Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarer mot «fantombremsing» på Tesla

Startet av vegardg, søndag 13. oktober 2019, klokken 19:26

« forrige - neste »

daggad

Sitat fra: Boge på fredag 24. januar 2020, klokken 10:12
Autofunksjon på viskere fungerer også mye bedre enn det gjorde på Tiguan 2013 modell som jeg hadde før.

Da skal jeg ikke kjøpe med Tiguan 2013 modell.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

tss_trd

Det er typisk når sikten ut av frontruten er dårlig en blir nødt til å betjene vindusviskerne. Det burde være nokså elementært for en bilprodusent å forstå at det å designe betjeningen på en slik måte at sjåføren må flytte blikket og lete etter knappene er direkte trafikkfarlig! Slik skal det ikke gjøres. Punktum.

Jeg er heller ikke spesielt fornøyd med autofunksjonen- den visker altfor ofte, og det er sjelden jeg finner et annet passende intervall. Det fører til at jeg blir sittende å trykke på knappen ytterst på blinklyshendelen så lenge det regner. Selv min Skoda pickup fra 1997 hadde en funksjon som lot meg sette ønsket intervall på viskerne.

Om ikke dette skulle være nok, så er det utrolig irriterende at viskermenyen på skjermen ikke alltid flytter seg etter et raskt trykk på hendelen. Den blokkerer sikten til forbruksoversiken. Når jeg da i hovedsak bruker denne knappen for styring av viskerne, sier det seg selv at jeg blir gaaaal... Corona-virus, skogbranner, barn som krafser med hendene i gruver, nei, de har aldri opplevd skikkelige problemer!!!

Boge

Det er ikke vanskelig å trykke på knappen på venstre side hvis det er behov for det. Når du trykker på knappen kommer manuell behandling tilsyne. Du trenger ikke lete etter dette. Det er ikke vanskelig.

At viskermenyen dekker over forbruksmenyen når du trykker på knappen er irriterende det forstår jeg.

@daggard: Beklager hvis jeg fornærmet deg, det er ikke meningen. Mitt poeng var at hvis en ikke ser viskermenyen, ser du godt nok til å kjøre bil ?
Hvit M3 LR AWD 2019 mod. Levert Fredag 13 sept. 2019.

Handyman

Sitat fra: Boge på fredag 24. januar 2020, klokken 18:33
Det er ikke vanskelig å trykke på knappen på venstre side hvis det er behov for det. Når du trykker på knappen kommer manuell behandling tilsyne. Du trenger ikke lete etter dette. Det er ikke vanskelig.

At viskermenyen dekker over forbruksmenyen når du trykker på knappen er irriterende det forstår jeg.

@daggard: Beklager hvis jeg fornærmet deg, det er ikke meningen. Mitt poeng var at hvis en ikke ser viskermenyen, ser du godt nok til å kjøre bil ?
Det vel stort sett bare krav til syn på avstand, ikke på nært hold.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Contango

Daggad - dette og FB er besserwissernes paradis.

Forøvrig enig med deg. Jeg liker ikke klimastyringen nederst på skjermen heller. På S'en må jeg passe på ordentlig for nedre del av skjermen er så langt unna frontruten at sidesynet også er ubrukelig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

finn_roen

Sitat fra: DagfinnN på fredag 24. januar 2020, klokken 10:37
Sitat fra: finn_roen på fredag 24. januar 2020, klokken 00:03
Begynner å bli ganske så lei CC og AP på Model 3, bilen småbremser ofte for møtende trafikk, og noen ganger bremser den ganske kraftig nesten bråbremsing, dette problemet var nærmest fraværende på Model S med Ap1.
Livet er for kort til å irritere seg over en bil. Du har 2 valg:
1. Bytt til en annen bil/merke
2. Slapp og nyt det du liker med bilen. OTA vil nok tilslutt fixe dette selv om det føles som om det tar uendelig med tid.
Jeg velger alternativ 2 :)
Dessverre tror jeg at sensoren som Tesla benytter til autopilot og viskere ikke er gode nok med de kjøreforholdene vi har her, og jeg håper at dersom vi er mange nok som mener funksjonen ikke er god nok, så vil Tesla forhåpentligvis ta i bruk andre sensorer på fremtidige biler, regnsensoren som de benytter på tidligere Model S fungerer utmerket.

Handyman

Sitat fra: finn_roen på mandag 27. januar 2020, klokken 11:18
Sitat fra: DagfinnN på fredag 24. januar 2020, klokken 10:37
Sitat fra: finn_roen på fredag 24. januar 2020, klokken 00:03
Begynner å bli ganske så lei CC og AP på Model 3, bilen småbremser ofte for møtende trafikk, og noen ganger bremser den ganske kraftig nesten bråbremsing, dette problemet var nærmest fraværende på Model S med Ap1.
Livet er for kort til å irritere seg over en bil. Du har 2 valg:
1. Bytt til en annen bil/merke
2. Slapp og nyt det du liker med bilen. OTA vil nok tilslutt fixe dette selv om det føles som om det tar uendelig med tid.
Jeg velger alternativ 2 :)
Dessverre tror jeg at sensoren som Tesla benytter til autopilot og viskere ikke er gode nok med de kjøreforholdene vi har her, og jeg håper at dersom vi er mange nok som mener funksjonen ikke er god nok, så vil Tesla forhåpentligvis ta i bruk andre sensorer på fremtidige biler, regnsensoren som de benytter på tidligere Model S fungerer utmerket.
Tesla bruker jo ikke regnsensor på bilene nå. Det er kameraene i frontruta som brukes, og maskinen skal skjønne når det regner. Det har vist seg å ikke være så enkelt. Tipper de aldri setter inn sensor igjen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA