Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Medfølgende ladekabel og anvisninger om bruk fra BMW

Startet av ShuDuck, fredag 25. oktober 2019, klokken 17:44

« forrige - neste »

ShuDuck

Ble i dag fortalt av bavaria at ved lading med ladekladden så MÅ bilen være innstilt på "lav".  Er dette en offisiell instruks? Den refereres ofte til som nødlader, men det er da vel ikke designet for å ikke kunne brukes. Lades på egen kurs, overgang fra blå industrikontakt

Bakgrunnen er at laderen blinker rødt ofte, men kan få liv i den ved å vri litt på kabel. Et lett dunk på den kan også hjelpe. Men den ble friskmeldt, og nå får jeg vel leve i spenning om jeg kommer meg hjem fra jobb til den dør helt.

Lav hastighet er vel da rundt 4A? Og det er ikke aktuelt å lade med, vil da hjem fra jobb også    ::)

Orbit

Minste er 6A, men den skal uansett ikke gi feil slik du opplever dersom det elektriske opplegget er i orden.

Hvilken av indikator-LED'ene er det som lyser/blinker rødt? Det kan gi et hint om hva laderen mener er feil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ShuDuck

Blinker rødt i støpsel, lader og bil. Det er likt med bilen koblet til eller ei

tolapet

Sitat fra: ShuDuck på fredag 25. oktober 2019, klokken 17:44


Bakgrunnen er at laderen blinker rødt ofte, men kan få liv i den ved å vri litt på kabel. Et lett dunk på den kan også hjelpe. Men den ble friskmeldt, og nå får jeg vel leve i spenning om jeg kommer meg hjem fra jobb til den dør helt.

Er det kabel mellom stikk og kladd, eller mellom kladd og bil. Det tyder på at der er feil/brudd i kabel
Hvis mulig, prøve en annen kabel..

Strøm Tycoon

Sitat fra: ShuDuck på lørdag 26. oktober 2019, klokken 12:06
Blinker rødt i støpsel, lader og bil. Det er likt med bilen koblet til eller ei

Jeg hadde dårlig kontakt i signaleringskontaktene på min 12A-lader, de to minste øverst fikk ikke kontakt, og dette medførte ofte avbrudt lading. SÅ også  at låsen hadde en tendens til å pulsere når jeg låste bilen hvis det var dårlig kontakt.



Stakk inn et tynt skrujern og bøyde disse oppdelte metallbitene forsiktig innover mot midten for å sikre bedre kontakt. Aldri hatt problemer siden.

Men, jeg må si, at i ditt tilfelle høres det nesten mer ut som dårlig kontakt i selve "kladden", eller i kabelen mellom lader og bil siden du kan dunke i den for å få den i gang. Jeg hadde ikke brukt den i nåværende tilstand.

P.S. Dette er den gamle sorte 12A-laderen. Den nye, med gul kabel, som vi også har, hadde mye strammere tilkobling, og den har vi aldri hatt problemer med.

ShuDuck

#5
Takk for omstendig svar 🙂 jeg har den gule laderen. Men min oppfører seg likt uavhengig om den er koblet til bilen eller ei, så tror ikke det er problemer med kontakten mot bil

quandt1960

Sitat fra: ShuDuck på fredag 25. oktober 2019, klokken 17:44
Ble i dag fortalt av bavaria at ved lading med ladekladden så MÅ bilen være innstilt på "lav".  Er dette en offisiell instruks? Den refereres ofte til som nødlader, men det er da vel ikke designet for å ikke kunne brukes. Lades på egen kurs, overgang fra blå industrikontakt

Bakgrunnen er at laderen blinker rødt ofte, men kan få liv i den ved å vri litt på kabel. Et lett dunk på den kan også hjelpe. Men den ble friskmeldt, og nå får jeg vel leve i spenning om jeg kommer meg hjem fra jobb til den dør helt.

Det er feil, kabelen er selv begrenset til 10A, bilen kan stilles til maks, redusert og lav, hhv 10, 8 og 6A
Lav hastighet er vel da rundt 4A? Og det er ikke aktuelt å lade med, vil da hjem fra jobb også    ::)

Klykken

Sitat fra: ShuDuck på fredag 25. oktober 2019, klokken 17:44
Ble i dag fortalt av bavaria at ved lading med ladekladden så MÅ bilen være innstilt på "lav".  Er dette en offisiell instruks? Den refereres ofte til som nødlader, men det er da vel ikke designet for å ikke kunne brukes. Lades på egen kurs, overgang fra blå industrikontakt

Bakgrunnen er at laderen blinker rødt ofte, men kan få liv i den ved å vri litt på kabel. Et lett dunk på den kan også hjelpe. Men den ble friskmeldt, og nå får jeg vel leve i spenning om jeg kommer meg hjem fra jobb til den dør helt.

Lav hastighet er vel da rundt 4A? Og det er ikke aktuelt å lade med, vil da hjem fra jobb også    ::)
Dette er bare tull.
Har ladet daglig siden 2014 på kladd og (da godkjent) støpsel. Selvsagt med med jordfeilvern kl. B. Vår 2014mod. og tilhørende kladd lader med nesten 12A på maks, og har alltid ladet bilen med den innstillingen.

Dog, i disse dager anbefales det å kun nødlade på støpsel, og den daglige ladingen bør foregå med ladestasjon.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Samco

Har «gammle» kladden og en uoriginal 16amper som jeg bruker nå og da. Står på Max min i3 null problem på begge.

quandt1960

Ville skaffet meg den nye da den også har temperaturovervåkning.

ShuDuck


Sitat fra: Klykken på mandag 28. oktober 2019, klokken 13:53


Dette er bare tull.


Enig, men det er rart Bavaria gir instrukser om dette og stiller inn bilen på lav ladehastighet før de leverer den tilbake. Hadde jeg vært en kunde uten teknisk innsikt hadde det forringet produktet betraktelig


Sitat fra: quandt1960 på mandag 28. oktober 2019, klokken 17:11
Ville skaffet meg den nye da den også har temperaturovervåkning.
Burde vel få ny på garanti når den gir seg for godt? 2017-modell

Orbit

Litt urelatert, men her en er video som viser innmaten i ladekabelen som følger med i3.
https://www.youtube.com/watch?v=DAij_wWeZiY
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

SveinJ

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA