Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bil til singel aktiv mann.

Startet av Malotru, torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:45

« forrige - neste »

Malotru

Jeg vurderer sterkt å bestille min første elbil i løpet av året eller neste år og er ute etter litt tips til hva jeg bør kjøpe. Har ikke stor familie eller dyr som må tas hensyn til, så jeg trenger ikke en av de store bilene.

Kjøringen vil for det meste bestå av korte turer til og fra jobben og deretter medium til lengre turer for å komme meg til fjellet både sommer og vinter. Blir ofte litt kjøring på humpete skogsveier, så vil gjerne ha litt bakkeklaring på bilen.

Ser for meg en bil med rekkevidde på 400 km minimum, helst med AWD, må ha mulighet for takfeste for å få med meg ski, sykkel, etc. Budsjettet blir på rundt 500.000.

Hvilke biler tror dere ville passet til meg? Tar gjerne imot forslag om biler som allerede er kommet og biler som er på vei i løpet av neste år. Volvo XC40 er en kandidat som jeg har kikket litt på.

På forhånd takk :)


elektrolux

Foreslår en brukt pre 2015 Tesla S med gratis supercharging og luftfjøring. D versjonen gir 4 hjuls offroad egenskaper, men spiser viktig lagringsplass framme. Soltak gir mulighet for takstativ for sykkel eller taktelt.

Grunnen er at størrelsen er håndterlig, og den omtrent uendelige plassen gir camping mulighet, plass til sykkel, eller ski, og supercharging gir psykologisk frihet til å kjøre "jorden rundt"

Akkurat nå er det kollaps i bruktprisene, så muligheten for å finne en slik bil til under 300 000 er høyst reell.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

400km rekkevidde uansett eller oppgitt? Stor forskjell. Er det wltp så har du en del å velge i. XC40 er nok et godt valg, og så kommer vw id4 / Skoda vision tvillingene (ukjent pris). Og så har vi selvfølgelig Tesla Model Y, som man kanskje kan få ned i den prisen.

Av dagens biler er det Tesla Model 3 som gjelder. Kjører bra, har hengerfeste, AWD og solid rekkevidde. Minus er bakkeklaringen, men den er ikke ille, bare normal.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Malotru

Det er oppgitt 400 km WLTP jeg hadde i tankene.

alda

Polestar 2 eller Tesla Model 3 performance 8)
-Citroen C-Zero 2015 - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

Machina

Med kravene dine er det ikke mye som finnes akkurat nå, men det kommer mye spennende.
Volvoen du nevner, Skoda vision iv (usikker på bakkeklaringen der), Audi q4, Peugeout 2008. Så det spørs om du kan vente eller må ha bil nå

Espen Hugaas Andersen

#6
Sitat fra: alda på fredag 01. november 2019, klokken 09:30
Polestar 2 eller Tesla Model 3 performance 8)
Nei, ikke performance. Performance er senket. Om man skulle gå for Model 3 burde man gå får LR AWD. Men bakkeklaringen er ikke den beste selv uten performance.

Tenker kanskje etron 50 kan være et alternativ, men den er litt dyr og har litt dårligere rekkevidde enn forutsatt. Ellers er Model S 85D/60D/70D/75D med luftfjæring mulig. Du får hevet luftfjæringen en del.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Sirup

Du får en helt ny Renault Zoe med rekkevidde på 395 km(wltp) til 249.900kr. Strekker man seg til ca 305.000kr vil man få en veldig godt utstyrt bil med bl.a skinn, ryggekamera, varme i rattet og Bose lydanlegg+++.

Etter mitt syn, så er dette et veldig godt kjøp, i alle fall om man ikke er særlig bilinteressert i utgangspunktet. Mye bil, og mest rekkevidde for pengene. Full nybilgaranti får man og, med all den tryggheten det innebærer.

https://renault.no/elbil/nye-zoe?gclid=Cj0KCQjw9fntBRCGARIsAGjFq5H4EdSbeHwJAu8ug7UfKWtjDVsJ71CrXmrQdMPEUTfrqTMEw2KW5JQaAtBpEALw_wcB
VW e-Golf
Tesla Model X75

Vaduz

Brukt Subaru forester og vente, finnes ingen slik elbil i det segmentet i dag tror jeg dessverre.

elektrolux

Men den vil hjelpe vedkommende å forbli single.  ;D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Nickelilltroll

Sitat fra: Malotru på torsdag 31. oktober 2019, klokken 23:45
Jeg vurderer sterkt å bestille min første elbil i løpet av året eller neste år og er ute etter litt tips til hva jeg bør kjøpe. Har ikke stor familie eller dyr som må tas hensyn til, så jeg trenger ikke en av de store bilene.

Kjøringen vil for det meste bestå av korte turer til og fra jobben og deretter medium til lengre turer for å komme meg til fjellet både sommer og vinter. Blir ofte litt kjøring på humpete skogsveier, så vil gjerne ha litt bakkeklaring på bilen.

Ser for meg en bil med rekkevidde på 400 km minimum, helst med AWD, må ha mulighet for takfeste for å få med meg ski, sykkel, etc. Budsjettet blir på rundt 500.000.

Hvilke biler tror dere ville passet til meg? Tar gjerne imot forslag om biler som allerede er kommet og biler som er på vei i løpet av neste år. Volvo XC40 er en kandidat som jeg har kikket litt på.

På forhånd takk :)

Mye rare anbefalninger her. Jeg leser dine kriterier og det man skal vare klar over er at man idag betaler mest for rekkevidd. Stort batteri, dyrere innkjøp. 400km er det ikke mange som klarer mot din pris MED awd OG god bakkeklaring idag. Hade ikke kjørt min Model S el Model 3 etter en humpete skogsbilvei veldigt mye nei. Kommer frem med nesten alt hvis man bruker tid, men det ska vel brukes fornuft og? Når det er sagt så finnes det mange slags skogsveier heromkring....

Andre med awd er veldigt mye stivere i pris dessverre.

Tenkt meg før litt og er nok enig i tankegangen, XC40 er bilen for deg, stillt mot dine kriterier, ikke personlige oppfattninger. Du får awd, rekkevidd, klaring og lastemulighet i denna...til rundt 500k. Levering blir nok bra med litt venting. Du kan sette deg opp på en intresseliste idag hos Bilia. Nei, jeg jobber ikke for dem og skal ikke ha en selv ;)

Når alt detta er sagt så hvorfor ikke bare prøve noen biler? Det er bare du selv som veit hvordan denna humpete veien er, hvordan reell rekkevidd er mot din type kjøring el hvor budsjetten stopper sånn sirka.

Hatt noen biler selv og lever akkurat samme liv som deg. Får fortsatt offre litt da den "perfekte elbilen" for meg ikke finnes ennå :)
Model 3 LR -21, hvit, bestilt 20. Okt - 20
Opel Corsa-e,elegance, hvit, bestilt og kansellert.
Model Y, reservert, juni -20, hvit.
Model 3 LR - 19, svart. Bestilt 5. Des - 18.
TMS P85 -14, svart.
Opel Ampera-e bestilt den 14. September - 16, amber orange, premium. Levererad Maj - 17.
E-golf bestilt den 28. Februari - 14, onyx vit med alt av utstyrr. Levert August -14.

elektrolux

#11
Sitat fra: Nickelilltroll på mandag 04. november 2019, klokken 08:44
Hadde ikke kjørt min Model S el Model 3 etter en humpete skogsbilvei veldigt mye nei. Kommer frem med nesten alt hvis man bruker tid, men det ska vel brukes fornuft og? Når det er sagt så finnes det mange slags skogsveier heromkring....

Kanskje lurt med tanke på hvordan det gikk med Bjørn sin Tesla etter en tur til skogs:

https://www.youtube.com/watch?v=ie79Jk9Ob2s&t=16s

Men, hvorfor i alle dager vil du ha elbil i det hele tatt? Til ditt bruk der du skal må vel Diesel være mye bedre. Bare se hvor mye bedre det går med denne:

https://newatlas.com/westfalia-amundsen-offroad-camper-van/53845/

https://www.youtube.com/watch?v=L42_D53FK6Y
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Roy Aasen

Hmm..mannen spør eksplisitt etter elbil..hvorfor komme drassende med dieselpurke? 

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: elektrolux på mandag 04. november 2019, klokken 09:18Kanskje lurt med tanke på hvordan det gikk med Bjørn sin Tesla etter en tur til skogs:
Nå snakket ikke trådstarter om off-roading. Det var snakk om skogsveier, og de pleier være sånn noenlunde fremkommelige selv for vanlige personbiler. Men så klart, mer bakkeklaring og AWD er å foretrekke.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

elektrolux

Trådstarter vurderer elbil, men alt tyder på at til hans bruk er Diesel best om han kun skal ha en bil som dekker begge behov.

Til mesteparten av kjøringen kunne han vurdert en av VAG trillingene siden de har så godt defrosting anlegg, men han vil slite med kaldt batteri, så vi er litt tilbake på Tesla, som ikke er så bra offroad.

En brukt MB B250 eller Zoe ville adressert batteritemp siden de har aktiv temperaturregulering.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA