Elbilforum.no

Populære temaer => Ladeplasser og ladekabler => Lading i bedrifter / borettslag / sameier / rekkegarasjer. => Emne startet av: amstray på mandag 04. november 2019, klokken 12:30

Tittel: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: amstraymandag 04. november 2019, klokken 12:30
Bor i borettslag i Oslo, og har hatt hjemmelading på min faste parkeringsplass siden sommeren 2018. Strømmen har jeg fått fra en stikkontakt opprinnelig beregnet til motorvarmer, og jeg har betalt 300kr i måneden for fri bruk.
Nå er denne kontakten byttet ut med en Type 2 -lader på opptil 22kw, og prisen endres til 250kr i måneden pluss 2kr per kw. Min umiddelbare tanke er at dette vil bli urimelig dyrt. Er det noen andre som har liknende lademulighet i borettslag her inne? Hva slags pris betaler dere?
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: Wiblamandag 04. november 2019, klokken 12:37
Har du betalt for installasjon av ladeboks utenom?
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: snitchmandag 04. november 2019, klokken 12:40
Vi er meget privilegerte med billig strøm her i nord.
i Tyskland koster det 3kr KW å lade elbil på dagtid.

Hvem betaler ladeboksen?
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: chillermandag 04. november 2019, klokken 12:42
Hvis du ikke har betalt for ladeboksen syns jeg dette høres ut som en fin pris.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: jkirkebomandag 04. november 2019, klokken 12:56
Sitat fra: chiller på mandag 04. november 2019, klokken 12:42
Hvis du ikke har betalt for ladeboksen syns jeg dette høres ut som en fin pris.

Ja, men det blir DYRT i lengden. Gitt en typisk egenandel på 22.000,- for slike installasjoner og et ladebehov på 2500kWh i året tar det 7 år å "nedbetale" boksen gitt at prisen med egenkjøpt boks ville vært rundt 1,30 pr. kWh. Etter 7 år betaler man 3000,- ekstra i året dvs. at når man har ladet i 15 år har man betalt 24.000,- mer enn i et borettslag som velger en bedre løsning.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: jkirkebomandag 04. november 2019, klokken 12:57
Sitat fra: snitch på mandag 04. november 2019, klokken 12:40
Vi er meget privilegerte med billig strøm her i nord.
i Tyskland koster det 3kr KW å lade elbil på dagtid.

Ja, og så lurer man på hvorfor elbil ikke slår an i Tyskland...
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: amstraymandag 04. november 2019, klokken 13:09
Har ikke betalt selv for ladeboksen, men heller ikke etterspurt den (var godt fornøyd med den gamle stikkontakten). I og med at det er et stort borettslag som monterte typ 30 ladebokser i samme slengen, antar jeg prisen ikke er 22.000 per boks. Jeg synes det er helt fair å betale for strømmen jeg bruker, men jeg vil ikke betale for en ladeboks jeg ikke har bedt om og heller ikke eier. Parkeringsplassen følger ikke leiligheten, så det er ingenting å hente her når jeg engang flytter.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: jkirkebomandag 04. november 2019, klokken 13:41
Sitat fra: andersms@gmail.com på mandag 04. november 2019, klokken 13:09
Har ikke betalt selv for ladeboksen, men heller ikke etterspurt den (var godt fornøyd med den gamle stikkontakten). I og med at det er et stort borettslag som monterte typ 30 ladebokser i samme slengen, antar jeg prisen ikke er 22.000 per boks. Jeg synes det er helt fair å betale for strømmen jeg bruker, men jeg vil ikke betale for en ladeboks jeg ikke har bedt om og heller ikke eier. Parkeringsplassen følger ikke leiligheten, så det er ingenting å hente her når jeg engang flytter.

Hvis det er fellesplasser så blir det litt verre ja. Du kan nok påregne at installasjonen har kostet borettslaget 25-30.000,- per plass. Dvs. 8-10 år for å nedbetale en plass med 250,- pr. måned om man ikke regner renter. Men i så fall burde strømkostnaden vært lavere synes jeg. Hadde de satt prisen til 1,50 pr. kWh hadde det vært helt fair.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: amstraymandag 04. november 2019, klokken 13:48
Jeg synes det høres merkelig ut at det skal ha kostet så mye per plass. Det var allerede strømopplegg for motorvarmere på plassene. Arbeidet ble gjort i løpet av få dager. Jeg vil anta at en form for kvantumsrabatt vil slå inn? Og dessuten: Dette er borettslagets investering, og ikke min investering. Er det da riktig at jeg som bruker skal betale ned hele prisen, når jeg ikke eier noen andel av opplegget ned dagen jeg flytter herfra?
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsmandag 04. november 2019, klokken 14:19
Helt grei pris.

Husk at borettslaget også må ta høyde for effektavgift, som er på ca. 90kr per kW i måneden. Når du heller ikke betaler en engangssum for ladestasjonen er dette en meget god pris.

Skjønner godt at borettslaget ikke lar beboere lade på at anlegg som ikke møter forskriftene for lading.

Du burde være kjempefornøyd :-)
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: jkirkebomandag 04. november 2019, klokken 16:28
Sitat fra: andersms@gmail.com på mandag 04. november 2019, klokken 13:48
Jeg synes det høres merkelig ut at det skal ha kostet så mye per plass. Det var allerede strømopplegg for motorvarmere på plassene. Arbeidet ble gjort i løpet av få dager. Jeg vil anta at en form for kvantumsrabatt vil slå inn? Og dessuten: Dette er borettslagets investering, og ikke min investering. Er det da riktig at jeg som bruker skal betale ned hele prisen, når jeg ikke eier noen andel av opplegget ned dagen jeg flytter herfra?

Det koster litt fordi de nok har gått for et lastbalansert anlegg for å slippe å overbelaste hovedsikring i fremtiden. Ulempen er at ladestasjonene koster 15k eller mer, fordelen er at du kan lade mye raskere enn før. I tillegg må det fremføres nye kabler, alt må kobles opp, ny innmat i sikringsskap + kanskje en trafo.

Det normale for slike anlegg, der man har faste P-plasser, er at borettslaget betaler infrastrukturen (typisk 3-5000,- pr. plass) mens den enkelte beboer betaler for ladestasjon og installasjon av denne (typisk 20-22.000,-).

Men jeg synes de evt. kunne gitt beboerne valget mellom dagens løsning eller å kjøpe "laderett" som følger leiligheten og som da kostet f.eks 25.000,-. De som kjøpte "laderett" skulle da fått null månedsavgift og strøm til kostpris + adm.utgifter.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: jkirkebomandag 04. november 2019, klokken 16:38
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 04. november 2019, klokken 14:19
Helt grei pris.

Husk at borettslaget også må ta høyde for effektavgift, som er på ca. 90kr per kW i måneden. Når du heller ikke betaler en engangssum for ladestasjonen er dette en meget god pris.

Hvis ladeanlegget går på egen måler er det ikke sikkert man må betale effektavgift. En 3x63A 230V hovedsikring kan fint forsyne 30 biler med lading (kun 18 samtidig), og man betaler normalt ikke effektavgift med så liten hovedsikring. Helt opp til 3x80A 400V kan man få uten effektavgift enkelte steder, det er nok til å lade 39 biler samtidig og kan nok greit forsyne et anlegg på det dobbelte.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: Vollis47mandag 04. november 2019, klokken 19:16
Synes du har fått en god deal, kanskje med unntak av kWh-prisen. I et sameie eller borettslag må en av og til betale for noe en ikke har valgt selv. Men her har du i hvertfall fordel av nyinstallasjonen. Når flere skal få mulighet til å lade elbiler, må enkelte gamle enkle anlegg avsluttes. En kurs som var beregnet for motorvarmer, kan neppe være tilfredsstillende for elbillading.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: TBtirsdag 05. november 2019, klokken 22:54
Her jeg bor var den en periode lov å benytte eksisterende kontakter / motorvarmer bokser. Men, det var bare tillatt som en midlertidig prøveordning. Nå varte den i flere år, men så snart permanent løsning var på plass var den midlertidige løsningen avviklet umiddelbart.

En smeltet koblingsboks høsten 2016 varslet om at det var på tide noe ble gjort, og høsten 2017 var nytt ladeanlegg klart.

Ved skade som forsikringselskap finner bevist kommer fra bruk av stikkontakter på et ikke godkjent anlegg kan styremedlemmene i et borettslag i ytterste konsekvens få regresskrav mot seg om de har handlet uaktsomt. Ved å kreve at alle må benytte nytt anlegg vil denne typen bruk opphøre. Om den likevel forsetter være beboers ansvar, som da kan bli ansvarlig om beboer har handlet uaktsomt....

Tidligere var det en del historier om at "løsningen" var å forby all lading umiddelbart. Heldigvis virker den tid å være forbi. Men, et krav vil da være at alle er med på løsningen som velges. I dette tilfelle har borettslaget valgt en løsning der beboer ikke trenger å selv kjøpe ladeboksen, den nedbetales i stedet over tid. Det har noen fordeler, og noen ulemper.

(Vi valgte å eie boksene selv, et ubesvart spørsmål er kva som skjer når garanti tiden på 5 år er ute. Uheldig å måtte kjøpe ny ladeboks etter litt mer enn 5 år, om den skulle slutte å fungere, da blir pris pr måned ca 260 kr.)
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: Voltronmandag 10. februar 2020, klokken 14:29
I borettslaget vårt landet vi på Smartly. Det krevde også en omfattende oppgradering av hele infrastrukturen fra trafo til punkt, men der ble motatt betydelig støtte fra Oslo Kommune og Enova. Denne løsningen leverer også lastbalansering innenfor en gitt makseffekt (for meg uviss størrelse), slik at om mange lader samtidig reduseres uttaket per punkt.

Resultatet er i hvert fall at hver enkelt andelseier kan kjøpe ladeboks (Schneider) til sin plass for omkring 22000 med installasjon, betale 500 kr i oppkoblingsavgift, 100 kr i måneden i abo og 1 kr kw/t i lading. Nå som jeg akkurat har betalt omkring 23000 kr for første lading synes jeg det var i overkant dyrt, men på sikt er det ikke sikkert dette er så ille, særlig ikke etter å lest om andre mulige løsninger. (Mener borettslaget setter prisen på kw/t - og den er ment å være omtrenkt på markedspris).  Men ideelt sett skulle jeg ønske at man kunne brukt en leverandør som tok feks spotpris + 10%  (eksempel) og ingen abo-avgift. Det ville også premiert det å lade på nattestid, som jo vil være enkelt å sette opp i appen.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: Daniel_0007mandag 17. februar 2020, klokken 15:46
Betaler 300 kr for garasjeplassen og 1,70 pr kWh. Har og betalt 18 000 for boksen.
Så ikke så verst, ser folk har verre avtaller.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: DagfinnNmandag 17. februar 2020, klokken 15:53
400 kr pr. mnd hvis man har en mindre elbil, 600 hvis stor inkludert strømforbruk. Ingen etablering og i praksis fast plass siden det er flere elladeplasser (åtte) enn elbiler (seks) i sameiet.
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: Lars C. Krogenæsonsdag 19. februar 2020, klokken 12:14
Så en som kjører Golf hver dag, betaler mer enn en som har X, men kun bruker den i helgene?

Snodig...
Tittel: Sv: Hjemmelading i borettslag: Hvilken pris?
Skrevet av: RJKonsdag 19. februar 2020, klokken 12:51
Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 19. februar 2020, klokken 12:14
Så en som kjører Golf hver dag, betaler mer enn en som har X, men kun bruker den i helgene?

Snodig...

Om borettslaget har et system som måler forbruk, og fakturerer etter dette, så er det jo kjempeflott. Da faktureres den som bruker mest strøm (fra borettslaget) , også mest for sin bruk. Tipper selve plassene er forholdsvis like store, så det er neppe grunnlag for prisforskjeller. Men strøm er altså noe som borettslaget må dekke, og da er det greit at merforbruk til lading faktisk dekkes av den som forbruker strømmen.

I de tilfeller der man seter fastpris ut fra et anslag, f.eks. DagfinnN sin beskrivelse, så faktureres de forskjellig etter forventet forbruk basert på bilens forbrukstall, uten å ta hensyn til forskjellig kjørelengde. Da vil f.eks. den som kjører E-Golfen betale mindre, på tross av langt større forbuk i praksis. Likevel annsees begge forslag å være gode faktureringsmetoder, som har et snev av korrekt fordeling i seg, da TMX'en i all hovedsak ville brukt mest med lik km, og relativt likt bruksmønster.

Det at man slipper å sitte  med personlige måleravlesere, og slipper å bruke tid på slikt, så faller det alle til gode med lavere priser totalt. Da er dog bare spørsmålet om hvordan fordelingen av kostnadene for selve anlegget dekkes.

Går det kun fra de som har lademulighet, eller er det en andel som går på felleskostnaden siden man får nytte av det når de skaffer seg elbil selv eller på en generell verdistigning, og en andel som går på personlig boks på selve ladeplassen?

Flere steder får jo de som velger å installere boks, separat regning for den direkte kostnaden til utstyr, materialer og arbeid for påkobling. Dermed er det kun strømkostnaden man blir "belemret med", ved at det snittberegnes.