Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av e tron

Startet av Sandra87, lørdag 02. november 2019, klokken 22:37

« forrige - neste »

opheim

Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 12:26Bilen leveres standard med 11kW, men kan bestilles med 22kW. Det koster ekstra.

11kW er standard. 22kW har vært snakket om, men er fortsatt ikke tilgjengelig som ekstrautstyr. Det som ble nevnt i tråden var om den medfølgende ladekladden, den finnes i to versjoner. Standard er 230V 1-fase inntil 32A (max 7,2kW lading). Alternativt kan man i stedet få 400V 3-fase inntil 16A (max 11kW lading), men da er 16A max uansett. Altså får man ikke mer enn 3,6kW på en 1-fase kurs, selv om kursen har 32A kapasitet.

Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Sandra87

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Sandra87

Se bildet over. Dette står på Audi sine sider. Da kan den bli fulladet på 12 timer?

Sandra87

Derfor jeg blir så forvirret, fordi alle sier så forskjellig. Kan man ikke lade med 7,2 kw? Står jo det på Audi sine sider.

opheim

Sitat fra: Sandra87 på søndag 03. november 2019, klokken 14:36
Derfor jeg blir så forvirret, fordi alle sier så forskjellig. Kan man ikke lade med 7,2 kw? Står jo det på Audi sine sider.

Jo, som jeg skrev over - dersom man tar den standard ladekladden (1-fase, 32A) og bruker denne på blått industristøpsel på en 32A (helst 40A) kurs, så lader den med 7,2kW. Men dersom man velger 400V ladekladd, som kan gi inntil 11kW på en 3-fas/16A/400V kurs, så er den begrenset til 16A, og vil dermed ikke gi mer enn 3,6kW på ovennevnte kurs.

For permanent lading, altså hjemme hvor du skal lade oftest, bør man sette inn en ladestasjon. Da er det konfigurasjonen av den, og kursen den står på, som avgjør hvor raskt den lader - alt fra 2,3 til 11kW. Alt over ca 7,5kW krever 400V anlegg.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Machina

Sitat fra: opheim på søndag 03. november 2019, klokken 15:01
Sitat fra: Sandra87 på søndag 03. november 2019, klokken 14:36
Derfor jeg blir så forvirret, fordi alle sier så forskjellig. Kan man ikke lade med 7,2 kw? Står jo det på Audi sine sider.

Jo, som jeg skrev over - dersom man tar den standard ladekladden (1-fase, 32A) og bruker denne på blått industristøpsel på en 32A (helst 40A) kurs, så lader den med 7,2kW. Men dersom man velger 400V ladekladd, som kan gi inntil 11kW på en 3-fas/16A/400V kurs, så er den begrenset til 16A, og vil dermed ikke gi mer enn 3,6kW på ovennevnte kurs.

For permanent lading, altså hjemme hvor du skal lade oftest, bør man sette inn en ladestasjon. Da er det konfigurasjonen av den, og kursen den står på, som avgjør hvor raskt den lader - alt fra 2,3 til 11kW. Alt over ca 7,5kW krever 400V anlegg.

Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

opheim

Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 15:48Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

Jepp. Helst bør kursen ha 40A sikring, da det ikke er anbefalt å ha kontinuerlig last over 80% av sikring, og så bør det være separat B-vern på kursen i sikringskapet. Men ja - det vil gi 7,2kW lading med medfølgende standard ladekladd.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: opheim på søndag 03. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 15:48Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

Jepp. Helst bør kursen ha 40A sikring, da det ikke er anbefalt å ha kontinuerlig last over 80% av sikring, og så bør det være separat B-vern på kursen i sikringskapet. Men ja - det vil gi 7,2kW lading med medfølgende standard ladekladd.

Det er ikke lov å sikre en 32A CEE-kontakt med 40A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Machina

Sitat fra: opheim på søndag 03. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 15:48Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

Jepp. Helst bør kursen ha 40A sikring, da det ikke er anbefalt å ha kontinuerlig last over 80% av sikring, og så bør det være separat B-vern på kursen i sikringskapet. Men ja - det vil gi 7,2kW lading med medfølgende standard ladekladd.

Takk for info. Problemet er nok den 40A sikringen :). Her jeg bor må man søke om 32A og det innvilges ikke ofte. Har jeg forstått det riktig blir alternativet til dette 16A 3,7kW (da med en 20A i skapet for ligge under 80%)?
Anbefaling på 80% vil jo også gjelde for veggmontert lader sånn som jeg tolker det.

Machina

Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. november 2019, klokken 17:42
Sitat fra: opheim på søndag 03. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 15:48Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

Jepp. Helst bør kursen ha 40A sikring, da det ikke er anbefalt å ha kontinuerlig last over 80% av sikring, og så bør det være separat B-vern på kursen i sikringskapet. Men ja - det vil gi 7,2kW lading med medfølgende standard ladekladd.

Det er ikke lov å sikre en 32A CEE-kontakt med 40A.

Hmmm... da er det sikkert ikke lov å sikre en 16A CEE-kontakt med 20A heller da?

Amatøren

For å unngå alle slike tilpasninger, hvorfor ikke gå for en ordentlig ladestasjon med type 2 uttak (eller med fast type 2 kabel)?

Mye enklere å bruke type 2 kabel enn å dra frem hele ladekladden.

Har selv to stykk Schneider EVLink smart wallbox 32 A enfase ladere i garasjen (har tre elbiler).

Har akkurat montert to ladekabler (tyverisikret selv om de er i garasjen - ble ferdig i dag) med veggholder for kontakten så den henges opp ved frakobling.

Kan anbefale ordentlig lader først som sist!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Ingeniøren

#26
Sitat fra: opheim på søndag 03. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 15:48Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

Jepp. Helst bør kursen ha 40A sikring, da det ikke er anbefalt å ha kontinuerlig last over 80% av sikring, og så bør det være separat B-vern på kursen i sikringskapet. Men ja - det vil gi 7,2kW lading med medfølgende standard ladekladd.

Tviler jeg sterkt på. Standard kladder som leveres med elbiler i dag er begrenset til 10 A. Dette må i fall være en portabel ladestasjon med industrikontakt som krever tilsvarende installert og sikret hjemme... Ville heller ha en standard kladd på 10 A som kunne ligge i bilen og kunne brukes ved behov hos venner og bekjente enn en spesialvariant som kun er brukbar hjemme. Da heller en dedikert lader hjemme.

Ellers tror jeg folk mener de har større behov enn de faktisk har. Har man rimelig stort batteri så klarer men seg lenge med 10-16 A. Faktisk trenger en bil men lite batteri gjerne høyere strømstyrke enn en med stort...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

1000kwh

Sitat fra: opheim på søndag 03. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 15:48Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

Jepp. Helst bør kursen ha 40A sikring, da det ikke er anbefalt å ha kontinuerlig last over 80% av sikring, og så bør det være separat B-vern på kursen i sikringskapet. Men ja - det vil gi 7,2kW lading med medfølgende standard ladekladd.
Fikk beskjed av elektriker om at vår 16A elbilkurs kunne brukes kontinuerlig, så hva skal man tro..

jkirkebo

Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 17:46
Sitat fra: jkirkebo på søndag 03. november 2019, klokken 17:42
Sitat fra: opheim på søndag 03. november 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Machina på søndag 03. november 2019, klokken 15:48Så det du sier her er at ladekladden som følger med bilen som standard kan levere 7,2kW så lenge du har en 32A kurs og bruker det medfølgende industristøpselet?

Jepp. Helst bør kursen ha 40A sikring, da det ikke er anbefalt å ha kontinuerlig last over 80% av sikring, og så bør det være separat B-vern på kursen i sikringskapet. Men ja - det vil gi 7,2kW lading med medfølgende standard ladekladd.

Det er ikke lov å sikre en 32A CEE-kontakt med 40A.

Hmmm... da er det sikkert ikke lov å sikre en 16A CEE-kontakt med 20A heller da?

Det er helt korrekt. Derfor er fast koblet ladestasjon å anbefale.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hårek

Sitat fra: 1000kwh på søndag 03. november 2019, klokken 18:14
Fikk beskjed av elektriker om at vår 16A elbilkurs kunne brukes kontinuerlig, så hva skal man tro..
Men hvilken kontakt har du? Både Schuko og CEE kan ha 16A kurs. Men bare CEE er beregnet for kontinuerlig bruk med full effekt.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA