Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

daktari

Som facebook, "hva blir 230 x 20? 9 av 10 tar feil".
Men begge har vel rett, 4,6 kW belastning på strømmåleren i huset, 4,1 kW effekt på batteriet, 0,5 kW til oppvarming av diverse metall og plast i bilen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hårek

Sitat fra: Contango på tirsdag 05. november 2019, klokken 13:27
4,6kw
Jeg kan også regne. Men 4,1 kW er det bilen viser ved lading på min 20A kurs.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Contango

Beklager besserwissingen. Men da er det en merkelig observasjon. Det kan umulig stemme at ladetapet er 10 prosent.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Hårek

Ja, når du påpeker det så må jeg si meg enig. Skal sjekke en gang til. Og se om jeg kan måle faktisk strøm.
Kanskje ladestasjonen min forteller bilen at tilgjengelig effekt er litt lavere enn 20A.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Trond.m

Sitat fra: Hårek på tirsdag 05. november 2019, klokken 15:37
Ja, når du påpeker det så må jeg si meg enig. Skal sjekke en gang til. Og se om jeg kan måle faktisk strøm.
Kanskje ladestasjonen min forteller bilen at tilgjengelig effekt er litt lavere enn 20A.
Du vil / bør jo aldri utnytte kursen 100 %, så en ladeeffekt målt til batteriet på 4,1 kW på 20A høres veldig bra ut.

Contango

TM - jeg får da fulle 3,6kw ut av vår 16a lader. Mener da at det er normalt med 16a kurs på 16a lader? Jeg får fulle 7,2kw ut av lader med 32a og fulle 11kw ut av tre-fas 400V 16A. Hvorfor skal 20a ikke gi 4,6kw?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Trond.m

#66
Sitat fra: Contango på tirsdag 05. november 2019, klokken 16:24
TM - jeg får da fulle 3,6kw ut av vår 16a lader. Mener da at det er normalt med 16a kurs på 16a lader? Jeg får fulle 7,2kw ut av lader med 32a og fulle 11kw ut av tre-fas 400V 16A. Hvorfor skal 20a ikke gi 4,6kw?
Normal dimensjonering av en ladeløsning innebærer at kursen ikke belastes 100 %. De fleste 16A ladere jeg kjenner foreskriver 20A sikring. Selv har jeg PodPoint 1-FAS lader som er installert av Infratek med 20A sikring som,foreskrevet av produsenten. Den gir ca 3,4 kW  ladeeffekt på en i3. Har ikke målt det med e-tron, men det burde vel være det samme.  Men jeg er litt usikker på hvordan kommunikasjon mellom ladestasjon og bil påvirker ladeeffekt.

Hårek

#67
Nå fikk jeg 4.0 kW avlest i appen. Måling med strømtang viste 19,6 A.

Det er ladestasjon som har innstilling av effekt, det blir kommunisert til bilen som så trekker det den får lov til.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Øyvind.h

#68
Kjører 100% belastning både hjemme og på hytta. Det fungerer utmerket. Alt er bra dimensjonert og tåler betydelig mer enn sikringens pålydende. Kun litt lunk i skapet. Det er ikke   som dimensjonering i gamledager hvor du faktisk pushet grensene med 100% belastning :)
Vernet skal tross alt holde minimum 60min ved 1,13x. Og garantert bryte innen 60min ved 1,45x.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kåre Knatten

I følge min elektriker skal ladestrøm en var maksimalt 80 % av sikringsstørrelsen.

Amatøren

@Kåre Knatten:+1:

Elektriker fra Bravida sa også hos meg at sikringer ikke skal maks belastes over lang tid. Det kan forringe levetiden på de.

Derfor har jeg 40 A sikringer på laderne mine.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

opheim

Sitat fra: Kåre Knatten på tirsdag 05. november 2019, klokken 23:33
I følge min elektriker skal ladestrøm en var maksimalt 80 % av sikringsstørrelsen.

Jepp, DSB sin anbefaling, og det virker som "alle" elektrikere også følger denne. Jeg fikk montert opp nytt ladeopplegg ifbm kjøp av e-tron, har fram til da ladet en Leaf 24kWh med betydelig mindre behov, på "vanlig" Schuko men med dedikert kurs og b-vern. Har nytt anlegg i huset (2016) med 400V TN 3-fas, så da ble det satt opp ny dedikert kurs med 20A sikring, trukket ny kabel og slikt til garasjen, og satt opp en Easee ladeboks. Denne ble så begrenset til 16A for å kun trekke 80% av kursen. Det er da tilstrekkelig for å "makse ut" e-tron med 11kW lading, som er overkill for hverdagsbruk men gir fin fleksibilitet den dagen det haster litt. Ser at den stort sett leverer rundt 10,8-11,3kW under lading.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Kaland

En ting når det gjelder smartlading på nattestid...Noen som har en formening om det har noe for seg om natten om vinteren når det er kald? 
Alle vet jo at det mest effektive er å lade når batteriet er varmt, og det er jo når en kommer hjem om ettermiddagen, med mindre en har en oppvarmet garasje som holder noen og 20 garder.
Tenker at det ikke er usannsynlig at vinningen går opp i spinningen ved å lade et iskaldt batteri på natten kontra når en kommer hjem med god lunk i kjerra..

kjbu

Sitat fra: Kaland på torsdag 07. november 2019, klokken 18:30
En ting når det gjelder smartlading på nattestid...Noen som har en formening om det har noe for seg om natten om vinteren når det er kald? 
Alle vet jo at det mest effektive er å lade når batteriet er varmt, og det er jo når en kommer hjem om ettermiddagen, med mindre en har en oppvarmet garasje som holder noen og 20 garder.
Tenker at det ikke er usannsynlig at vinningen går opp i spinningen ved å lade et iskaldt batteri på natten kontra når en kommer hjem med god lunk i kjerra..

Er nok hurtiglading som sliter i kulden/kaldt batteri. Grunnet det store e-tron batteriet er hjemmelading som saktelading, også for de som sitter på 11kw ladere.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Erik Ola Ulvestad

Så, med 1-fas lading vil eTron trekke opp til 32A? Også med standard 7.4 kW ladestasjon, ikkje berre med eTron sin ladekladd?
Og med åpen trekant/"2-fas"/V-kobling på 230V IT trekker den 16,16,28 A?
Eg trudde at ladetrinna i bilen var 16A uansett slik at det også kun vart 16A for enfas. Men det skjer kanskje ei intern parallellkobling dersom kun 1 fas er kopla til?

Vurderar å bruke 16A V-kobling eller 25A enfas. Det blir også en ekstra enfas ladestasjon på anlegget. Ved samtidig bruk blir det kun ca 12A ladestrøm pr fas uansett. Full dynamisk laststyring mellom ladestasjonane og mot 25A kurs (underfordeling i garasje) og 50A hovedinntak, seff.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA