Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Koble fastmontert Type 2 ladekabel i Type 1 port på Smart Fortwo?

Startet av chaglen, mandag 14. oktober 2019, klokken 19:18

« forrige - neste »

chaglen

Noen som vet om det finnes en rimelig/trygg/lovlig måte å få plugget en fastmontert Type 2 ladekabel i en Type 1 ladeport på en Smart Fortwo elbil?
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Carl Anton Stenling

#1
Overgangsledning er dessverre ikke tillatt iht. standarden.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Erik Ola Ulvestad

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

chaglen

Er det siste adapteret lovlig å bruke? Fra nettsiden du henviste til: "Type 2 kontakten på tilførselssiden er modifisert for å kunne tillate denne type kobling."
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Erik Ola Ulvestad

#4
Det er spesifisert i regelverket at overgangar og skjøteledninger ikkje er tillatt brukt med mindre det eksplisitt del av bil- eller ladeutstyr-produsenten sin utstyrspakke. (Tesla har vel diverse overgangar?) Sikkerhetsmessig er det viktig at slike adapter har støpsel og kontakt iht standard for elbillading slik at fråkobling kan skje gnistfritt og fuktbeskytta. Kabel i adapter må også tole 32A eller meir dersom adapter ikkje er "koda" for mindre strømstyrke. Om hovedkabel og bil vil ha 32A men adapter kun toler 16A så kan det jo gå gale. Prinsippet om  "egnet til tiltenkt bruk", gjeld. Eit googlesøk finn fort 3-4 slike adapter i norske butikkar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Lars C. Krogenæs

Hvis vi ser bort fra forskriftene, er nok en overgang en bedre teknisk løsning enn å lade fra en vilkårlig stikkontakt.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

chaglen

2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

elektrolux

#7
Vi skaffer en slik i original Ratio utførelse med CE merking til lovlig bruk på Ratio ladestasjoner med kabel og T2 plug.

Og en Kina kopi til 1/2 pris.

Her er reglene i utakt med virkeligheten. Så lenge en beskytter overgangen mot vanninntrengning er dette en trygg måte å lade en bil med Type 1 ladeinntak, og hakket* tryggere en via mode 2 som Lars også indikerer.

*Sier hakket tryggere, da lading i all hovedsak er trygt. Mode 3 regnes som det tryggeste.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 14. oktober 2019, klokken 20:24
Det er spesifisert i regelverket at overgangar og skjøteledninger ikkje er tillatt brukt med mindre det eksplisitt del av (bil?)produsenten sin utstyrspakke. (Tesla har vel diverse overgangar?) Sikkerhetsmessig er det viktig at slike adapter har støpsel og kontakt iht standard for elbillading slik at fråkobling kan skje gnistfritt. Kabel i adapter må også tole 32A dersom adapter ikkje er "koda" for mindre strømstyrke. Om hovedkabel og bil vil ha 32A men adapter kun toler 16A så kan det jo gå gale. Eit googlesøk finn fort 3-4 slike adapter i norske butikkar.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

De bør tåle mer enn 32A. Til Tesla Roadster finnes adapter over til type 1 inngang på bilsiden, Roadsteren klarer 60A lading. Om man så kobler seg til en 43kW (3x63A) type 2 ladestasjon kan det bli moro med adapter som klarer kun 32A. Også importerte RAV4 klarer 40A.

Det er en grunn til at slike adapterer ikke er godkjente iht. standarden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Vi har en overgang spesifikt utviklet til Tesla Roadster og "can" med 3G10mm2 kabling i stedet for 3G6mm2. Det var faktisk den som startet det hele. Siden har mange kopiert dette produktet som vi var blant pionerene til å tilby. Faktisk var vår versjon på markedet før Ratio sin, men siden reglene tilsier at fabrikant av ladestasjoner må godkjenne den til sitt produkt er Ratio de eneste som tilbyr disse med CE merking. 

Til RAV4 fungerer 3G6mm2 helt fint.

Overgangen er ment som en nødløsning for å få strøm innpå en bil med type 1 ladeinntak der alternativet er mode 2 lading, eller ingen lading.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA