Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Takboks/skiboks

Startet av Maxwell_400, fredag 01. november 2019, klokken 13:04

« forrige - neste »

Maxwell_400

Noen som har erfaring med takboks ? Hvilken passer bra på I-Pace?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elbilmanne

Har Skiguard 830T med thule wingbar evo. Begge deler sort. Ser bra ut på Corris Grey med sort optikk.

Maxwell_400

Takker :) Det er Corris Grey med svart optikk jeg har. Ser at boksen er svært lav og strømlinjeformet, det går greit å åpne bakluka ?
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

elbilmanne

Skiguard tilpasser plassering av disse tunellene for hver biltype, så boksen er plassert akkurat så langt bak at luka går helt opp. Er kanskje et par millimeter å gå på!


elbilmanne

Vurderte mye frem og tilbake om jeg skulle ta originale jaguar-bøyler eller wingbar evo. Finnes jo så godt som ingen bilder av sistnevnte med boks på. Hadde også bestemt meg for at jeg var for gjerrig til å spandere 4000+ på å lakkere boksen grå. Spent på hvordan dette ble seende ut, men ble positivt overrasket.

Ingeniøren

#5
Sitat fra: elbilmanne på lørdag 02. november 2019, klokken 22:21
Vurderte mye frem og tilbake om jeg skulle ta originale jaguar-bøyler eller wingbar evo. Finnes jo så godt som ingen bilder av sistnevnte med boks på. Hadde også bestemt meg for at jeg var for gjerrig til å spandere 4000+ på å lakkere boksen grå. Spent på hvordan dette ble seende ut, men ble positivt overrasket.

Passer jo fint til felger, sideplate med Jaguar, bakplate mm  :+1:

Forøvrig kan, hvor mye bakluken åpner seg, justeres. Finnes en prosedyre i manualen et sted, men ikke juster den så lavt at du stanger - har teste det...

Fant det: https://www.ownerinfo.jaguar.com/document/4K/2020/T19945/34315_no_NOR/proc/G1803716
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Så veldig bra ut det der, tror nok 830T/830S er perfekt til mitt bruk; lav, strømlinjeformet og plass til 205cm lange ski. Bakluke trikset får bli når kajakken kommer på taket.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

xyzzy

Apropos skiboks - om man tar ned baksetene, går det greit å ha ski i bagasjen da? Eller må jeg evt ha skiboks el?

Maxwell_400

Sitat fra: xyzzy på mandag 04. november 2019, klokken 10:50
Apropos skiboks - om man tar ned baksetene, går det greit å ha ski i bagasjen da? Eller må jeg evt ha skiboks el?
Ja, men avhengig av lengde på skiene så vil tuppen komme mellom forsetene. Kan legge de på skrå hvis de ikke er for lange (~>180cm?). Synd at den ikke har 40-20-40 bakseter.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Maxwell_400

Da ble det endelig takboks, en Thule flow 606 pga. sideåpning. Boksen er fin den men de orginale lasteholderene til Jaguar gir utrolig mye luft mellom boks og bil. Er hørbart over 70km/t. Det gir nå iallefall en god motivasjon til å kjøre med boks kun når det er høyst nødvendig.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

MJ006

Har Jaguar takstativ og Skiguard 830T. Godt fornøyd, lite støy og knapt merket økt forbruk. Denne modellen er spesialtilpasset fra Skiguard og passer kun Ipace, men til gjengjeld så passer den svært godt. 210 cm langrennski går fint tross bokslengde 205.

Bmw_Tryne

Sitat fra: MJ006 på lørdag 22. februar 2020, klokken 22:17
Har Jaguar takstativ og Skiguard 830T. Godt fornøyd, lite støy og knapt merket økt forbruk. Denne modellen er spesialtilpasset fra Skiguard og passer kun Ipace, men til gjengjeld så passer den svært godt. 210 cm langrennski går fint tross bokslengde 205.

Flott ski boks dette. Ser ut til å passe meget godt på bilen, i motsetning til foregående post. Hadde nok byttet den inn snarest ja.
Bmw 530i G30

Maxwell_400

Sitat fra: belsby på søndag 23. februar 2020, klokken 11:56
Sitat fra: MJ006 på lørdag 22. februar 2020, klokken 22:17
Har Jaguar takstativ og Skiguard 830T. Godt fornøyd, lite støy og knapt merket økt forbruk. Denne modellen er spesialtilpasset fra Skiguard og passer kun Ipace, men til gjengjeld så passer den svært godt. 210 cm langrennski går fint tross bokslengde 205.

Flott ski boks dette. Ser ut til å passe meget godt på bilen, i motsetning til foregående post. Hadde nok byttet den inn snarest ja.
:)
Valgte Thule boksen pga. sideåpning og at den er lett å ta av og på. Varierer ganske mye hva jeg har på taket. Jeg har litt mere støy også fordi jeg har alu tak og ikke glasstak, det er ihvertfall hørbar forskjell i tunneller uten boks.

Men ingen har sagt at den ser fin ut......
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Norwegian Wood

Enkel montering er et poeng. Ser ut som takstativet må tres inn i et rør på Skiguard 830T? Er det mulig å gjøre det uten hjelp?  Skiguard 830 S er universal og virker enklere, noen som har prøvd den på I-Pace med orginale takstativ?

I-Pace S
MY 2020

Eon

830T er en tunnelboks, og stativet må helt riktig tres inn i tunellen/røret før det festes. Det går fint an å gjøre det selv. Det er litt mer tungvint å ta tunnelboksen av og på, da man må løfte både boks og stativ på plass samtidig. Det krever minst 2 (helst 3 eller 4) personer for å gjøre det uten risiko for skraping av bil. Men mindre man har heiseanordning i taket på garasjen da. Fordelen med tunnelboksen er at den sitter lavere mot taket, og den glatte formen under gir mindre vindstøy/luftmotstand. Og så er det tilpasset bilen både til festepunkt og mot bakluka. Jeg er fornøyd med min 830T med Thule wingbar.
First Edition, photon red, 22'' hjul med carbon inserts, performance seter
Software: S19B_19.40.4-436082 og TCU: Ukjent etter siste oppdatering

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA