet over. Og så sparer man seg for en tur innom hurtiglader om stedet ikke har slikt der man går og shopper.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marius Kotsbak

Greit nok om man kan få 7,4kW, altså enfase 32A, men endel steder kan man bli nektet å installere kurs med mer enn 25A (5,75kW). Da kan det være en stor fordel å kunne installere trefase 16A istedet (11kW). Forutsetter at man har 400V-anlegg og har denne begrensningen. Uvisst om Kona kan utnytte trefase 230V (som Tesla M3).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

tolapet

#26
Som jeg skrev i forrige innlegg. "Oppgraderte" Kona kan kun lade på 400V 3-fas, som er en tilvalgsopsjon,
ellers er det 1-fas 230V, 7.2 kW, og kladden.
Tror at med 400V, 11kW, så kan en enten lade med 3-fas 400V, eller med kladden på 230V, på bilens ombordlader. Og kladden er vel begrenset til 8-10 Amp.

Håper jo at en eller annen gluping mekker den tidligere nevnte aluminiumsboksen  med innmat, beregnet for
3-fas 230V, slik en bare røsker ut 1-fase laderen, og inn med "aluminiumsboksen".

RJK

Sitat fra: tolapet på onsdag 20. november 2019, klokken 14:24
Som jeg skrev i forrige innlegg. "Oppgraderte" Kona kan kun lade på 400V 3-fas, som er en tilvalgsopsjon,
ellers er det 1-fas 230V, 7.2 kW, og kladden.

Enten så missforstår jeg hva du mener å skrive, eller så tror jeg du missforstår.

Tilvalget gir deg mulighet til OGSÅ å lade på 11 kW, som er 3-fase. Du vil selvsagt fortsatt kunne lade på alle andre ladere som gir inntil 22 kW, både 1 og 3-fase, men du klarer maksimalt å trekke 11 kW effekt.

"Fra neste modellår får elbilen en 11 kW-trefas-ombordlader, som tilvalgsmulighet, slik at man kan lade bilen raskere hjemme. Ved å komplimentere dagens 7,2 kW-enfas ombordlader med denne reduserer man ifølge importøren ladetiden med opptil 23 prosent, fra minimum ni timer og 35 minutter, til minimum sju timer og 25 minutter."

https://www.dinside.no/motor/kutter-prisen-og-leveringstiden/71835593

(Min utheving)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rosstopher

Sitat fra: tolapet på onsdag 20. november 2019, klokken 14:24
"Oppgraderte" Kona kan kun lade på 400V 3-fas

Det fins ingen elbiler som kun kan lade på 400 V trefas.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

tolapet

#29
[b]Tror[/b] at med 400V, 11kW, så kan en enten lade med 3-fas 400V, eller med kladden på 230V, på bilens ombordlader. Og kladden er vel begrenset til 8-10 Amp.


Legg merke til at jeg skrev "Tror", det vil si at jeg vet ikke, men antar, tror, kansje etc etc

Og da er det ikke "Bare 400V, men også kladden på 230V i tillegg  hjemme

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA