Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?

Startet av amstray, mandag 04. november 2019, klokken 12:30

« forrige - neste »

Daniel_0007

Betaler 300 kr for garasjeplassen og 1,70 pr kWh. Har og betalt 18 000 for boksen.
Så ikke så verst, ser folk har verre avtaller.
Model 3 2019 LR Rwd

DagfinnN

400 kr pr. mnd hvis man har en mindre elbil, 600 hvis stor inkludert strømforbruk. Ingen etablering og i praksis fast plass siden det er flere elladeplasser (åtte) enn elbiler (seks) i sameiet.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Lars C. Krogenæs

Så en som kjører Golf hver dag, betaler mer enn en som har X, men kun bruker den i helgene?

Snodig...
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

RJK

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:14
Så en som kjører Golf hver dag, betaler mer enn en som har X, men kun bruker den i helgene?

Snodig...

Om borettslaget har et system som måler forbruk, og fakturerer etter dette, så er det jo kjempeflott. Da faktureres den som bruker mest strøm (fra borettslaget) , også mest for sin bruk. Tipper selve plassene er forholdsvis like store, så det er neppe grunnlag for prisforskjeller. Men strøm er altså noe som borettslaget må dekke, og da er det greit at merforbruk til lading faktisk dekkes av den som forbruker strømmen.

I de tilfeller der man seter fastpris ut fra et anslag, f.eks. DagfinnN sin beskrivelse, så faktureres de forskjellig etter forventet forbruk basert på bilens forbrukstall, uten å ta hensyn til forskjellig kjørelengde. Da vil f.eks. den som kjører E-Golfen betale mindre, på tross av langt større forbuk i praksis. Likevel annsees begge forslag å være gode faktureringsmetoder, som har et snev av korrekt fordeling i seg, da TMX'en i all hovedsak ville brukt mest med lik km, og relativt likt bruksmønster.

Det at man slipper å sitte  med personlige måleravlesere, og slipper å bruke tid på slikt, så faller det alle til gode med lavere priser totalt. Da er dog bare spørsmålet om hvordan fordelingen av kostnadene for selve anlegget dekkes.

Går det kun fra de som har lademulighet, eller er det en andel som går på felleskostnaden siden man får nytte av det når de skaffer seg elbil selv eller på en generell verdistigning, og en andel som går på personlig boks på selve ladeplassen?

Flere steder får jo de som velger å installere boks, separat regning for den direkte kostnaden til utstyr, materialer og arbeid for påkobling. Dermed er det kun strømkostnaden man blir "belemret med", ved at det snittberegnes.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA