Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarer mot «fantombremsing» på Tesla

Startet av vegardg, søndag 13. oktober 2019, klokken 19:26

« forrige - neste »

vegardg

https://www.nrk.no/ostfold/advarer-mot-_fantombremsing_-pa-tesla-1.14714384

SitatTesla Norge bekrefter at de har fått enkelte tilbakemeldinger om problemet og at de jobber med å undersøke saken.

Enkelte, faktisk. Om de ikke innser at ALLE Teslaer fantombremser i hytt og pine kan en undres hvor mye data de faktisk samler inn fra bilene.

Rolf Gjerdsjø

Tipper de er godt klar over omfanget, men det gjør seg dårlig å snakke om til media.  :D
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

1000kwh

Har aldri vært i nærheten av å bli påkjørt eller kjøre i noen Tesla. Ubehagelig ja, farlig meget tvilsomt.

Husk at selv om det smeller i bremsepedalen så betyr ikke det at ABS er aktivert. For det har definitivt ikke skjedd meg.

pekle

Hva kommunikasjonsfolk sier er forsåvidt ikke relevant for hva som faktisk skjer. Skal også sies at bilen er vesentlig bedre på dette området nå enn i mai, men absolutt forbedringspotensiale fortsatt ja.

Lygren

...utrolig at de først nå catcher dette, AP har vært ubrukelig på mange strekninger siste halve året. Håper de løser dette snart... I kollektivfeltet kan en nå stort sett bare glemme AP, der bremser bilen opp for nærmest alt av litt større bil i venstre felt, men fantombremsingen skjer også helt plutselig og i høy fart andre steder.


Sent from my iPhone using Tapatalk

geirci2

#5
Har også opplevd det samme siden jeg overtok bilen (Model 3) i april - til tider bortimot ubrukelig (i motsetning til min Leaf 2.0 der jeg ALDRI har opplevd fantombremsing) - og har av den grunn for det meste ikke aktivert adaptiv cruisekontroll under kjøring med Tesla.

I helga fikk bilen versjon 2019.32.12.2.
I andre fora har jeg lest flere positive erfaringer vedr. adaptiv cruisekontroll med denne versjonen.

På en kjøretur Trondheim-Orkanger t/r i dag lot jeg derfor Tesla'n få en ny sjanse - og hva skjer? Som å kjøre en helt ny bil - INGEN fantombremsing og myk kjøring i kø (og "alene"). Strekningen inneholder mange tunneller - dessuten "møtte" jeg mange busser/trailere - ingen problem og kjøringen var så behagelig/myk at mine passasjerer sovnet på turen :-)
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.9
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Lygren

Har siste fw, både x'en og s'en min bremser i hytt og gevær...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Det er sikker mange som husker divers klistremerker man kunne ha bak på bilen som skulle minne sjåføren bak om å holde avstand.
Har vurdert å skaffe meg et magnetskilt hvor det står "HOLD AVSTAND; JEG KJØRER PÅ AUTOPLIOT" ;)
Så kan jeg sette det på når jeg kjører med SW-versjoner som er helt håpløse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lygren

Jeg holder stort sett bare foten fast på gassen når jeg kjører på AP om dagen, er jo direkte trafikkfarlig uten. De får sikkert orden på det snart, de har vel i farta bare glemt at norske veier er litt smalere enn 'over there' eller noe (og ingen, inklusive meg, har vel gitt de beskjed heller)... Nå leser jeg jo om fenomenet også på tmc.com da, men har inntrykk av dette oppstår i mindre grad der borte kanskje (evt at alle fanboysene holder munn i påvente av fix... ;)).


Sent from my iPhone using Tapatalk

pekle

Eller kanskje rød L på Tesla kan tolkes som "autopilot under opplæring" 😄

Håvar

"Aktiv Cruise Control er hovedsakelig ment for kjøring på tørre, strake veier, f.eks. motorveier."


Ifølge Tesla er TACC ikke for bruk på vestlandet, altså?

(om noen måtte lure, så er dette skrevet med et glimt i øyet :) )
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Svolar



Jeg synes jeg merker forskjell på dette i forhold til når på dagen det skjer. Ved skumring/svaktlys/flatt lys så skjer det oftere, noen andre som har lagt merke til det?

Lygren

Sitat fra: Svolar på søndag 13. oktober 2019, klokken 22:43


Jeg synes jeg merker forskjell på dette i forhold til når på dagen det skjer. Ved skumring/svaktlys/flatt lys så skjer det oftere, noen andre som har lagt merke til det?

Ja, helt klart; bilen er langt mer skyggeredd enn tidligere... Er nok en eller annen ulykke de har måttet oppjustete sensitiviteten som følge av, mulig vi må vente på AP3 HW for å prosessere nok data til å unngå disse nye 'manøverne', men det ville jo vært snodig om skulle bli tilfelle...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Handyman

Sitat fra: Lygren på søndag 13. oktober 2019, klokken 22:20
Jeg holder stort sett bare foten fast på gassen når jeg kjører på AP om dagen, er jo direkte trafikkfarlig uten. De får sikkert orden på det snart, de har vel i farta bare glemt at norske veier er litt smalere enn 'over there' eller noe (og ingen, inklusive meg, har vel gitt de beskjed heller)... Nå leser jeg jo om fenomenet også på tmc.com da, men har inntrykk av dette oppstår i mindre grad der borte kanskje (evt at alle fanboysene holder munn i påvente av fix... ;)).
Jeg bruker AP så mye jeg kan, og har også foten svevende over gassen, klar til å avbryte uønskede bremsinger. Det fungerer, og hindrer farlige situasjoner, men det er fremdelse irriterende. Jeg har også tro på at de fikser det en gang. Håper bare det ikke blir for lenge til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

vegardg

Sitat fra: geirci2 på søndag 13. oktober 2019, klokken 21:17
På en kjøretur Trondheim-Orkanger t/r i dag lot jeg derfor Tesla'n få en ny sjanse - og hva skjer? Som å kjøre en helt ny bil - INGEN fantombremsing
Bremser den ikke oppe på Sandmoen lengre?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA