Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Urimelig fremgangsmåte i sameie

Startet av Gubbebil2, torsdag 30. januar 2020, klokken 17:15

« forrige - neste »

Gubbebil2



Folkens, jeg trenger litt hjelp fra i en kinkig sak ang. ladeanlegg i blokka.

I 2014 bestemte årsmøtet i sameiet at ladere måtte anskaffes av de som ønsket det, kravet var at de dekket alle kostnader og hadde egen lader.

Det var da ingen el-ladbare biler i blokka. 42 leiligheter/p-plasser. 14 er ikke brukt for bil grunnet høy alder.

I 2016 kjøpte jeg hybrid, avtalte med styret og brukte ca. 25.000,- på lader, elektriker og måler.

Sameiet fakturerte meg årlig for forbruket.

I desember 2018 kom det fordeleranlegg i taket på garasjen. 2 mnd. senere kom det en ekstra lader ved min p-plass.

Da reagerte jeg, gjorde styret oppmerksom på at dette ikke var noe de kunne bestemme selv, var årsmøtesak.

Det ble kalt inn til årsmøte, jeg protesterte skriftlig siden jeg hadde hatt utlegg nylig etter forrige årsmøtevedtak.

Mener de ikke bare kan slette denne avtalen?

Hørte ikke noe mer, før jeg i begynnelsen av desember 2019 fikk brev at min lader ville bli avlest og frakoblet 5 dager senere. Igjen protesterte jeg, fikk ikke svar.

2 uker senere fikk jeg regning på 2000,- for etablering av ladepunkt og beskjed om at mnd. leie på 299,- og forbruk ville bli fakturert etter 12 mnd. I tillegg etablering av automatisk avlesning av forbruk på 2000,-. Den ville først bli belastet meg når det var flere enn min bil som trengte strøm. 1 av 42 p-plasser bruker lader.

Mitt svar var at jeg ikke var enig, ulovlig vedtak, urimelig og aldri bestilt av meg.

Fikk ikke svar før jeg fikk inkassovarsel, det var regnskapsfører ikke interessert i å diskutere. Betal eller flytt var meldingen.

Omstridte kan vel ikke sendes til inkasso?

Hadde det vært flere som ønsket å lade og jeg hadde blitt spurt i forkant hadde jeg vært med på en fornuftig løsning slik det er beskrevet i flere tråder her inne.

Noen synspunkter fra dere? Gjerne noen som har erfaring med lignende situasjoner?

Min lader er fjernet, firmaet som gjorde det beklaget når jeg etterlyste «tyven». De har ikke levert den tilbake, styret vil ikke svare.

Føler det blir helt feil å anmelde tyveri, men kanskje et nødvendig valg.

Selvsagt har en sak 2 sider, selv om jeg er lettere irritert har jeg fremstilt det så nøytralt som mulig.

Takk for innspill.

elektrolux

Kanskje du kan forklare litt mer om det nye anlegget? Er det f.eks et anlegg montert i garasjen deres på utleie basis, eller selveid?
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gubbebil2

Hei.

Det er leid av sameiet fra en leverandør, mer info enn det har jeg ikke.

Føler de nå er klar over litt uryddig opptreden og dermed håper jeg godtar alt.

Vollis47

Støtter trådstarter, dette høres urimelig og merkelig ut.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Kårepåsporet

Er du NAF medlem har du juridisk hjelp der, du har uansett juridisk hjelp via innboforsikring.
Jeg ville først forsøkt enda en kjapp runde skriftlig med kort frist, deretter ville jeg vurdert juridisk hjelp.
Jeg hater å tape når motparten har gjort feil, og har ved tre anledninger benyttet Naf sin advokat.
To ganger ved skade på bil og en gang ved kjøp av fabrikkny campingvogn hvor lasteevne var alt for lav da egenvekt var altfor høy.
Vant frem alle tre gangene, bare vha ett brev fra advokat.
Lykke til🤞

Ingeniøren

#5
Er så glad at jeg flyttet ut av sameie for mange år siden og er min egen herre...

Men, liknende saker kommer og går der folk som på eget initiativ har montert ladere og så bare må rive og betal på nytt når resten våkner.... Det springen punkt er vel hva som ble sagt og avtalt når du "fikk lov". Er enig at det føles urimelig at du må rive og ikke får kompensert. Det koster deg mye mer om styret hadde sagt at gjort er gjort og spist er spist og kompensert dine første utlegg.

Det trenger ikke koste mye å snakke med en advokat. Har gjort det flere ganger og trenger ikke koste mer en noen tusen, mye billigere enn dine 25' men så spørst om han er enig at du har en god sak...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

Var selv borti en lignende sak der en leverandør installerer (les kupper) ladeløsning. Selges inn til styrer som helst ikke vil forholde seg til lading av elbil, og er alt  annet enn gunstig for brukerne.

Farlig utvikling som kan føre til at folk unngår elbil.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Gubbebil2

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 30. januar 2020, klokken 18:57
Er du NAF medlem har du juridisk hjelp der, du har uansett juridisk hjelp via innboforsikring.

Takk, det var et godt forslag.

Burger

Les vedtektene til sameiet. De kan ha brutt de, kjør de på formelle feil. Det fortjener de.

Møtte du opp på årsmøtet? Var det nok personer på årsmøtet til at det ble stemmedyktig (se vedtekter). Hva sier årsmøtereferatet?

Største feilen jeg opplever at beboere gjør (velforening) er
1 - Ikke sende inn saker innen fristen til årsmøtet. Gjør de det så tvinger de styret til å ta det opp.
2 - Tro årsmøtet har en "eventuelt" sak. Alt som skal stemmes på skal være informert om på forhånd.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Mippen

#9
Oppdater oss gjerne på saken. Er litt redd for at jeg kan havne i liknende situasjon. Bor selv i et sameie hvor man selv måtte påkoste ladeløsning. Det var bare kapasitet til 10 elbiler i garasjen, og nå er det fullt. Det presser seg derfor fram andre løsninger slik at alle som vil lade kan få lade. Utfordringen med å lade i en felles garasje er at det er begrenset med strøm. Derfor kan man risikere at man må bruke den strømmen som er tilgjengelig for å tilby lading til alle. Hvis ikke blir fordelingen veldig skjev og det blir mye dyrere for alle de andre. Hos mine foreldre sparte sameiet 500 tusen på å få et felles ladesydtem i stedet for å oppgradere anlegget slik at alle kan koble seg til på eget initiativ. Man måtte riktig nok bekoste lader selv hvis man vil lade. Jeg hadde selv blitt forbanna hvis mine investeringer hadde vært til ingen nytte, men det kan hende at det er en av risikoene med å være tidlig ute. Jeg kan imidlertid ikke si noe om hvilke rettigheter man har. Kanskje kan man få litt igjen hvis man selger ladeboksen man har kjøpt o.l. Kjipt er det uansett.
Fremtiden er elektrisk.

Lars C. Krogenæs

I et sameie og borettslag har årsmøtet all makt. Makten er delegert til styret.

Som sameier kan du selvfølgelig beholde ladestasjonen, men boligsameiet kan nekte deg å ha den tilkoblet til felles strømtavle, og uten strøm forsvinner jo poenget med egen ladestasjon.

Alle sameier/borettslag (med få unntak), vil møte veggen dersom det er satt opp private ladestasjoner uten styring. Før eller siden må disse bort fra felles-strømmen fordi de reserverer 16A-32A konstant, noe som gjør at andre ikke får tilgang til denne strømmen.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Robert E-Niro

Sitat fra: Gubbebil2 på torsdag 30. januar 2020, klokken 17:15


Folkens, jeg trenger litt hjelp fra i en kinkig sak ang. ladeanlegg i blokka.

I 2014 bestemte årsmøtet i sameiet at ladere måtte anskaffes av de som ønsket det, kravet var at de dekket alle kostnader og hadde egen lader.

Det var da ingen el-ladbare biler i blokka. 42 leiligheter/p-plasser. 14 er ikke brukt for bil grunnet høy alder.

I 2016 kjøpte jeg hybrid, avtalte med styret og brukte ca. 25.000,- på lader, elektriker og måler.

Sameiet fakturerte meg årlig for forbruket.

I desember 2018 kom det fordeleranlegg i taket på garasjen. 2 mnd. senere kom det en ekstra lader ved min p-plass.

Da reagerte jeg, gjorde styret oppmerksom på at dette ikke var noe de kunne bestemme selv, var årsmøtesak.

Det ble kalt inn til årsmøte, jeg protesterte skriftlig siden jeg hadde hatt utlegg nylig etter forrige årsmøtevedtak.

Mener de ikke bare kan slette denne avtalen?

Hørte ikke noe mer, før jeg i begynnelsen av desember 2019 fikk brev at min lader ville bli avlest og frakoblet 5 dager senere. Igjen protesterte jeg, fikk ikke svar.

2 uker senere fikk jeg regning på 2000,- for etablering av ladepunkt og beskjed om at mnd. leie på 299,- og forbruk ville bli fakturert etter 12 mnd. I tillegg etablering av automatisk avlesning av forbruk på 2000,-. Den ville først bli belastet meg når det var flere enn min bil som trengte strøm. 1 av 42 p-plasser bruker lader.

Mitt svar var at jeg ikke var enig, ulovlig vedtak, urimelig og aldri bestilt av meg.

Fikk ikke svar før jeg fikk inkassovarsel, det var regnskapsfører ikke interessert i å diskutere. Betal eller flytt var meldingen.

Omstridte kan vel ikke sendes til inkasso?

Hadde det vært flere som ønsket å lade og jeg hadde blitt spurt i forkant hadde jeg vært med på en fornuftig løsning slik det er beskrevet i flere tråder her inne.

Noen synspunkter fra dere? Gjerne noen som har erfaring med lignende situasjoner?

Min lader er fjernet, firmaet som gjorde det beklaget når jeg etterlyste «tyven». De har ikke levert den tilbake, styret vil ikke svare.

Føler det blir helt feil å anmelde tyveri, men kanskje et nødvendig valg.

Selvsagt har en sak 2 sider, selv om jeg er lettere irritert har jeg fremstilt det så nøytralt som mulig.

Takk for innspill.

Send mail til inkassoselskapet og fremlegg den kommunikasjon du har hatt med styret/regnskapsfører i saken. Du kan minne dem på "god" inkassoskikk og si at denne saken skal de legge i bero til det er en avklart situasjon.

Har gjort dette selv ved et par anledninger. Inkassoselskapene gir seg rimelig fort når de skjønner at debitor har lest jussen.
Kia E-Niro 10/2019

Kåre Knatten

Som styreformann i sameie, ville jeg gått inn for refusjon av dine tidligere utgifter til installasjon, siden dette var i samsvar med tidligere vedtak.

Trekkoppbil

Meld fra til inkassoselskapet, og til den som har sendt saken, at du bestrider kravet, og henvis til paragrafen i innkassoloven, som forbyr inkassoindrevelse på tvista krav.
Les ordlyden i vedtaket fra årsmøtet nøye, og finn hvilke brudd styret har gjort på årsmøtets vedtak.
Dersom ny lader er bestillt mot din viten og vilje, så er spørsmålet hvilke hjemmel noen har for å fakturere deg for det. Det må vel være lov å avvise ei regning med begrunnelse om at det her er noe jeg ikke har bestillt.
I først omgang kan det være greit å komme fram til hovedpoeng, og si det med presise og enkle ordlyder. Så kan man utdype forklaringer og komme med historier og dokumentasjoner ved anledninger.
Når det gjelder den gamle laderen, så kan du sjekke opp om styret hadde lov til å kople den ned, eller om nedkopling strider med avtaler, bestemmelser og eiendomsrett.
Nedkopling av gammel lader, og anskaffelse av ny lader, blir på en måte 2 ulike saker, for det om det i visse sammenhenger blir en og samme sak. Det gjelder å holde sakene litt fra hverandre.

daktari

#14
Du må snarest "bestride" inkassokravet. De kan ikke gå videre med inkasso hvis kravet er omstridt. Eksempel på brev her: https://www.forbrukerradet.no/forside/klagebrev/
Sett alltid en frist for tilbakemelding i din skriftlige korrespondanse. Har du snakket med noen på telefon, skriv epost som referat i tillegg.
Tipper denne saken til slutt vil ende i forliksråd, der du har et krav om tilbakeføring og beholde gammel ordning, men tilslutt ender med en kontantsum i lomma for tap, men må bruke ny lader med nye betingelser.
Få deg juridisk hjelp! Det er verdt å bruke 10.000,- på advokat for å tjene inn igjen 20k, istedetfor å tape 5000,-
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA